Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Poliisin ennalta estävään valvontaan panostettava nykyistä enemmän

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 19.12.2007 9.30
Tyyppi:Tiedote -

Järjestyspoliisitoimintaa voidaan kehittää muun muassa toimintatapoja järkiperäistämällä ja yhdenmukaistamalla sekä hyödyntämällä nykyaikaista tekniikkaa. Tuloksia voidaan lisätä myös lisäämällä poliisipiirien tulosvastuuta, antamalla kunnille nykyistä enemmän mahdollisuuksia turvallisuutta lisääviin toimiin sekä lisäämällä yhteistyötä eri viranomaisten kesken.

Sisäasiainministeriön asettaman järjestyspoliisitoiminnan tilan selvityshankkeen selvitystoimikunta on maaherra Rauno Saaren johdolla selvittänyt poliisin hälytystoiminnan, valvonnan, ennalta estävän toiminnan ja viranomaisyhteistyön nykytilaa ja ongelma-alueita. Lisäksi toimikunta on perehtynyt poliisin täydennyspoliisihenkilöstöjärjestelmään ja sen tilaan. Toimikunta esittää loppuraportissaan useita toimenpidesuosituksia, jotka liittyvät poliisin toimintojen tehostamiseen, toimintojen järkiperäistämiseen ja hyvien käytäntöjen valtakunnalliseen mallintamiseen.

Järjestyspoliisitoiminnan tilan selvityshankkeen loppuraportti luovutettiin sisäasiainministeri Anne Holmlundille keskiviikkona 19.12.2007.

Sisäasiainministeriö asetti 18.1.2007 järjestyspoliisitoiminnan tilan selvityshankkeen. Hankkeen tarkoituksena on tuottaa toimenpide-ehdotuksia sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitoon osallistuvien tai vaikuttavien eri viranomaisten toiminnan lopputuloksenettä yhteiskunnallisen vaikuttavuuden näkökulmasta varsinkin poliisin hälytystoiminnan, ennalta estävän toiminnan ja viranomaisten yhteistyön kannalta. Erityisesti on kiinnitettävä huomiota hyviksi ja toimiviksi havaittujen toimintatapojen kuvaamiseen, jotta ne ovat kaikkien poliisin yksiköiden hyödynnettävissä.

Selvitystoimikunnan väliraportti luovutettiin kesäkuussa. Väliraportin mukaan virka-aikana joka kolmas poliisilaitos, pääsääntöisesti harvaanasutuilla alueilla, on yhden hälytyspartion varassa. Harvaanasutuilla alueilla hälytysmatkat ovat usein pitkiä, joten myös toimintavalmiusaika voi olla keskimääräistä pidempi.

Toiminnan suunnitelmallisuutta lisättävä

Järjestyspoliisi on vastuussa suurimmasta osasta poliisin ensitoimenpiteistä kentällä. Paikallistasolla näistä palveluista vastaavat poliisilaitokset, joiden määrä vähenee poliisin hallintouudistuksen myötä vuoden 2009 alusta nykyisestä 90:stä 24:ään. Suuremmista yksiköistä huolimatta paikallispoliisin tehtävät säilyvät ennallaan.

Selvitystoimikunnan näkemyksen mukaan uudistus parantaa erityisesti poliisin mahdollisuuksia tehostaa valvontaa ja ennalta estävää toimintaa. Poliisin toimialueiden suurentaminen mahdollistaa muun muassa resurssien kohdentamisen hälytyspalveluiden painopisteaikoihin sekä partioiden irrottamisen valvontaan ja ennalta estävään toimintaan. Selvitystoimikunta kuitenkin korostaa, että toiminnan on oltava johdettua ja suunniteltua. Poliisin johtamisen on oltava linjakasta yksittäisen poliisipartion johtajasta päällystöön saakka.

Toimikunnan mukaan kenttätoimintaa voitaisiin tehostaa nopeuttamalla rattijuopumustapausten käsittelyä säätämällä ne ei-törkeissä tapauksissa rangaistuskäytäntöä lieventämättä rangaistusmääräysasioiksi sekä ottamalla käyttöön riittävästi siirrettäviä tarkkuusalkometrejä.

Teknologia tehokkaammaksi

Selvitystoimikunnan mukaan poliisilla on oltava käytössään paras mahdollinen teknologia toiminnan tehokkuuden lisäämiseksi. Ajoneuvotietokoneiden määrää on lisättävä siten,että mm. tietojärjestelmien etäkäytön ja partioiden paikantamisen mahdollistava Poliisin kenttäjärjestelmä (POKE) voidaan ottaa käyttöön kaikissa partioautoissa. Kenttäjärjestelmän luotettavuuteen ja toimintavarmuuteen on myös kiinnitettävä erityistä huomiota.

Merkittävänä parannuksena poliisitoiminnan tehokkuuteen toimikunta pitää myös automaattisen ajoneuvojen rekisterinumeron tunnistamislaitteen käyttöönottoa. Järjestelmä on käytössä jo useissa Euroopan maissa ja se on osoittautunut varsin tehokkaasti välineeksi saada kiinni liikenteessä ajoneuvolla liikkuvia rikoksista epäiltyjä. Järjestelmä tukee sekä järjestyspoliisin toimintaa että rikosten paljastamista, ennalta estämistä ja tutkintaa.

Painopistettä valvontaan ja ennalta estävään toimintaan

Toimikunnan mukaan valvonnassa on korostettava poliisin oma-aloitteista ja aktiivista puuttumista järjestyshäiriöihin ja niiden uhkiin. Erityisesti lasten tekemien rikosten ennalta ehkäisyyn ja tällaisten tapausten joudutettuun käsittelyyn on panostettava. Toimikunnan mukaan olisi luotava valtakunnalliset käytännöt siitä, miten poliisin alaikäiseen kohdistamista toimenpiteistä ilmoitetaan lapsen kotiin.

Toimikunnan mukaan poliisin sisämaassa suorittamalle ulkomaalaisvalvonnalle on saatava uutta painoarvoa. Sisäiseen turvallisuutteen vaikuttavat uhkat tulevat usein maan rajojen ulkopuolelta. Euroopan unionin sisällä tapahtuva vapaa liikkuminen ja Schengen-alueen laajeneminen lisäävät erityisesti sisämaassa tehtävän ulkomaalaisvalvonnan tarvetta. Poliisi on päävastuuviranomainen sisämaassa tapahtuvassa ulkomaalaisvalvonnassa.

Poliisin tulosohjausta on selvitystoimikunnan mukaan selkiytettävä. Poliisin hallintorakenteen uudistuksen myötä perustettavien uusien poliisilaitosten poliisipäälliköiden tulosvastuuta on korostettava. Toimikunta on sitä mieltä, että perustettavien poliisilaitosten tuloksellisuutta on pystyttävä julkisesti paremmin vertaamaan.

Kunnat mukaan turvallisuustyöhön

Toimikunnan mielestä kunnille olisi luotava nykyistä paremmat mahdollisuudet vaikuttaa turvallisuustilanteeseensa. Keinoja tähän voisivat olla kuntien toimeksiannosta toimivien vartioimisliikkeiden järjestyksenvalvojien toimialueen laajentaminen myös yleisille paikoille, kuntien mahdollisuudet osallistua päihtyneiden kiinniottoon, kuljetukseen ja säilöönottoon sekä yleisten paikkojen turvakameravalvonnan lisääminen.

Selvitystoimikunta korostaa sosiaalitoimen ja poliisin yhteistyön tärkeyttä. Tällä hetkellä noin 60 prosentissa poliisilaitoksista ei vielä työskentele sosiaalityöntekijää. Uusia poliisilaitoksia perustettaessa tulisikin tavoitteena olla, että jokaiseen poliisilaitokseen saataisiin sosiaalityöntekijä. Myös ympärivuorokautisesti toimivilla sosiaalipäivystyksillä on suuri merkitys poliisityölle.

Selvitystoimikunta korostaa myös hätäkeskuslaitoksen ja poliisin yhteistyön merkitystä. Toimikunnan mukaan poliisin ja hätäkeskuslaitoksen yhteistyössä on joitakin kehittämiskohteita, muun muassa hätäkeskustietojärjestelmän kehittäminen paremmin poliisia palvelevaksi.

Toimikunta ehdottaa poliisin palvelunumeron perustamista kiireettömiä kyselyjä ja yhteydenottoja varten. Nyt ne kuormittavat tarpeettoman paljon hätäkeskuksia.

Järjestyspoliisitoiminnan tilan selvityshankkeen loppuraportti löytyy osoitteesta www.intermin.fi/julkaisu/572007

Lisätietoja: maaherra Rauno Saari,0205 17 2001, ylikomisario Jonne Lähteenmäki,(09) 160 42303 ja apulaispäällikkö Marko Lavikkala (erityisesti liikenteen osalta),(09) 8388 3720.

Anne Holmlund
lainsäädäntö

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2026
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus