Inrikesminister Holmlund: Mindre brådskande rådgivningssamtal snabbt bort från nödcentralerna
Enligt inrikesminister Anne Holmlund måste nödcentralerna kunna fokusera på sina kärnuppgifter. Det förutsätter ett bra samarbete mellan de myndigheter som använder nödcentralsverkets tjänster. De samtal som inte hör till nödcentralerna måste minskas.
- Detta kan uppnås t.ex. genom att omorganisera patienttransporterna till vårdanstalter, behandlingen av mindre brådskande samtal och rådgivningstjänsterna. Jag anser att ett snabbt ordnande av mindre brådskande myndighetsrådgivning är ett centralt verktyg. Jag har också påskyndat det planerade pilotprojektet som det nya rådgivningsnumret ska provas med, sade Holmlund idag tisdagen den 31 mars vid överlämnandet av nödcentralsverkets PRO 112-pris i Helsingfors.
Enligt Holmlund måste nödcentralsverksamheten förenhetligas i hela landet. Det förutsätter att man utvecklar ett nytt datasystem och harmoniserar verksamhetsmodellerna i de olika nödcentralerna. Utvecklingsarbetet pågår som bäst inom projektet TOTI, vars mål är att ta i bruk datasystemet under 2015. Tack vare det nya systemet kan centralerna dela upp arbetet vid trafiktoppar och i exceptionella situationer. Det går också att på riksomfattande nivå utnyttja specialkompetenser, t.ex. kunskaper i ovanliga språk.
- På ganska kort tid har nödcentralerna övergått från fem datasystem till ett. I synnerhet personalbehovet har ägnats uppmärksamhet. Nödcentralsverket har tillfälligt anvisats 40 extra tjänster och antalet operatörskurser har ökats, sade Holmlund.
Läs minister Holmlunds tal (på finska) på inrikesministeriets webbplats: www.intermin.fi/tal
Närmare information: statssekreterare Antti Pelttari, (09) 1604 2802, specialmedarbetare Kristiina Kokko, 050342 3654