Osaa Thai-hierontapaikoista on syytä epäillä veropetoksesta, parituksesta ja kirjanpitorikoksista
Niin poliisilaitosten selvityksistä, valvontatapahtumista, suoritetuista rekisteritarkastuksista sekä esitutkinnasta saatujen tietojen perusteella on epäiltävissä, että thai-hierontapaikoissa tarjotaan yleisesti seksipalveluita. Tarkastuksissa on myös saatu viitteitä siitä, että ainakin joidenkin thai-hierontapaikkojen taustalla on henkilöitä, jotka vastaavat toiminnasta useammalla kuin yhdellä paikkakunnalla.
Suomessa on noin 200 thai-hierontapaikkaa ja niiden määrä sekä levinneisyys kasvavat jatkuvasti. Toiminnan on siis ainakin jossakin määrin oletettava olevan liiketaloudellisesti kannattavaa.
Tarkastuksen kohteina olleissa liikkeissä on työntekijänä ollut eräissä tapauksissa vain omistaja, jolloin hyötyvää kolmatta osapuolta parituksen kannalta ei ole ollut. Toisissa tapauksissa omistajan tai liiketilan haltijan lisäksi tai sijaan on ollut vain 1-2 työntekijää. Useimmat heistä ovat pääasiassa pysyvällä oleskeluluvalla Suomessa oleskelevia henkilöitä.
Puhuttelujen perusteella thai-naiset hakeutuvat liikkeisiin työhön joko oma-aloitteisesti tai liikkeenharjoittajan kutsumana. Naisilla on ollut tiedossaan, että työhön kuuluu myös seksipalveluiden tarjoaminen. Keskusrikospoliisin tutkimia thai-hierontapaikkojen ihmiskauppaepäilyjä vastaan on puhunut muun muassa se, että hierojina toimineilla naisilla on ollut mahdollisuus vaihtaa paikkaa hierontapaikasta toiseen itsenäisesti.
Poliisin selvityksen mukaan seksipalveluiden tarjoaminen on hierojien itsensä päätettävissä. Tarjonnan määrää lisää todennäköisesti se, että itse hierontatyöstä ei aina makseta hierojalle palkkaa.
Poliisin selvityksen perusteella on mahdollista, että toimintaan liittyy talouteen ja verotukseen liittyviä epäselvyyksiä. Suoritettujen esitutkintojen yhteydessä, verrattaessa kirjanpitoa asiakasmäärään, ei ole löytynyt viitteitä talousrikoksista. Verohallinnolta ja viranomaisyhteistyön kehittämisprojektilta saadun selvityksen mukaan thai-hierontapaikkojen ilmoitetut liikevaihdot jäävät kuitenkin taloudellisesti varsin vaatimattomiksi.
Tarkemmin selvitettävä asia on thaihierojien työsuhteen ehtoihin liittyvät seikat. Se, ettei hierojille mahdollisesti makseta palkkaa, synnyttää jo lähtökohtaisesti epäilyn siitä, että thai-hierontapaikan omistajan on oltava tietoinen liiketilansa käytöstä seksipalvelujen myymiseen.
Thai-hierontayritysten toimintaan mahdollisesti liittyvät keskeisimmät rikosnimikkeet ovat paritus, veropetos, kirjanpitorikos, ihmiskauppa ja siihen läheisesti liittyvä laiton maahan tulo sekä edellisten törkeät tekomuodot. Lainsäädäntöpohja poliisin näkökulmasta on varsin hyvä ja ajantasainen. Poliisilla on epäillyissä tapauksissa mahdollisuus ja oikeus käyttää varsin laajalti myös pakkokeinolain suomia mahdollisuuksia mm. televalvontaa ja -kuuntelua törkeää paritusta epäiltäessä.
Thai-hieromalaitosten toiminta on osaltaan jäänyt viranomaisvalvonnan sektoreiden reuna-alueille. Poliisitoiminnassa thai-hieromalaitokset eivät ole nousseet esille, koska ne eivät aiheuta häiriöitä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden osalta. Poliisiosaston näkemyksen mukaan thai-hierontapalveluihin liittyy ilmeisesti sellaisia maahanmuuttajien kotoutumiseen kuuluvia ongelmia, joka vaativat laajaa viranomaisyhteistyötä.
Sisäasiainministeriön poliisiosasto katsoo, että asiassa tulisi käynnistää poikkihallinnollinen projekti, jonka tavoitteena on paljastaa thai-hieromalaitoksiin liittyvät ongelmat ja rikollisuus kattavasti.
Thai-hierontapaikat -selvitys (pdf)
Lisätietoja: poliisitarkastaja Matti Rinne, (09) 160 44544, poliisikomentaja Jukka Riikonen, puh. (09) 189 2000