Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne

Sisäasiainministeri Anne Holmlund Poliisihallituksen vihkiäisissä

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 24.5.2010 12.20
Tyyppi:Puhe -

Arvoisa juhlayleisö,

Yksi poliisin lähihistorian merkittävimmistä rakenneuudistuksista saa sinettinsä tänään, kun Poliisihallitus vihitään virallisesti käyttöön. Minulla on ilo ja kunnia sekä valtiovallan että sisäasiainministeriön puolesta kiittää kaikkia niitä, jotka ovat myötävaikuttaneet tämän uuden viraston perustamiseen. Erityiskiitokseni haluan osoittaa teille, jotka olette olleet henkilökohtaisesti mukana tämän uuden poliisin keskushallintoviranomaisen suunnittelussa ja rakentamisessa. Olette olleet omalla tärkeällä panoksellanne mukana kirjoittamassa poliisihallinnon tulevaisuuden historiaa.

Haluan erityisesti kiittää poliisiylijohtaja Mikko Paateroa, joka on rakentanut ja johtanut poliisiorganisaatiota lempeänrautaisella otteella. Ilman henkilökohtaista panosta ja kasvollista johtajuutta tämä työ tuskin olisi onnistunut niin hyvin kuin tänä päivänä voimme todeta. Uskon, että poliisiylijohtajan kautta kiitos välittyy myös koko poliisin henkilöstölle.

Poliisin hallintorakenneuudistus on nyt organisaation kaikilla tasoilla valmis.

Se on toteutettu suunnitelmien mukaisesti kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin paikallispoliisin rakenneuudistus ja uudet laitokset aloittivat toimintansa vuoden 2009 alussa.

Tämän vuoden alusta toteutettiin puolestaan poliisin ylijohdon, lääninjohtojen, valtakunnallisten yksiköiden ja Helsingin poliisilaitoksen rakenneuudistukset. Poliisin lääninjohdot poistuivat läänien lopettamisen myötä ja vuoden alusta aloitti toimintansa uusi keskushallintoviranomainen, Poliisihallitus, jolle siirtyi sisäasiainministeriön poliisiosastolta poliisin operatiivinen johtovastuu.

Oman haasteensa uudistuksen toteuttamiseen on antanut myös samanaikaisesti edennyt aluehallinnon uudistus. Tämän valtavan hallintopaketin sovittaminen yhteen poliisin oman rakenneuudistuksen kanssa on vaatinut runsaasti työtä ja yhteensovittamista. Lopulta päädyttiin malliin, jossa poliisi osallistuu aluehallintovirastojen toimintaan, mutta samalla toteutuu kuitenkin uudistuksen keskeisin tavoite, kaksiportainen hallintomalli. Tämän mahdollistavat poliisihallituksen alueelliset toimipisteet Oulussa, Turussa ja Mikkelissä. Päätoimipaikka on Helsinki.

Rakenneuudistus on kokonaisuus, jossa kaikki palaset on sovitettu yhteen sekä toiminnallisesti että aikataulullisesti. Kiireisestä aikataulusta huolimatta työ on onnistunut erittäin hyvin.

Poliisin omasta keskusvirastosta on puhuttu kymmeniä vuosia, joten odotukset uuden viraston osalta ovat varmasti korkealla. Itse odotan, että Poliisihallitus, maan operatiivisen poliisitoiminnan ohjaajana, onnistuu yhtenäistämään ja kehittämään toimintaa siten, että poliisin palvelut ovat hyvällä tasolla ja niiden laatuun voidaan edelleenkin olla tyytyväisiä.

Poliisihallituksen tehtävänä on suunnitella, kehittää, johtaa ja valvoa poliisitoimintaa ja sen tukitoimintoja. Näiden tehtävien lisäksi se vastaa kansalaisten palvelujen tasapuolisesta saatavuudesta ja laadusta maan eri osissa. Tätä tehtävää tukee se, että samalla poliisilaitosten määrää on vähennetty ja toimialueita laajennettu.

Poliisihallitus vastaa myös poliisiyksiköiden tulosohjauksesta ja voimavarojen suuntaamisesta niille sekä poliisiyksiköiden välisestä yhteistoiminnasta.

Uudella organisaatiomallilla on pyritty rakentamaan poliisiin toimiva ja mahdollisimman kevyt johtamisrakenne. Vaikka organisaatiomuutos on saatettu hallinnollisesti loppuun, toimintatapojen ja prosessien hiominen vievät vielä oman aikansa. Nyt siirrytään vaiheeseen, jossa kaksiportainen hallintomalli pyritään vakiinnuttamaan käytäntöön. Se tarkoittaa niin sisäasiainministeriön poliisiosaston ja Poliisihallituksen välisen työnjaon kuin Poliisihallituksen ja poliisilaitosten välisen ohjaussuhteen tarkentamista.

Organisaatio on väline, jonka tulee tukea toimintaa mahdollisimman tehokkaasti. Johtosuhteiden tulee olla selkeitä niin arjessa kuin kriisitilanteissakin.

Uusi rakenne tuo omat haasteensa johtamiseen ja tiedonkulkuun Poliisihallituksen sisällä. Erilaisten toimintakulttuurien yhdistäminen sekä johtamisen uudet käytännöt eivät onnistu hetkessä. Uusien prosessien omaksuminen ja toisaalta luopuminen osittain vanhoista toimintamalleista ovat edellytyksiä uuden organisaation toimintakyvylle.

Hyvät kuulijat,

Poliisin hallintorakenneuudistuksen onnistumisesta annetaan selvitys eduskunnalle tämän vuoden aikana. Lähtökohtana on ollut hakea toimintaan tehokkuutta siten, että resursseja kohdennetaan uudella tavalla ja toimintatapoja kehitetään jatkuvasti. Näin pystymme muuttuvissakin olosuhteissa takaamaan poliisin peruspalvelujen saatavuuden ja laadun eri puolilla Suomea.

Osana arviointihanketta selvitetään myös erityisesti henkilöstöä koskevia asioita. Olen koko poliisin hallinnonuudistuksen ajan painottanut sitä, että uudistuksen onnistumisen kannalta on keskeistä kiinnittää riittävästi huomiota henkilöstön hyvinvointiin. Työmotivaatio ja työhyvinvointi eivät toteudu vain johdon määräyksillä, vaan avoimella ja reaaliaikaisella vuoropuhelulla, jossa kaikki saavat olla aidosti mukana.

Muutokset kuluttavat aina runsaasti energiaa. Siksi on tärkeää, että se pystytään kanavoimaan yhteiseen rakentamistyöhön. Toivon, että mahdollisimman moni poliisihallinnon palveluksessa oleva voisi aidostikokea osallistuneensa muutoksen toteuttamiseen.

Poliisin johto ja esimiehet toimivat muutoksen läpiviemisessä avainroolissa. Onnistuminen tässä tehtävässä vaatii ihmisläheistä muutosjohtamista. Se tarkoittaa kykyä kuunnella - ei pelkästään kuulla. Toisaalta se edellyttää myös näkyvää sitoutumista muutokseen ja aktiivista osallistumista.

Esimiehet toimivat muutostilanteessa esimerkkinä ja voivat omalta osaltaan vaikuttaa organisaatiouudistuksen toimeenpanoon. Johdolla ja esimiehillä on haasteellinen tehtävä toisaalta toteuttaa epävarmuutta ja kuormitusta aiheuttavia muutostoimenpiteitä ja toisaalta motivoida ja tukea henkilöstöä jaksamaan niistä huolimatta. Kaiken tämän muutosprosessin keskellä on sitä paitsi pystyttävä hoitamaan myös poliisin perustehtävät.

Tärkeänä osana muutoksen rakentamisessa on ollut poliisin yhteisten arvojen määrittely. Arvotyön tarkoituksena on ollut kytkeä poliisin hallintorakenteen muutos ja arvot toisiinsa siten, että ne tukevat toisiaan ja uutta organisaatiota voidaan rakentaa yhteiselle arvopohjalle.

