Asetietojärjestelmän sähköisen asioinnin käyttöönotto siirtyy
Ampuma-aselain mukaisen sähköisen asioinnin käyttöönotto siirtyy. Syynä on poliisin asetietojärjestelmän valmistumisen viivästyminen. Sisäministeriö asetti 18. heinäkuuta säädöshankkeen lain muuttamiseksi sähköisen asioinnin voimaantulon osalta. Lakiesitys lähtee samalla lausunnolle.
Ampuma-aselain mukaan sähköinen asiointi olisi tullut voimaan 1. joulukuuta 2018. Tietojärjestelmän viivästymisestä johtuen aikataulu siirtyy, ja tämänhetkisen arvion mukaan asetietojärjestelmän ensimmäinen vaihe olisi mahdollista ottaa käyttöön joulukuun 2019 ja kevään 2020 välillä.
Nyt tehtävällä muutoksella ei muuteta ampuma-aselain sisältöä, vaan kyseessä on tekninen muutos, joka koskee sähköisen asioinnin voimaantuloajankohdan muuttamista.
Lakiesitystä koskeva lausuntokierros päättyy 22. elokuuta. Hankkeen toimikausi on 18.7. – 1.12.2018.
Lisätietoja:
erityisasiantuntija Sini Lahdenperä, p. 0295 488 312, sini.lahdenpera@intermin.fi (lakihanke)
tietohallintopäällikkö Janne Suuriniemi, Poliisihallitus, p. 0295 481 706, janne.suuriniemi@poliisi.fiLinkki toiselle sivustolle ja ylitarkastaja Mika Hansson, Poliisihallitus, p. 0295 481 873, mika.hansson@poliisi.fiLinkki toiselle sivustolle (asetietojärjestelmä)