Sisäasiainministeriön esitykset vuoden 2008 talousarvioon
Sisäasiainministeriö rakentaa vastuullista, välittävää ja turvallista Suomea edistämällä moniarvoisuutta, yhdenvertaisuutta, maahanmuuttoa ja turvallisuutta. Sisäasiainministeriön vision mukaan Suomi on Euroopan turvallisin ja moniarvoisin maa, jonka kansainvälistä kilpailukykyä tukevat aktiivinen maahanmuuttopolitiikka sekä jokaisen kokemus yhdenvertaisuuteen perustuvasta ja turvallisesta yhteiskunnasta.
Hallitusohjelman mukaisesti vuoden 2008 alusta sisäasiainministeriön hallinnonalalle, sisäasiainministeriön maahanmuutto-osastolle ja Maahanmuuttovirastoon, kootaan maahanmuuttopolitiikka ja -hallinto. Sisäasiainhallinto vastaa aikaisempien maahanmuuttoon liittyvien tehtäviensä lisäksi myös maahanmuuttajien kotouttamisen, turvapaikanhakijoiden vastaanoton ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton yleisestä kehittämisestä, suunnittelusta, ohjauksesta, seurannasta ja yhteensovittamisesta sekä ihmiskaupan uhrien auttamisen järjestämisestä. Tavoitteena on, että maahanmuuttopolitiikan valmistelu on yhtenäistä, kokonaisvaltaista ja aktiivista. Sisäasiainministeriöllä on jatkossa päävastuu rasismin ja syrjinnän vastaisesta työstä sekä yleisestä yhdenvertaisuuden edistämisestä. Sisäasiainministeriön organisaatiouudistus toteutetaan koko laajuudessaan vuoden 2008 alusta.
Vuoden 2008 alusta sisäasiainministeriöstä siirtyvät kuntaosasto sekä alueiden ja hallinnon kehittämisosaston alue- ja paikallishallintoyksikkö, KuntaIT-yksikkö ja Juhta valtiovarainministeriöön. Muu osa alueiden ja hallinnon kehittämisosastosta, käsittäen aluekehittämisasiat, siirtyy uuteen työ- ja elinkeinoministeriöön.
Sisäiselle turvallisuudelle uusi ohjelma
Sisäiselle turvallisuudelle laaditaan uusi ohjelma, jossa määritellään sisäisen turvallisuuden keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet poikkihallinnollisesti. Sisäasiainministeriö osallistuu myös uuden turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon valmisteluun. Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksia kehitetään.
Sisäasiainhallinnon tuottavuutta parannetaan keskittämällä yhteisiä toimintoja palvelukeskuksiin. Sisäasiainhallinnon palvelukeskuksen talous- ja henkilöstöpalvelut muuttuvat maksullisiksi. Palvelukeskus tuottaa talous- ja henkilöstöpalveluja oman hallinnonalan ohella myös sosiaali- ja terveysministeriölle sekä Joensuun yliopistolle. Hallinnonalan puhelunvälityspalvelujen keskittämistä Kajaanin toimipisteeseen jatketaan. Sisäasiainhallintoon perustetaan Poliisin tietohallintokeskuksen pohjalta sen tehtäväaluetta laajentaen hallinnonalan uusi yhteinen tietotekniikkakeskus, Haltik, Rovaniemelle. Uusi keskus aloittaa toimintansa 1.3.2008.
Sisäasiainhallinnossa työskentelee ensi vuonna noin 15 400 henkilöä. Hallinnonalan kokonaismäärärahat ovat 1036 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi esitetään kehyksen ylittäviä määrärahoja. Muun muassa poliisin toimintamenoja esitetään korotettavaksi. Myös maahanmuuttajien ja kotouttamisen ja työllistymisen edistämisen määrärahoja esitetään korotettavaksi. Määräraha olisi tarkoitus käyttää pääkaupunkiseudulla, Turun seudulla ja muilla merkittävillä maahanmuuttoalueilla yhdessä valtion ja seudun kuntien kanssa laadittaviin pilottiohjelmiin maahanmuuttajien kotouttamisen ja työllistymisenedistämiseksi.
Poliisihallintoa uudistetaan
Poliisin hallintorakenteiden uudistamista jatketaan niin, että uudistukset toteutetaan vuonna 2009. Tavoitteena on siirtää voimavaroja hallinnosta palveluihin, varmistaa poliisipalvelujen saatavuus koko maassa ja turvata ruotsinkieliset poliisipalvelut. Poliisipiirien määrä vähennetään kolmannekseen. Poliisihallinnon rakenneuudistusta jatketaan poliisin ylijohtoon, lääninjohtoihin, valtakunnallisiin yksiköihin sekä Helsingin poliisilaitokseen. Lisäksi selvitetään erotetaanko toisistaan ministeriön ohjaus- ja valvontatehtävät sekä operatiivisen poliisitoiminnan johtaminen. Myös poliisin henkilöstötarpeesta tehdään pitkän aikavälin suunnitelma, joka mahdollistaa poliisin toiminnan vakiinnuttamiseen.
Väkivaltarikollisuuden torjuntaa painotetaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvan väkivallan ennalta ehkäisyyn. Poliisi vaikuttaa aktiivisesti myös siihen, että kaikilla kunnilla on turvallisuussuunnitelmat, joissa otetaan kantaa perhe- ja läheisväkivallan ennalta estäviin toimenpiteisiin.
Poliisi jatkaa talousrikostorjunnan tehostamistoimia muun muassa laittoman työvoiman käytön ehkäisemiseksi. Liikenneturvallisuustyötä jatketaan. Tietoverkkoihin kohdistuvaan ja tietoverkkoja hyödyntävään rikollisuuteen sekä laittomaan rahapelitoimintaan kiinnitetään huomiota.
Valvontaa painotetaan erityisesti alkoholin kulutuksen kasvusta yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle aiheutuvien haittojen torjuntaan sekä liikenteen riskikäyttäytymisen vähentämiseen ja raskaan liikenteen valvontaan.
Lisäksi valmistellaan esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilain kokonaisuudistusta.
Pelastustoimi panostaa onnettomuuksien ehkäisyn ja asumisturvallisuuden parantamiseen sekä hätäkeskusten tietojärjestelmien kehittämiseen
Pelastustoimessa käynnistyy onnettomuuksien ehkäisyn ja asumisturvallisuuden parantamiseen tähtäävät lainsäädännön valmistelutyöt. Lisäksi arvioidaan nykyisten väestönsuojelumääräysten tarkoituksenmukaisuus sekä toteutetaan palontutkinnanja palokuolemien seurantahanke. Tavoitteena on vakiinnuttaa pelastuslaitosten palontutkintakäytännöt. Pelastusviranomaiset osallistuvat aktiivisesti myös paikallisten turvallisuussuunnitelmien tarkistamiseen.
Pelastuslaitosten toiminta- ja palvelukykyä kehitetään muun muassa tarkistamalla pelastushenkilöstön mitoituksen ja rakenteen perusteita sekä yksiköiden ja tehtäviin liittyviä suorituskykyvaatimuksia sekä ryhdytään toimenpiteisiin pelastushenkilöstön fyysistä ja henkistä työkykyä ylläpitävän toiminnan ja seurannan tehostamiseksi. Tavoitteena on turvata pelastuslaitosten toiminta- ja palvelukyky pelastushenkilöstön epäedulliseksi muuttuneen ikärakenteen vaikutuksien varalta. Pelastajien urakehityksen linjausten ja koulutusjärjestelmän tuen sekä pelastustoimen toimintamenetelmien tutkimus- ja kehittämistoimintaa jatketaan.
Hallitusohjelman mukaisesti sisäasiainministeriö selvittää toimenpiteet lääkäri- ja pelastushelikopteritoiminnan turvaamiseksi.
Hätäkeskustoimintaa ja tietojärjestelmiä uudistetaan siten, että hätäkeskukset voivat tukea toisiaan ruuhkatilanteissa ja poikkeusoloissa. Hätäkeskusten toimintavarmuus ja -nopeus varmistetaan.
Rajavartiolaitos panostaa laittoman maahantulon järjestämisen ja ihmiskaupan torjuntaan sekä laaja-alaiseen vironomaisyhteistyöhön
Rajavartiolaitoksen toiminnan painopiste on Suomen ja Venäjän rajan pitäminen turvallisena ja toimivana. Rikostorjunnassa Rajavartiolaitos keskittyy erityisesti laittoman maahantulon järjestämisen ja ihmiskaupan torjuntaan. Rajavartiolaitos edistää varsinkin neliportaiseen rajaturvallisuusjärjestelmään ja merellisiin tehtäviin liittyvää laaja-alaista viranomaisyhteistyötä.
Rajaliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta parannetaan kehittämällä kansainvälisten rajanylityspaikkojen- erityisesti Vaalimaan ja Helsinki-Vantaan- rakenteita, henkilöstövoimavaroja ja teknologiaa.
Rajavartiolaitoksen johtovastuulla olevan meripelastustoimen osalta kehitetään merellisten monialaonnettomuuksien ja ympäristötuhojen ennaltaehkäisy- ja torjuntavalmiutta sekä viranomaisyhteistyötä.
Rajavartiolaitos jatkaa rajajoukkoja ja Rajavartiolaitoksen sotilaallista maanpuolustusta koskevan kokonaisuudistuksen toimeenpanoa.
Rajavartiolaitoksen osaamista kehitetään ydintoimintoihin painottuen. Ydintoimintoihin ja kasvaviin toimialoihin irrotetaan tarpeelliset voimavarat sisäisin toimenpitein.
Toiminnallisia valmiuksia parannetaan aloittamalla kevyiden helikopterien ja partioveneiden uusiminen. Pääosa Rajavartiolaitoksen kiinteistövarallisuudesta siirretään Senaatti-kiinteistöjen hallintaan 1.1.2008 lukien.
Sisäasiainministeriön johdolla edistetään työperäistä maahanmuuttoa
Maahanmuuttopolitiikalla edistetään laillista maahanmuuttoa, torjutaan laitonta maahantuloa ja ihmiskauppaa sekä annetaan kansainvälistä suojelua ja edistetään kotoutumista ja hyviä etnisiä suhteita.
Sisäasiainministeriö pyrkii vaikuttamaan siihen, että EU-maiden maahanmuuttopolitiikka pystytään sovittamaan entistä paremmin yhteen kehitys- ja ihmisoikeuspolitiikan ja EU-maiden oman työvoimapolitiikan tarpeisiin. Suomi huolehtii kansallisten etujen huomioon ottamisesta maahanmuutto- ja turvapaikkasäädösten valmistelussa EU:ssa.
Sisäasiainministeriö valmistelee yhteistyössä ulkoasiainministeriön kanssa valtioneuvostolle esityksen pakolaiskiintiön alueellisesta kohdentamisesta. Kiintiöön valittavat henkilöt pyritään valitsemaan sen vuoden aikana jona kiintiöstä on päätetty.
Sisäasiainministeriö huolehtii osaltaan ihmiskaupan kohteeksi joutuneiden auttamisesta ja toimeentulosta ja edistää heidän toipumistaan, kotoutumistaan ja toimintakykyään sekä turvallista paluutaan. Hallitusohjelman mukaisesti ihmiskaupan uhrien tunnistamiseen tähtäävää ns. etsivää työtä ja neuvontatyötä tekevien järjestöjen rahoitus siirretään valtionavun piiriin.
Maahanmuuttopoliittisen ohjelman toimenpidekirjaukset toteutetaan ja valmistellaan työperäisen maahanmuuton toimenpideohjelma. Maahanmuuttopoliittisen ohjelman toimeenpanoon on varattu1,0 miljoonan euron määräraha vuodesta 2008 alkaen. Ensimmäisessä vaiheessa asetetaan maahanmuuttopoliittisen ohjelman toimeenpanon seurantaryhmä. Työperusteisesti maahan muuttaville ja heidän perheenjäsenilleen tarjotaan heidän tarvitsemaansa opastusta uuden opastusjärjestelmän avulla.
Kotouttamisen ohjausta ja seurantaa tehostetaan
Kotoutumisen lähtökohtana on sen kaksisuuntaisuus. Kotouttamisen vaikuttavuutta, ohjausta sekä seurantaa tehostetaan ottamalla käyttöön laajapohjainen etnisten suhteiden ja kotouttamisen puiteohjelma. Tämän puiteohjelman avulla ohjataan alueellisia ja paikallisia kotouttamisohjelmia sekä muita kotoutumisen edistämiseen liittyviä suunnitelmia. Ohjelman valmistelussa otetaan huomioon peruspalveluohjelma ja -budjetti sekä PARAS -hankkeen tulokset ja eteneminen. Myös yksilöllistä kotoutumista edistetään kotoutumissuunnitelmilla. Kotouttamisohjelmille ja kotoutumissuunnitelmille kehitetään laatukriteerit.
Sisäasiainministeriö huolehtii yhdessä opetusministeriön ja muiden ministeriöiden kanssa rasismin ehkäisystä sekä hyvien etnisten suhteiden ja yleisen yhdenvertaisuuden edistämisestä.
> Sisäasiainministeriön esitys vuoden 2008 talousarvioksi sekä kehyksen ylittäviksi menoiksi
Lisätietoja: kansliapäällikkö Ritva Viljanen, (09) 160 42803, talousjohtaja Jukka Aalto, (09) 160 44847, erityisavustaja Ilkka Salmi, (09) 160 44633, 050 591 0733, erityisavustaja Stefan Svenfors, (09) 160 43511 ja erityisavustaja Thomas Bergman, (09) 160 44501, 050456 0096