Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Förtroendet för polisen är fortsatt högt

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 29.8.2025 9.25
Typ:Pressmeddelande
Bild: Mika Pakarinen

Förtroendet för polisen har varit stabilt redan länge. Cirka 92 procent av dem som besvarade enkäten Polisbarometern berättade att de har rätt så stort eller mycket stort förtroende för polisens verksamhet. Förtroendet påverkas av polisens sätt att behandla människor med respekt och av en rättvis polisverksamhet.

Cirka 85 procent av dem som svarade ansåg att polisen behandlar människor med respekt ofta eller mycket ofta och cirka 76 procent ansåg att polisen fattar rättvisa och opartiska beslut ofta eller mycket ofta.

Förtroendet för polisens verksamhet är ganska enhetligt på olika håll i Finland. Förtroendet var högst i Sydvästra Finland (cirka 95 %) och Västra Nyland (94 %) och lägst i Östra Finland (89 %). Det fanns inga stora skillnader i förtroendet mellan åldersgrupperna eller könen. Det verkar dock att förtroendet ökar något med åldern. Cirka 94 procent av pensionärerna har förtroende för polisen. Förtroendet för polisens verksamhet är lägre bland låginkomsttagare och arbetslösa än hos andra grupper. 

– Allmänhetens förtroende för polisen är högt. Även denna barometer visar att vi har yrkeskunniga och välutbildade poliser. Det finländska samhällets styrka är förtroendet för polisen, och detta förtroende förtjänas varje dag i polisens fältarbete och i brottsbekämpningen. Det är något vi absolut vill värna om, säger inrikesminister Mari Rantanen.

Förutom polisen har även andra säkerhetsmyndigheter, såsom brand- och räddningsmyndigheterna, folkets förtroende i Finland. Likaså har finländarna förtroende för nödcentralernas och Försvarsmaktens verksamhet. 

Oron över brott som begås av unga återspeglas i svaren

Polisbarometern mäter respondenternas oro över olika brottsföreteelser. I enkäten för 2024 lades till frågor om brott som begås av unga, om organiserad brottslighet och gängkriminalitet samt om bedrägeribrott. Andra brottsföreteelser som undersöks är till exempel misshandel, sexuellt antastande, terrorism och hatbrott.
Av dem som svarade var cirka 84 procent oroade över brott som begås av unga, 73 procent över brott som begås med skjutvapen, 76 procent över användning och försäljning av narkotika på offentliga platser och 73 procent över organiserad brottslighet och gängkriminalitet. Bostadsinbrott väckte minst oro (46 %).

– Vi arbetar för att minska oron hos befolkningen. Vi har lyckats stoppa den kraftiga ökningen av antalet brott som begås av unga, och antalet rån har minskat betydligt.  Vi har ingripit i den ökade försäljningen av narkotika på allmänna platser och hänvisat användare till vård. Import och förmedling av narkotika har bekämpats genom flera internationella gemensamma insatser för att Finland även i fortsättningen ska vara ett av världens tryggaste länder, säger polisöverdirektör Ilkka Koskimäki.

Det är nödvändigt att tidvis göra ändringar i undersökningens innehåll för att frågorna i barometern ska motsvara förändringarna i polisens omvärld. Både brottsligheten och polisverksamheten har förändrats. Den organiserade brottsligheten och gängkriminaliteten har ökat i Norden, hotet om terrorism är större än tidigare i Europa och it-brottsligheten och den internationella ekonomiska brottsligheten har fått helt nya former överallt i världen. 

Den egna närmiljön upplevs ännu vara relativt trygg

Undersökningen kartlade också i vilken grad respondenterna ser brottsligheten i sin närmiljö som ett allvarligt problem. 72 procent av dem som svarade uppfattade inte brottslighetssituationen som särskilt allvarlig. Ungefär en fjärdedel ansåg att situationen är ganska allvarlig. Situationen i Östra Nyland avviker från situationen i andra regioner. Upp till 34 procent av dem som deltog i enkäten ansåg att brottslighetssituationen i närområdet är ganska allvarlig eller mycket allvarlig. I Österbotten ansåg endast 16 procent att brottsligheten i deras närmiljö är ett ganska eller mycket allvarligt problem.

De som deltog i enkäten ansåg att polisen bör synas mer i vardagen, bland människorna. Enligt respondenterna ökar polisens större synlighet trygghetskänslan och den faktiska säkerheten. Förutom ökad synlighet ansågs trafikövervakning och utredning av vålds- och narkotikabrott vara viktigare än tidigare.

När man ser på helheten, började utvecklingen bli mer negativ i mitten av 2010-talet. Orsakerna till förändringen är inte helt kända, men en orsak kan anses vara att antalet poliser minskade i mitten av 2010-talet och att brottsligheten förändrats på många sätt. 

Brott som riktar sig mot egendom är de brott som oftast polisanmäls

Brotten kan grovt indelas i tre brottstyper: egendomsbrott, våldsbrott och sexualbrott. När det gäller egendomsbrott, till exempel bostadsinbrott eller försök till inbrott, anmäls 77 procent av brotten till polisen. I fråga om våldsbrott, till exempel vapenhot eller rån eller försök till sådana, görs en polisanmälan i 32 procent av fallen. Endast 6–9 procent av sexualbrotten anmäls till polisen. 

Den vanligaste orsaken till att inte anmäla ett brott till polisen var att brottet inte anses vara tillräckligt allvarligt. Detta gällde i synnerhet egendomsbrott. Oviljan att anmäla kan också påverkas av att ärendet betraktas som privat eller att man är rädd för hämndaktioner. Dessa orsaker hänför sig ofta till våldsbrott och sexualbrott.

Cirka 61 procent av respondenterna ansåg att polisen kan förebygga våldsbrott eller hot om våld relativt väl i Finland. Ungefär hälften av respondenterna ansåg att polisen lyckas gripa inbrottstjuvarna relativt väl.

Bakgrund

Polisbarometern har genomförts i samarbete mellan inrikesministeriet, Polisyrkeshögskolan och Statistikcentralen. 

Polisbarometern är en uppföljande undersökning som syftar till att klarlägga allmänhetens uppfattningar om polisverksamheten och om läget i fråga om Finlands inre säkerhet. Materialet i barometern samlades in hösten 2024. Enkäten skickades till ett urval av 8 500 personer som plockades ur Statistikcentralens databas över befolkningen i Finland. Populationen för undersökningen utgjordes av personer i åldern 15–79 bosatta på det finländska fastlandet.   Sammanlagt 4 164 personer besvarade enkäten och svarsprocenten var cirka 49.

Mer information:

Matti Vuorensyrjä, forskare, Polisyrkeshögskolan, tfn 0295 483 806, fornamn.efternamn(at)poliisi.fi
Aino Salmi, ledande sakkunnig, inrikesministeriet, tfn 0295 488 685, aino.m.salmi(at)gov.fi

Polisbarometern 2024 (på finska)
Polisyrkeshögskolan brottslighet forskning förtroende polisväsen publikationer

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus