Ministeri Holmlund: Kiireettömät neuvontapuhelut pikaisesti pois hätäkeskuksista
Sisäasiainministeri Anne Holmlundin mukaan hätäkeskusten on voitava keskittyä ydintehtäviinsä. Tämä edellyttää hyvää yhteistyötä laitoksen palveluita käyttäviltä viranomaisilta. Hätäkeskuksiin kuulumattomien puheluiden määrä pitää saada vähenemään.
- Tähän päästään esimerkiksi hoitolaitossiirtojen, kiireettömien puheluiden käsittelyn ja neuvontapalveluiden uudelleen järjestelyillä. Pidän aivan keskeisenä työvälineenä kiireettömän viranomaisneuvonnan pikaista järjestämistä. Olenkin kiirehtinyt suunniteltua pilottia, jolla uutta neuvontanumeroa kokeiltaisiin, totesi Holmlund tänään tiistaina 31.3. Hätäkeskuslaitoksen PRO 112-palkinnon luovutustilaisuudessa Helsingissä.
Hätäkeskustoimintaa on Holmlundin mukaan tarpeen yhdenmukaistaa koko valtakunnan alueella. Tämä edellyttää uuden tietojärjestelmän kehittämistä sekä toimintamallien samanaikaista yhtenäistämistä eri hätäkeskuksissa. Kehittämistyötä toteutetaan parhaillaan TOTI - hankkeessa, jonka tavoitteena on saada tietojärjestelmä käyttöön vuoden 2015 aikana. Uuden järjestelmän ansiosta keskukset voivat tasata töitään ruuhka- ja poikkeustilanteissa. Tällöin myös erityisosaamista, esimerkiksi harvinaisten kielten taitoa, pystytään hyödyntämään valtakunnallisesti.
- Kohtuullisen lyhyessä ajassa hätäkeskukset ovat kyenneet siirtymään viidestä tietojärjestelmästä yhteen. Erityisesti henkilöstön riittävyyteen on kiinnitetty huomiota. Hätäkeskuslaitokselle on osoitettu määräajaksi 40 lisävirkaa ja päivystäjäkursseja on lisätty, Holmlund sanoi.
Ministeri Holmlundin puhe on saatavissa sisäasiainministeriön verkkosivuilta: www.intermin.fi/puheet
Lisätietoja: valtiosihteeri Antti Pelttari, (09) 1604 2802, erityisavustaja Kristiina Kokko, 050342 3654