Tammikuussa 2008 vahvistetut poliisin arvot - oikeudenmukaisuus, ammattitaito, palveluperiaate ja henkilöstön hyvinvointi - on jalkautettu kaikissa poliisin yksiköissä arvokeskustelujen avulla koko henkilöstölle. Arvokeskusteluja on syytä käydä jatkossakin säännöllisin väliajoin. Arvojen tarkoitus on ohjata käytännössä sitä, miten poliisissa tehdään arkityötä. Lisäksi on arvioitava arvojen toteutumista sekä suhdetta kulloinkin ajankohtaisiin ilmiöihin.

Poliisin työtä on aina tarkasteltava myös asiakkaan eli kansalaisen näkökulmasta.Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että kansalaisille muutos ei juurikaan ole näkynyt. Ajokortteja ja passeja on myönnetty vanhaan tapaan, järjestystä ja liikennettä on valvottu ja rikoksia selvitetty vähintäänkin yhtä hyvin kuin ennen. Poliisin peruspalvelut ja tuloksellisuus ovat säilyneet hyvinä.

Myös Poliisin vuonna 2009 tekemästä kansallisesta turvallisuuskyselystä selviää, että kansalaiset kokevat poliisin onnistuneen tehtäviensä hoitamisessa kokonaisuudessaan yhtä hyvin kuin vuonna 2006, jolloin edellinen kysely toteutettiin. Kansalaisten arvioita poliisin toiminnasta on viime vuosina seurattu myös poliisibarometrien avulla. Tällaiset kyselyt ja selvitykset antavat arvokasta tietoa siitä, miten kansalaiset kokevat poliisin toiminnan yhteiskunnassa. Suomessa luottamus poliisiin on perinteisesti ollut vahvaa. Tämä on tärkeä arvo, jota emme saa missään tilanteessa horjuttaa.

Poliisin toiminnan on oltava kaikissa muodoissaan uskottavaa ja luotettavaa. Epäilys siitä, että näin ei toimittaisi, on aina otettava vakavasti. Poliisin on oltava aina lain oikealla puolella.

Suomessa poliisi on näkyvä osa yhteiskuntaa ja siksi myös viestinnän rooli on erityisen tärkeä. Poliisin toiminnassa onkin syytä kiinnittää erityistä huomiota viestintään. Viime vuoden lopulla julkaistu poliisin viestintästrategia antaa tähän erinomaiset eväät.

Hieman karrikoiden voisi todeta, että ikävät asiat löytävät aina väylänsä julkisuuteen, olivatpa ne faktaa, valhetta tai venytettyä totuutta. Hyvät asiat sen sijaan pitää kertoa itse. Poliisin pitää olla kasvollinen ja siellä, missä ihmisetkin ovat, myös sosiaalisessa mediassa. Viestintä on tärkeä strategisen johtamisen väline. Sen avulla rakennetaan aktiivisesti mielikuvaa koko poliisiorganisaatiosta.

Poliisi on myös organisaationa sitä vahvempi, mitä selkeämpi on sen viesti. Yhtenäinen ja totuudenmukainen viesti kuullaan ja ymmärretään ja sitä myös arvostetaan. Populistinen ja totuudenvastainen puhe ei kuulu poliisiorganisaatioon. Se murentaa uskottavuutta.

Hyvä juhlayleisö,

Minulla on ollut haastava ja mielenkiintoinen tehtävä olla mukana rakentamassa poliisin uutta organisaatiota. Tämä työ on vaatinut merkittävää panosta kaikilta, jotka työskentelevät hallinnon eri tasoilla ja tehtävissä. On erittäin palkitsevaa olla mukana työssä, johon on laajasti yhdessä sitouduttu.

Uskon, että moni muu tuntee samoin.

Lopuksi haluan toivottaa onnea ja menestyksellistä tulevaisuutta Poliisihallitukselle ja koko sen henkilöstölle viraston vaativassa tehtävässä Suomen sisäisen turvallisuuden vaalijana.

Anne Holmlund
hallinto henkilöstö johtaminen

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus