Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Kommission föreslår lösningar på hur stödtjänster för brottsoffer ska ordnas

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 27.3.2015 12.32
Typ:Pressmeddelande

Justitieministeriet, inrikesministeriet och social- och hälsovårdsministeriet informerar

Den brottsofferpolitiska kommissionen som tillsatts av justitieministeriet, inrikesministeriet och social- och hälsovårdsministeriet lägger i sin slutrapport fram förslag om hur stödtjänster för brottsoffer i fortsättningen ska ordnas. Kommissionen anser att lösningen uppfyller de minimikrav om stödtjänster för brottsoffer som ställs i EU:s brottsofferdirektiv och i Europarådets konvention om förebyggande och bekämpning av våld mot kvinnor (s.k. Istanbulkonventionen). Genomförandet av dessa internationella avtal innebär att en del av stödtjänsterna för brottsoffer blir lagstadgade, vilket i sin tur innebär att ansvaret för ordnande av tjänsterna överflyttas till staten.

Verksamhetsförutsättningarna för brottsofferjouren ska tryggas

Kommissionen föreslår att ansvaret för ordnande av de allmänna stödtjänsterna som krävs i offerdirektivet överflyttas till justitieministeriet. Tjänsterna kan bland annat finansieras ur beloppet som inflyter i form av brottsofferavgifter genom att i statsbudgeten allokera en del av dessa medel till aktörerna som tillhandahåller tjänsterna. Riksdagen har antagit regeringens proposition med förslag till lag om brottsofferavgift. De allmänna stödtjänsterna ska åtminstone till en början tillhandahållas av Brottsofferjouren.

- Jag anser det vara mycket viktigt att vi förstärker brottsoffrens ställning. Genomförandet av kommissionens förslag och införandet av brottsofferavgiften förbättrar avsevärt brottsoffrens tillgång till allmänna stödtjänster. Jag anser att även organisationernas verksamhetsförutsättningar och sakkunskap bör tryggas fastän finansieringsansvaret i fortsättningen i första hand ligger hos staten, konstaterar justitieminister Anna-Maja Henriksson.

Specialiserade stödtjänster ska höra till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde

Offerdirektivet förutsätter att det ordnas eller utvecklas specialiserade stödtjänster för brottsoffer om dessa tjänster inte annars tillhandahålls av offentliga eller privata aktörer. Enligt Istanbulkonventionen ska medlemsstaten tillhandahålla ett tillräckligt antal skyddshem för våldsutsatta kvinnor och offer för våld i hemmet, en hjälptelefon som betjänar dygnet runt samt tjänster för personer som har blivit utsatta för sexuellt våld.

Ansvaret för att ordna och finansiera skyddshemsverksamheten överfördes till social- och hälsovårdsministeriet vid ingången av 2015. Institutet för hälsa och välfärd har huvudansvaret vid verkställandet av lagen och med stöd av den vid utvecklingen av skyddshemstjänster till en riksomfattande service som är lätt tillgänglig för alla som behöver den. Offerdirektivet förutsätter också att man tillhandahåller ett tillräckligt antal skyddshemsplatser. Kommissionen konstaterar att det nuvarande antalet skyddshemsplatser är otillräckligt. Antalet skyddshemsplatser bör ökas särskilt i områden där tillgången till skyddshemstjänster i nuläget är som sämst.

Kommissionen föreslår att ansvaret för att ordna stödtjänster för personer som blivit utsatta för sexuellt våld överförs till social- och hälsovårdsministeriet, som har för avsikt att ordna tjänsterna som en del av den allmänna kommunala social- och hälsovården. Kommissionen anser att de specialiserade stödtjänsterna för offer för sexualbrott ska utvecklas till att bättra motsvara Istanbulkonventionens mål och att man ska ordna med tillräcklig finansiering för tjänsterna. Organisationernas sakkunskap ska utnyttjas i utvecklingsarbetet.

Kommissionen föreslår att social- och hälsovårdsministeriet ska ansvara för att ordna hjälptelefonen för våldsutsatta kvinnor och offer för våld i hemmet. Finansiering för tjänsten kan tas ur beloppet som inflyter i form av brottsofferavgifter. Tjänsten ska tillhandahållas av organisationer som redan i nuläget tillhandahåller hjälptelefonverksamhet och således har nödvändig kompetens och erfarenhet av att producera tjänsten.

- Våldet mot kvinnor är en människorättskränkning som regeringen har arbetet och också i fortsättningen kommer att arbeta mot. Trots det svåra ekonomiska läget är det viktigt att minnas att förebyggande tjänster och tidigt stöd återbetalar sig på lång sikt. Således bör detta också ses som en sparåtgärd, inte bara som en ny utgift. Dessutom behövs en attitydförändring. Vi kan inte se mellan fingrarna på våld och tänka att våldet är familjens privatsak som andra inte ska lägga sig i, konstaterar omsorgsminister Susanna Huovinen.

Viktigt att utveckla praxis för att förbättra brottsoffrens ställning

Förutom brottsoffertjänsternas finansiering och innehåll är det enligt kommissionen viktigt att utveckla arbetsmetoderna och förfarandena för att förbättra offrens ställning. Viktiga frågor som bör främjas i samarbete mellan myndigheterna och organisationerna är ordnandet av utbildning och kommunikation, styrandet av brottsoffer till relevanta tjänster, förfarandet vid bedömning av offrets behov av skydd samt utveckling av färdigheterna att bemöta brottsoffer.

- Förbättrandet av stödtjänster för brottsoffer var ett av de viktigaste målen i det tredje programmet för den inre säkerheten. Rapporten är en vägvisare när det gäller att lösa brottsoffertjänsternas strukturella frågor och lägga fram modeller för finansiering av verksamheten. Dessutom kan den användas som grund för fortsatt diskussion om främjandet av offerpolitiska frågor. De föreslagna åtgärderna utvecklar utbudet av stödtjänster i en riktning som bättre motsvarar offrens behov och möjliggör innehållsmässig utveckling av tjänsterna, konstaterar inrikesminister Päivi Räsänen.

Ytterligare upplysningar:
kommissionens sekreterare, specialplanerare Elina Ruuskanen, tfn 02951 50418 och konsultativ tjänsteman Mervi Sarimo, JM, tfn 02951 50570,
e-post: fö[email protected]

konsultativ tjänsteman Heidi Manns-Haatanen, SHM, tfn 02951 63346
e-post: fö[email protected]

minister Räsänens specialmedarbetare Sonja Falk, IM, tfn 02954 18835 och
polisinspektör Antti Simanainen, tfn 02954 88577
e-post: fö[email protected]

Kommissionens rapport http://www.oikeusministerio.fi/sv/index/julkaisut/julkaisuarkisto/1426574076935.html

Nationell brottsofferpolitik och stödtjänster för brottsoffer http://www.oikeusministerio.fi/sv/index/underarbete/kehittamishankkeita/kansallinenrikosuhripolitiikkajauhrientukipalvelut-hanke.html


polisväsen

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus