Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne

Poliisien määrään ehdotetaan merkittävää lisäystä

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 19.3.2009 9.00
Tyyppi:Tiedote -

Poliisin pitkän aikavälin henkilöstötarpeita suunnitellut työryhmä esittää, että poliisimiesten määrää lisättäisiin vuoteen 2020 mennessä 820 henkilötyövuodella sekä lupahenkilöstöä 94 henkilötyövuodella. Poliisitoimen muuta henkilöstä puolestaan vähennettäisiin 414 henkilötyövuodella, joten ehdotus kasvattaisi poliisin henkilöstöä nykyisestä 500:lla vuoteen 2020 mennessä.

Toteutuakseen henkilöstötarve-esitys vaatii myös poliisitoiminnan kehittämistä. Työryhmä on listannut 30 kehittämisehdotusta.

Sisäasiainministeri Anne Holmlundin asettama poliisin pitkän aikavälin henkilöstötarpeita selvittänyt työryhmä on saanut työnsä valmiiksi.

Työryhmä luovutti loppuraporttinsa ministeri Holmlundille tänään torstaina 19. maaliskuuta. Työryhmän puheenjohtajana on toiminut poliisiylijohtaja Mikko Paatero. Runsaan vuoden toiminut työryhmä on tehnyt suunnitelman poliisin tehtävistä, tarvittavista resursseista ja henkilöstötarpeista vuoteen 2020.

Poliiseja lisää ennalta estävään toimintaan

Poliisin pitkän aikavälin henkilöstötarpeiden suunnitelman mukaan poliisihenkilöstöä tarvittaisiin lisää vuoteen 2020 mennessä 820 henkilötyövuoden ja lupahenkilöstöä 94 henkilötyövuoden verran.

Poliisihenkilöstön osalta lisäys olisi 11 prosenttia vuoden 2007 tasoon verrattuna. Poliisien kokonaismäärä olisi 8 439henkilötyövuotta. Opiskelijat eivät sisälly tähän lukuun.

Muuta kuin poliisihenkilöstä sen sijaan voitaisiin järjestelmiä ja menetelmiä kehittämällä vähentää 320 henkilötyövuotta eli 12 prosentilla vuoteen 2007 verrattuna. Kun lupapalvelutehtävissä olevan henkilöstön määrää lisätään 94:llä, muun henkilöstön vähennystarve on 414 henkilötyövuotta. Muuta henkilöstöä olisi yhteensä 2 452.

Kaiken kaikkiaan ehdotus lisäisi poliisihallinnon henkilöstömäärää 500:lla. Henkilöstöä olisi tämän jälkeen kaikkiaan 10 891 henkilötyövuotta (ilman opiskelijoita).

Työryhmä uskoo, että lisäyksellä pystyttäisiin turvaamaan nykyinen turvallisuustaso vuoteen 2020 saakka ja parantamaankin sitä sekä vähentämään rikosten ja häiriöiden kokonaismäärää sekä parantamaan toimintavalmiusaikoja, vaikka poliisin toimintaympäristö on muuttunut ja muuttuu edelleen haastavammaksi.

Henkilöstölisäyksistä yli 70 prosenttia painottuu ennalta estävään ja paljastavaan toimintaan.

Koulutuspaikkoja lisättävä

Työryhmän mukaan poliisiksi koulutettavien määrää pitäisi lisätä vuosittain tasaisesti vuoteen 2012 saakka, jotta vuodesta 2014 alkaen koulutuksesta valmistuisi vuosittain 432 poliisia. Vuonna 2007 poliisikoulutuksen aloittaneiden määrä väheni 321:een ja viime vuonna 218:aan.

Henkilöstön määrää lisättäisiin vuosina 2013-2020. Jos poliisin määrärahat pysyvät reaalisesti vuoden 2009 tasolla, henkilöstömenoista voitaisiin käyttää vuonna 2011 neljä miljoonaa ja vuonna 2012 miljoona euroa poliisitoiminnan kehittämiseen. Henkilöstön lisääminen vuoden 2013-2020 edellyttäisi lisärahoitusta.

Työttömien poliisin työllistämisen takia poliisien määrät nousevat vuosina 2009 ja 2010. Koulutuksesta valmistuvien määrän vähenemisen ja eläkkeelle jäävien määrän lisääntymisen kautta se vähenee jälleen vuonna 2011 ja 2012. Jos koulutettavien määriä lisätään työryhmän esittämällä tavalla poliisien määrä alkaa kasvaa jälleen 2013 alkaen.

30 kehittämistoimenpidettä

Jotta esitys henkilöstötarpeista voidaan toteuttaa,poliisin toimintaa on kehitettävä. Työryhmä jakaa ehdotukset välttämättömiin, muihin tuottavuutta parantaviin sekä poliisin resurssitarvetta vähentäviin toimenpiteisiin. Yhteensä niitä on 30.

Välttämättömät toimenpiteet:

Lupapalveluita kehitetään kokonaisvaltaisesti. Lupien määrät tulevat huomattavasti lisääntymään määräaikaisten lupien ja valvonnan lisääntymisen takia.Poliisin tietojärjestelmät uudistetaan kokonaisuudessaan.Valvonta ja hälytystoimintaa tehostetaan hankkimalla poliisiautoihin sijoitettavia työasemia, tarkkuusalkometrejä ja automaattisia rekisterikilpien lukulaitteita. Poliisin kenttäjärjestelmän (POKE) käyttöönoton sujuvuus varmistetaan.Pakkokeinojen videoneuvottelukäsittelyjä lisätään oikeudenistuntoon kuljettamisten vähentämiseksi.Säilöön otettujen, kiinniotettujen ja pidätettyjen säilytyspaikkoja vähennetään sekä vartioinnin, teknisen etävalvonnan ja valvonnan ulkoistamisen mahdollisuuksia kehitetään.Työnjakoa palvelukeskusten (Sisäasiainhallinnon palvelukeskus Palke, Hallinnon tietotekniikkakeskus HALTIK, Hätäkeskuslaitos) kanssa selkiytetään ja varmistetaan yhteistyön hyödyt.

Muita tuottavuutta parantavia toimenpiteitä:

Poliisin kansainvälistä yhteistyötä kehitetään ja lisätään.Kansainvälistä tietojen vaihtoa kehitetään rikosten selvittämisessä.Poliisin ja oikeusviranomaisten yhteisten tietojärjestelmien käyttöä kehitetään.Eri viranomaisten rekisterien yhteiskäyttöä laajennetaan.Uusia sähköisiä asiakaspalveluja kehitetään muun muassa rikosilmoitusten käsittelyyn ja neuvontatehtäviin.Poliisin, tullin ja Rajavartiolaitoksen rikostorjuntayhteistyötä kehitetään.Harmaan talouden ja talousrikollisuuden estämiseksi tehtävää yhteistyötä lisätään ja kehitetään verohallinnon, ulosottohallinnon ja tullin kanssa.Harmaan talouden vähentämiseen tähtääviä lainsäädäntömuutoksia toteutetaan.Yhteistyötä ulkomaalaisvalvonnassa lisätään ja kehitetään Rajavartiolaitoksen kanssa.Harvaan asuttujen alueiden turvallisuuspalvelut varmistetaan sujuvalla yhteistyöllä poliisin, pelastustoimen, tullin jaRajavartiolaitoksen kesken.Ennalta estäviä työmuotoja lisätään ja kehitetään koulutoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen kanssa.Yleisten paikkojen kameravalvontaa lisätään järjestyshäiriöiden estämiseksi, esitutkinnan tueksi sekä turvallisuuden ja turvallisuuden tunteen lisäämiseksi.Teknisen valvonnan osuutta lisätään liikennevalvonnassa ja sitä kohdennetaan nopeusvalvonnan lisäksi myös muiden liikennerikkomusten valvontaan.Eräitä liikennevalvontaan liittyviä tehtäviä siirretään kunnallisille toimijoille kuten pysäköinninvalvojille.Poliisin näkyvyyttä ja valvonnan kattavuutta parannetaan hajauttamalla poliisipartioita kahteen autoon.Teknistä rikostutkintaa kehitetään automatisoimalla toimintoja.Tietotekniikkatutkinta järjestetään valtakunnallisesti.

Poliisin resurssitarve-esitystä vähentäviä toimenpiteitä:

Poliisin hoitamia lupapalveluita karsitaan luopumalla esimerkiksi ajokorttien myöntämisestä ja löytötavaratoiminnasta.Ääninäytteitä ryhdytään tallentamaan henkilötuntomerkkinä ja äänirekisteri perustetaan tehostamaan tutkintaa ja telepakkokeinojen käyttöä.Suppean esitutkinnan ja muiden esitutkintaa vähentävien toimenpiteiden käyttöalaa laajennetaan.Päihtyneiden kuljetus siirretään osittain pelastustoimelle sekä säilytys ja hoitoon ohjaus siirretään osittain tai kokonaan sosiaali- ja terveystoimelle.Yhteistyötä lisätään ja kehitetään pelastustoimen ja vakuutusyhtiöiden kanssa muun muassa palonsyiden ja kolarivahinkojen tutkinnassa.Yhteistyötä lisätään ja kehitetään yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisessä yksityisen turvallisuusalan kanssa.Vapaaehtoista poliisitoimintaa(täydennyspoliisit) kehitetään yhteistyössä maanpuolustus- ja pelastustoimen vapaaehtoistoiminnan ja koulutuksen kanssa.

Ehdotusten toteutumista seurataan

Työryhmä esittää, että henkilöstön määrien muutosten ja kehittämistoimenpiteiden toteutuksen seurantaa varten perustetaan seurantatyöryhmä. Ryhmän jäsenet edustaisivat poliisiorganisaation eri osia sekä keskeisiä sidosryhmiä.

Työryhmän tehtävänä olisi arvioida esitysten toteutumista ja vaikutuksia, tarkentaa niiden sisältöä sekä tarvittaessa esittää uusia kehittämistoimia. Työryhmä päivittäisi raportin ensimmäisen kerran noin vuoden kuluttua.

Poliisi 2020 - Poliisin pitkän aikavälin henkilöstötarpeiden suunnitelma löytyy osoitteesta www.intermin.fi/julkaisu/052009ja liiteosa osoitteesta www.intermin.fi/julkaisu/102009. Lisätietoa työryhmän työstä saa osoitteesta www.intermin.fi/suomi/poliisi2020.

Lisätietoja: poliisiylijohtaja Mikko Paatero, (09) 1604 2840

hallinto henkilöstö johtaminen työ

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus