Työryhmä: Suojelupoliisille harkittava uusia toimivaltuuksia, hallinnolliseen asemaan eri vaihtoehtoja
Suojelupoliisin asemaa selvittänyt työryhmä luovutti raporttinsa tänään sisäministeri Päivi Räsäselle. Työryhmän mukaan Suojelupoliisi saattaa tarvita uusia tiedustelullisia toimivaltuuksia, koska sen toimintaympäristössä on tapahtunut merkittäviä muutoksia.
Nämä tiedustelulliset toimivaltuudet koskisivat tietojen hankkimista tietolähteiltä valtakunnan turvallisuutta vaarantavien hankkeiden torjumiseksi, vaikka hankkeet eivät olisi edenneet estettävän, paljastettavan tai selvitettävän rikoksen asteelle. Tällaisessa tietolähdetoiminnassa tietoja tulisi voida hankkia myös ulkomailta.
Jos Suojelupoliisin tiedustelullisia toimivaltuuksia lisätään, tulisi Suojelupoliisin esitutkintatehtäviä ja –toimivaltuuksia samalla rajoittaa.
Työryhmä katsoo, että Suojelupoliisin tehtäviin ei ole tarpeen tehdä muutoksia eikä Suomeen ole ainakaan tällä hetkellä tarpeen muodostaa varsinaista siviilitiedusteluviranomaista.
Suojelupoliisin toimintamenot tulisi eriyttää poliisitoimen muista toimintamenoista
Suojelupoliisin tehtävät poikkeavat muusta poliisitoiminnasta. Tästä syystä työryhmä ehdottaa, että Suojelupoliisin toimintamenot eriytettäisiin poliisitoimen muista toimintamenoista. Talousarvioon tulisi kirjata ministeriön alustavat tulostavoitteet Suojelupoliisille.
Eduskunnan informointia lisättäisiin
Suojelupoliisin keskeinen tehtävä on tuottaa strategista ilmiö- ja toimintaympäristötietoa turvallisuuspoliittiseen päätöksentekoon. Tämän vuoksi tulisi muodostaa mekanismi, jolla määritellään sen tiedonhankinnan vuosittaiset prioriteetit.
Prioriteettien määrittelyn tulisi tapahtua ministeriön johdolla ja ne tulisi käsitellä esimerkiksi valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Lisäksi prioriteeteistä informoitaisiin eduskunnan perustuslaki-, ulkoasiain- ja hallintovaliokuntia. Tämä tehostaisi Suojelupoliisin parlamentaarista valvontaa.
Suojelupoliisin hallinnolliseen asemaan eri vaihtoehtoja
Työryhmä pohti myös Suojelupoliisin hallinnollista asemaa ja vertaili siihen liittyen neljää eri organisointivaihtoehtoa:
• Nykymalli, jossa Suojelupoliisi on Poliisihallituksen alainen poliisiyksikkö
• Turvallisuuspoliisimalli, jossa Suojelupoliisi olisi suoraan sisäministeriön alainen poliisin toimivaltuuksin varustettu poliisiyksikkö
• Turvallisuuspalvelumalli, jossa Suojelupoliisi olisi sisäministeriön alainen erikseen säädetyin tiedustelullisin toimivaltuuksin varustettu muu kuin poliisiyksikkö
• Tiedustelupalvelumalli, jossa Suojelupoliisi olisi muun kuin sisäministeriön, esimerkiksi valtioneuvoston kanslian, alainen erikseen säädetyin tiedustelullisin toimivaltuuksin varustettu yksikkö
Työryhmä ei tehnyt omaa ehdotustaan Suojelupoliisin hallinnollisen aseman järjestämiseksi.
Työryhmä pitää Suojelupoliisin laillisuusvalvontaa nykytilanteessa riittävänä.
Työryhmä korostaa, että mikäli Suojelupoliisin tehtäviä ja toimivaltuuksia muutetaan merkittävästi tiedustelullisempaan suuntaan, tämä tulisi ottaa huomioon sekä sen valvontajärjestelyjä että hallintomallia pohdittaessa.
Suojelupoliisin toimintaympäristö monimutkaistunut
Suojelupoliisin toimintaympäristö on muuttunut ja monimutkaistunut. Valtakunnan sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden sekä kansallisen ja kansainvälisen toimintaympäristön väliset rajat ovat hämärtyneet. Kehityksen ennakoidaan jatkuvan.
Merkittävää on myös toimintaympäristön tietoteknistyminen. Turvallisuusuhkien taustalla olevat tahot hyödyntävät tietoverkkoja niin viestintään kuin turvallisuutta vaarantavien tekojen toteuttamiseen.
Työryhmän raportti on saatavissa verkkosivulta: www.intermin.fi/julkaisu/282014
Lisätietoja:
työryhmän puheenjohtaja, kansliapäällikkö Kimmo Hakonen (oikeuskanslerinvirasto), 0295 162 522