Poliisin ennalta estävään valvontaan panostettava nykyistä enemmän
Järjestyspoliisitoimintaa voidaan kehittää muun muassa toimintatapoja järkiperäistämällä ja yhdenmukaistamalla sekä hyödyntämällä nykyaikaista tekniikkaa. Tuloksia voidaan lisätä myös lisäämällä poliisipiirien tulosvastuuta, antamalla kunnille nykyistä enemmän mahdollisuuksia turvallisuutta lisääviin toimiin sekä lisäämällä yhteistyötä eri viranomaisten kesken.
Sisäasiainministeriön asettaman järjestyspoliisitoiminnan tilan selvityshankkeen selvitystoimikunta on maaherra Rauno Saaren johdolla selvittänyt poliisin hälytystoiminnan, valvonnan, ennalta estävän toiminnan ja viranomaisyhteistyön nykytilaa ja ongelma-alueita. Lisäksi toimikunta on perehtynyt poliisin täydennyspoliisihenkilöstöjärjestelmään ja sen tilaan. Toimikunta esittää loppuraportissaan useita toimenpidesuosituksia, jotka liittyvät poliisin toimintojen tehostamiseen, toimintojen järkiperäistämiseen ja hyvien käytäntöjen valtakunnalliseen mallintamiseen.
Järjestyspoliisitoiminnan tilan selvityshankkeen loppuraportti luovutettiin sisäasiainministeri Anne Holmlundille keskiviikkona 19.12.2007.
Sisäasiainministeriö asetti 18.1.2007 järjestyspoliisitoiminnan tilan selvityshankkeen. Hankkeen tarkoituksena on tuottaa toimenpide-ehdotuksia sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitoon osallistuvien tai vaikuttavien eri viranomaisten toiminnan lopputuloksenettä yhteiskunnallisen vaikuttavuuden näkökulmasta varsinkin poliisin hälytystoiminnan, ennalta estävän toiminnan ja viranomaisten yhteistyön kannalta. Erityisesti on kiinnitettävä huomiota hyviksi ja toimiviksi havaittujen toimintatapojen kuvaamiseen, jotta ne ovat kaikkien poliisin yksiköiden hyödynnettävissä.
Selvitystoimikunnan väliraportti luovutettiin kesäkuussa. Väliraportin mukaan virka-aikana joka kolmas poliisilaitos, pääsääntöisesti harvaanasutuilla alueilla, on yhden hälytyspartion varassa. Harvaanasutuilla alueilla hälytysmatkat ovat usein pitkiä, joten myös toimintavalmiusaika voi olla keskimääräistä pidempi.
Toiminnan suunnitelmallisuutta lisättävä
Järjestyspoliisi on vastuussa suurimmasta osasta poliisin ensitoimenpiteistä kentällä. Paikallistasolla näistä palveluista vastaavat poliisilaitokset, joiden määrä vähenee poliisin hallintouudistuksen myötä vuoden 2009 alusta nykyisestä 90:stä 24:ään. Suuremmista yksiköistä huolimatta paikallispoliisin tehtävät säilyvät ennallaan.
Selvitystoimikunnan näkemyksen mukaan uudistus parantaa erityisesti poliisin mahdollisuuksia tehostaa valvontaa ja ennalta estävää toimintaa. Poliisin toimialueiden suurentaminen mahdollistaa muun muassa resurssien kohdentamisen hälytyspalveluiden painopisteaikoihin sekä partioiden irrottamisen valvontaan ja ennalta estävään toimintaan. Selvitystoimikunta kuitenkin korostaa, että toiminnan on oltava johdettua ja suunniteltua. Poliisin johtamisen on oltava linjakasta yksittäisen poliisipartion johtajasta päällystöön saakka.
Toimikunnan mukaan kenttätoimintaa voitaisiin tehostaa nopeuttamalla rattijuopumustapausten käsittelyä säätämällä ne ei-törkeissä tapauksissa rangaistuskäytäntöä lieventämättä rangaistusmääräysasioiksi sekä ottamalla käyttöön riittävästi siirrettäviä tarkkuusalkometrejä.
Teknologia tehokkaammaksi
Selvitystoimikunnan mukaan poliisilla on oltava käytössään paras mahdollinen teknologia toiminnan tehokkuuden lisäämiseksi. Ajoneuvotietokoneiden määrää on lisättävä siten,että mm. tietojärjestelmien etäkäytön ja partioiden paikantamisen mahdollistava Poliisin kenttäjärjestelmä (POKE) voidaan ottaa käyttöön kaikissa partioautoissa. Kenttäjärjestelmän luotettavuuteen ja toimintavarmuuteen on myös kiinnitettävä erityistä huomiota.
Merkittävänä parannuksena poliisitoiminnan tehokkuuteen toimikunta pitää myös automaattisen ajoneuvojen rekisterinumeron tunnistamislaitteen käyttöönottoa. Järjestelmä on käytössä jo useissa Euroopan maissa ja se on osoittautunut varsin tehokkaasti välineeksi saada kiinni liikenteessä ajoneuvolla liikkuvia rikoksista epäiltyjä. Järjestelmä tukee sekä järjestyspoliisin toimintaa että rikosten paljastamista, ennalta estämistä ja tutkintaa.
Painopistettä valvontaan ja ennalta estävään toimintaan
Toimikunnan mukaan valvonnassa on korostettava poliisin oma-aloitteista ja aktiivista puuttumista järjestyshäiriöihin ja niiden uhkiin. Erityisesti lasten tekemien rikosten ennalta ehkäisyyn ja tällaisten tapausten joudutettuun käsittelyyn on panostettava. Toimikunnan mukaan olisi luotava valtakunnalliset käytännöt siitä, miten poliisin alaikäiseen kohdistamista toimenpiteistä ilmoitetaan lapsen kotiin.
Toimikunnan mukaan poliisin sisämaassa suorittamalle ulkomaalaisvalvonnalle on saatava uutta painoarvoa. Sisäiseen turvallisuutteen vaikuttavat uhkat tulevat usein maan rajojen ulkopuolelta. Euroopan unionin sisällä tapahtuva vapaa liikkuminen ja Schengen-alueen laajeneminen lisäävät erityisesti sisämaassa tehtävän ulkomaalaisvalvonnan tarvetta. Poliisi on päävastuuviranomainen sisämaassa tapahtuvassa ulkomaalaisvalvonnassa.
Poliisin tulosohjausta on selvitystoimikunnan mukaan selkiytettävä. Poliisin hallintorakenteen uudistuksen myötä perustettavien uusien poliisilaitosten poliisipäälliköiden tulosvastuuta on korostettava. Toimikunta on sitä mieltä, että perustettavien poliisilaitosten tuloksellisuutta on pystyttävä julkisesti paremmin vertaamaan.
Kunnat mukaan turvallisuustyöhön
Toimikunnan mielestä kunnille olisi luotava nykyistä paremmat mahdollisuudet vaikuttaa turvallisuustilanteeseensa. Keinoja tähän voisivat olla kuntien toimeksiannosta toimivien vartioimisliikkeiden järjestyksenvalvojien toimialueen laajentaminen myös yleisille paikoille, kuntien mahdollisuudet osallistua päihtyneiden kiinniottoon, kuljetukseen ja säilöönottoon sekä yleisten paikkojen turvakameravalvonnan lisääminen.
Selvitystoimikunta korostaa sosiaalitoimen ja poliisin yhteistyön tärkeyttä. Tällä hetkellä noin 60 prosentissa poliisilaitoksista ei vielä työskentele sosiaalityöntekijää. Uusia poliisilaitoksia perustettaessa tulisikin tavoitteena olla, että jokaiseen poliisilaitokseen saataisiin sosiaalityöntekijä. Myös ympärivuorokautisesti toimivilla sosiaalipäivystyksillä on suuri merkitys poliisityölle.
Selvitystoimikunta korostaa myös hätäkeskuslaitoksen ja poliisin yhteistyön merkitystä. Toimikunnan mukaan poliisin ja hätäkeskuslaitoksen yhteistyössä on joitakin kehittämiskohteita, muun muassa hätäkeskustietojärjestelmän kehittäminen paremmin poliisia palvelevaksi.
Toimikunta ehdottaa poliisin palvelunumeron perustamista kiireettömiä kyselyjä ja yhteydenottoja varten. Nyt ne kuormittavat tarpeettoman paljon hätäkeskuksia.
Järjestyspoliisitoiminnan tilan selvityshankkeen loppuraportti löytyy osoitteesta www.intermin.fi/julkaisu/572007
Lisätietoja: maaherra Rauno Saari,0205 17 2001, ylikomisario Jonne Lähteenmäki,(09) 160 42303 ja apulaispäällikkö Marko Lavikkala (erityisesti liikenteen osalta),(09) 8388 3720.