Selvitys perheen käännyttämisestä: Poliisimiehet toimivat virkavelvollisuuksiensa mukaisesti
Sisäasiainministeriön selvityksen mukaan julkisuudessa olleen ulkomaalaisperheen käännyttämisestä vastanneet poliisimiehet toimivat virkavelvollisuuksiensa mukaisesti. Poliisimiehet eivät toimineet sisäasiainministeriön maasta poistamista koskevien määräysten ja ohjeiden vastaisesti eikä muutoinkaan siten, että se antaisi aihetta ryhtyä toimenpiteisiin ketään yksittäistä poliisimiestä vastaan.
Selvitys osoittaa, että käännyttämisen täytäntöönpano oli poikkeuksellisen vaikea ja vaativa virkatehtävä. Perhe saapui Suomeen heinäkuussa 2001 ja haki samana päivänä turvapaikkaa sekä oleskelulupaa. Hakemukset hylättiin. Perhe sai tiedon kielteisestä turvapaikkapäätöksestä ja käännytyspäätöksestä marraskuussa 2001. He valittivat päätöksistä, valitukset hylättiin huhtikuussa 2002. Käännytyksen täytäntöönpano aloitettiin elokuussa 2002. Ensimmäisen epäonnistuneen yrityksen jälkeen perhe haki määräaikaista oleskelulupaa, johon tuli kielteinen päätös syyskuussa 2002. Perhe valitti kielteisestä päätöksestä, valitus hylättiin syyskuussa 2003.
Sisäasiainministeriön saaman selvityksen mukaan perhe kieltäytyi lähtemästä maasta ja yritti kaikin tavoin tehdä käännyttämisen toimeenpanon mahdottomaksi. Ennen ensimmäistä käännytyspäätöksen täytäntöönpanoyritystä ja heti sen jälkeen poliisi oli yhteydessä lääkäriin ja tiedusteli oliko eräiden perheenjäsenten osalta lääketieteellistä estettä käännyttämisen täytäntöönpanolle. Sitä ei ollut. Toisessa käännytyspäätöksen täytäntöönpanoyrityksessä ja varsinaisissa käännytyksissä lokakuussa 2002 oli mukana sairaanhoitaja, joka sai toimintaohjeensa työpaikkansa lääkäriltä.
Sisäasiainministeriön arvion mukaan poliisilla oli oikeus ja perusteltu syy käyttää käännyttämistä täytäntöön pannessaan voimakeinoja vastarinnan murtamiseksi, kuten käsi- ja jalkarautoja sekä fyysistä voimaa. Voimakeinot olivat puolustettavia ja suhteellisia käytettyyn vastarintaan nähden.
Poliisimiehellä on poliisilain mukaan virkatehtäviä suorittaessaan oikeus vastarinnan murtamiseksi käyttää sellaisia tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina. Poliisi voi käyttää vain sellaisia voimakeinoja, joiden käyttöön se on saanut koulutuksen. Poliisin voima- ja suojavälineistä annetussa sisäasiainministeriön määräyksessä on lueteltu poliisin voimankäytön vaihtoehdot sekä voima- ja suojavälineet. Poliisilain voimankäyttösäännösten sekä asiasta annettujen määräysten ja ohjeiden perusteella on täysin selvää, ettei poliisi voi käyttää tai käskeä ketään muutakaan käyttämään lääkeaineita voimakeinona virkatoimen suorittamiseksi.
Lääkkeiden käytöstä voi päättää vain terveydenhuollon ammattihenkilö lääketieteellisellä perusteella. Kyseisessä tapauksessa poliisi oli pyytänyt virka-apua terveydenhuoltohenkilökunnalta saadakseen lääketieteellisen arvion perheenjäsenten terveydellisestä tilasta ja sen edellyttämistä mahdollisista toimenpiteistä ottaen huomioon mm. lentoturvallisuus. Käännyttämisen täytäntöönpanon yhteydessä otettiin yhteyttä sairaanhoitajaan, jolla on pitkä kokemus mm. vapautensa menettäneiden ja maasta poistettavien hoitamisessa. Sairaanhoitaja puolestaan sai toimintaohjeita työpaikkansa lääkäriltä.
Selkeyden vuoksi sisäasiainministeriö lisää jatkossa ohjeisiinsa, miten terveydenhuoltohenkilöstöä voidaan käyttää henkilön terveydentilan arvioimisessa ja hoitamisessa. Terveydenhuollon ammattihenkilöiden osalta asia on käsiteltävänä Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksessa. Lisäksi Eduskunnan oikeusasiamies on omasta aloitteestaan ottanut käännytystapauksen tutkittavakseen.
Lisätietoja: poliisiylitarkastaja Jorma Vuorio, (09) 160 42300