Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Metoderna för att förebygga och hantera den olagliga vistelsen i landet är många

arbets- och näringsministerietinrikesministerietjustitieministerietmiljöministerietsocial- och hälsovårdsministerietstatsrådets kommunikationsavdelningundervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 30.11.2016 11.57 | Publicerad på svenska 30.11.2016 kl. 15.32
Typ:Pressmeddelande 517/2016

Ministerarbetsgruppen för migration har behandlat en åtgärdsplan för att förebygga och hantera olaglig vistelse i landet. Planen har beretts i samarbete mellan flera olika ministerier och fokuserar på de personer som fått avslag på sin asylansökan och som vistas olagligt i landet.

Den olagliga vistelsen är ett växande fenomen och har konsekvenser för verksamheten inom inrikesministeriets, social- och hälsovårdsministeriets, arbets- och näringsministeriets, undervisnings- och kulturministeriets, justitieministeriets, miljöministeriets och utrikesministeriets förvaltningsområden. Följderna syns också i kommunerna och i organisationer. De åtgärder som ingår i den behandlade planen berör alla de ovan nämnda ministerierna och deras förvaltningsområden. Ministerarbetsgruppen beslutade att ytterligare precisera åtgärderna och avsikten är att den slutliga planen ska godkännas vid ministerarbetsgruppens följande sammanträde.

 

Satsningar på en uppdaterad lägesbild och på återsändandet

Syftet med åtgärdsplanen är att säkerställa att myndigheterna ständigt har tillgång till en uppdaterad lägesbild av den olagliga vistelsen i landet. Uppföljningen av den olagliga vistelsen ska bli mera systematisk, och lägesbilden ska finnas tillgänglig för alla aktörer. Lägesbilden ska vara mera omfattande än tidigare för att stödja myndigheternas verksamhet och underlätta riktandet av åtgärderna.

För att finna en lyckad lösning för återsändandet ska man utöver med Afghanistan även fortsätta förhandlingarna om en överenskommelse om återsändande med Somalien och Irak. I överenskommelserna ska man särskilt beakta möjligheten att tillgripa tvång vid återsändande.

Även i Finland har man många metoder för att säkerställa ett lyckat återsändande. I samband med att Polisen delger beslutet om avvisning eller utvisning informerar den om möjligheten till frivillig återresa. Samtidigt ser man till att också övriga myndigheter och organisationer aktivt erbjuder möjligheten till frivillig återresa när de träffar personer som vistas olagligt i landet. I syfte att främja frivillig återresa bereder Migrationsverket som bäst ett riksomfattande material som ska kunna användas av både myndigheter och organisationer.

Hälsovårdstjänster för personer som vistas olagligt i landet, rätten till oundgänglig försörjning och omsorg

I arbetsgruppen fördes en diskussion om social- och hälsovård för personer som vistas olagligt i landet. För personer som vistas i landet olagligt är det främst fråga om brådskande stöd som är nödvändig vid tidpunkten för ansökan. Med detta avses till exempel mat och nödvändiga läkemedel för några dagar.

Social- och hälsovårdsministeriet ska komplettera de gällande anvisningarna i fråga om de nödvändiga social- och hälsovårdstjänsterna. Samtidigt ska man följa upp de fall där en person som vistas olagligt i landet söker sig till den brådskande sjukvården. Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska den offentliga social- och hälsovården ge brådskande vård till dem som behöver det.

Anvisningarna om beviljande av utkomststöd ska kompletteras på de punkter som gäller rätten till oundgänglig försörjning och omsorg för personer som vistas olagligt i landet, situationer där klienten ska styras in i systemet för frivillig återresa och situationer där mottagningstjänsterna ska upphöra.

Effektivare övervakning av olagligt arbete

Uppföljningen av det arbete som utförs utan tillstånd ingår i bekämpningen av grå ekonomi. Övervakningen av arbetstillstånd och arbetsgivarnas informerande om olagligt arbete ska effektiveras. I praktiken betyder detta t.ex. att regionförvaltningsverken i allt större grad utför  arbetsskyddskontrollerna utan att meddela om dem i förväg och att myndigheterna allt oftare utför arbetsplatskontrollerna gemensamt (regionförvaltningsverk, polis, skatteförvaltning m.m.). Arbets- och näringsministeriet utarbetar en rapport om lägesbilden av det olagliga arbetet.

De fall där en person som vistas olagligt i landet söker sig till utbildning ska granskas som en del av den övriga lägesövervakningen.

Läget för de bostadslösa följs upp genom att samla in kommunspecifik information i samband med den årliga enkäten om bostadsmarknaden. Kommunerna producerar enkätuppgifterna om sitt eget läge, och miljöministeriet följer upp resultaten.

Ansvaret för åtgärderna inom varje förvaltningsområde

Förebyggandet och hanteringen av den olagliga vistelsen i landet berör aktörerna vid myndigheterna i stor utsträckning. Varje förvaltningsområde sörjer för styrningen, genomförandet och konsekvensuppföljningen av de åtgärder som hör till respektive förvaltningsområde samt för det branschspecifika informerande som behövs.

Ministrarna diskuterade även säkerheten vid flyktingförläggningarna och inriktningen av flyktingkvoten

På ministerarbetsgruppens möte behandlades också en åtgärdsplan för beredskap mot säkerhetshoten vid flyktingförläggningarna och i deras omgivning. Inrikesministeriet ansvarar för planens genomförande.

Dessutom fattade ministerarbetsgruppen beslut om uttagningen inom ramen för flyktingkvoten för nästa år. Flyktingkvoten för 2017 är 750 personer. Inrikesministeriet föreslog att uttagningen inom ramen för flyktingkvoten görs så att Finland tar emot 530 syriska flyktingar från Turkiet och andra länder i Mellanöstern och 120 Kongoflyktingar från södra Afrika och att 100 personer tas emot i nödfall, oberoende av deras härkomst eller nationalitet.

Ytterligare uppgifter om åtgärdsprogrammet fås av
 

Erkki Matilainen, generalsekreterare för ministerarbetsgruppen för migrationsfrågor, tfn 050 4561805
Viveca Arrhenius, socialråd, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 0295 163 286
Olli Sorainen, regeringsråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 050 396 0162
Kirsi Kangaspunta, direktör, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 040 709 9295
Janne Kanerva, lagstiftningsråd, justitieministeriet, tfn 0295 150 176
Jaana Nevalainen, specialsakkunnig, miljöministeriet, tfn 0295 250 195

allmän ordning flyttningsrörelse invandring utkomststöd ändrande av en persons status

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus