Inrikesministeriets budgetförslag för 2008
Inrikesministeriet arbetar för att Finland skall vara ett land som kännetecknas av ansvar, omsorg och säkerhet och genomför detta genom att stimulera mångfald, jämställdhet, migration och säkerhet. Enligt inrikesministeriets vision skall Finland vara Europas säkraste och mest mångkulturella land vars internationella konkurrenskraft stöds av en aktiv migrationspolitik samt att alla upplever att samhället är tryggt och bygger på jämställdhet.
Migrationspolitiken och migrationsförvaltningen koncentreras enligt regeringsprogrammet till inrikesministeriets förvaltningsområde, till inrikesministeriets migrationsavdelning och till Migrationsverket i början av 2008.Inrikesförvaltningen ansvarar utom för sina tidigare uppgifter med anknytning till migration också för den allmänna utvecklingen, planeringen, styrningen, uppföljningen och samordningen av integrationen av invandrare, mottagning av asylsökande och mottagning av personer som beviljas tillfälligt skydd samt för att tillhandahålla hjälp åt offer för människohandel. Målet är att beredningen av migrationspolitiken skall vara enhetlig, övergripande och aktiv.Inrikesministeriet har i fortsättningen huvudansvaret för motarbetande av rasism och diskriminering samt främjandet av en allmän likställdhet. Inrikesministeriets omorganisering genomförs fullt ut i början av 2008.
Från början av 2008 överförs kommunavdelningen och enheten för regional- och lokalförvaltning, KommunIT och delegationen för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen (Juhta) vid avdelningen för region- och förvaltningsutveckling från inrikesministeriet till finansministeriet. Den återstående delen av avdelningen för region- och förvaltningsutveckling, omfattande regionutvecklingsfrågor, överförs till det nya arbets- och näringsministeriet.
Nytt program för den inre säkerheten
Ett nytt program utarbetas för den inre säkerheten. I programmet definieras de viktigaste tväradministrativa målen och åtgärderna för den inre säkerheten. Inrikesministeriet deltar också i beredningen av den nya säkerhets- och försvarspolitiska redogörelsen. Den nationella beredskapen för civil krishantering utvecklas.
Inrikesförvaltningens produktivitet förbättras genom att gemensamma funktioner koncentreras till servicecentraler. Ekonomi- och personaltjänsterna vid inrikesförvaltningens servicecentral blir avgiftsbelagda. Servicecentralen producerar ekonomi- och personaltjänster för det egna förvaltningsområdet och dessutom för social- och hälsovårdsministeriet och Joensuu universitet. Förvaltningsområdets telefonitjänster koncentreras också i fortsättningen till servicekontoret i Kajana. En ny gemensam informationsteknikcentral inrättas i Rovaniemi för inrikesministeriets förvaltningsområde. Den nya centralen bygger på Polisens datacentral med breddat uppgiftsområde och börjar sin verksamhet den 1 mars 2008. Den nya centralen börjar sin verksamhet den 1 mars 2008.
Inrikesförvaltningen har totalt cirka 15400 anställda nästa år. Förvaltningsområdets totalutgifter är 1036 miljoner euro. Dessutom föreslås anslag som överskrider ramen för huvudtiteln. Bland annat föreslås det att polisens omkostnader höjs. Det föreslås också att anslagen för integration och främjande av sysselsättning i fråga om invandrare höjs. Avsikten är att anslaget används i huvudstadsregionen, Åboregionen och andra betydande invandrarområden för att stimulera integrering och sysselsättning av invandrare i pilotprogram som staten och kommunerna tillsammans utarbetar.
Polisförvaltningen omorganiseras
Omstruktureringen av polisförvaltningen fortsätter så att de nya strukturerna genomförs 2009.Målet är att överföra resurser från förvaltningen till tjänsterna och att trygga tillgången till polistjänster i hela landet och att trygga tillgången till polistjänster på svenska. Antalet polisdistrikt minskar med en tredjedel. Omstruktureringen av polisförvaltningen kommer också att gälla polisens högsta ledning, polisens länsledning, de riksomfattande enheterna samt polisinrättningen i Helsingfors. Dessutom skall det utredas om ministeriets styrnings- och tillsynsuppgifter och ledningen för den operativa polisverksamheten bör skiljas åt. En långtidsplan uppgörs också för polisens personalbehov så att polisens verksamhet kan stabiliseras.
Bekämpningen av våldsbrott inriktas på att förebygga våld mot barn och unga. Polisen skall aktivt medverka till att alla kommuner har säkerhetsplaner som omfattar förebyggande åtgärder mot familjevåld och våld mot närstående.
Polisen fortsätter att intensifiera insatserna för att bekämpa ekonomiska brott bland annat för att hindra användning av illegal arbetskraft. Trafiksäkerhetsarbetet fortsätter. Brott mot informationsnät och brott som omfattar utnyttjande av informationsnät samt illegal penningspelsverksamhet övervakas.
Övervakningen går främst ut på att bekämpa de olägenheter som den ökade alkoholkonsumtionen medför för den allmänna ordningen och säkerheten samt att minska riskfyllt beteende i trafiken och att övervaka den tunga trafiken.
Dessutom bereds en totalrevidering av förundersökningslagen, tvångsmedelslagen och polislagen.
Räddningsväsendet satsar på att förebygga olyckor och förbättra boendetryggheten samt utveckla datasystemen för nödcentralerna.
Inom räddningsväsendet inleds lagberedningsarbeten som syftar till att förebygga olyckor och förbättra boendetryggheten. Dessutom utvärderas befolkningsskyddsbestämmelsernas ändamålsenlighet och det genomförs ett övervakningsprojekt för brandundersökning och dödsfall i samband med bränder. Målet är att skapa praxis vid räddningsverken i samband med brandundersökningar. Räddningsmyndigheterna deltar också aktivt i granskningen av de lokala säkerhetsplanerna.
Räddningsverkens aktions- och serviceförmåga utvecklas. Bland annat genomgås grunderna för dimensioneringen och sammansättningen av räddningspersonalen samt de enhets- och uppgiftsrelaterade prestationskraven och dessutom vidtas åtgärder för att förbättra den verksamhet och uppföljning som avser att bevara den fysiska och psykiska arbetsförmågan. Målet är att trygga räddningsverkens aktions- och serviceförmåga också i situationer där räddningspersonalens åldersstruktur är ofördelaktig. Riktlinjerna för räddarnas karriärutveckling och stödet för utbildningssystemet samt forskning och utveckling kring verksamhetsmetoderna inom räddningsväsendet fortsätter.
Enligt regeringsprogrammet undersöker inrikesministeriet vilka åtgärder som behövs för att trygga läkar- och räddningshelikopterverksamheten.
Nödcentralsverksamheten och datasystemen läggs om så att nödcentralerna kan stödja varandra vid trafiktoppar och under undantagsförhållanden. Åtgärder genomförs så att nödcentralerna kan agera säkert och snabbt.
Gränsbevakningsväsendet satsar på att bekämpa organisering av olaglig inresa och människohandel och på ett brett upplagt myndighetssamarbete i havsområden
Ett prioriterat insatsområde i gränsbevakningsväsendets verksamhet är att hålla gränsen mellan Finland och Ryssland säker och fungerande. I frågan om brottsbekämpning prioriterar Gränsbevakningsväsendet bekämpning av ordnande av olaglig inresa och människohandel. Gränsbevakningsväsendet främjar framför allt ett gränsförvaltningssystem som omfattar fyra moment och ett brett myndighetssamarbete i fråga om uppgifterna till havs.
För att gränstrafiken skall bli bättre och löpa smidigt och säkert utvecklas konstruktionerna, personalresurserna och tekniken vid gränsövergångsställena - i synnerhet vid Vaalimaa och Helsingfors-Vanda.
När det gäller sjöräddningstjänsten, som Gränsbevakningsväsendet har ledningsansvar för, utvecklas beredskapen för förebyggande och bekämpande åtgärder i samband med flertypsolyckor och miljöförstörelse till havs samt myndighetssamarbetet.
Gränsbevakningsväsendet fortsätter genomförandet av den totalreform som gäller gränstrupper och Gränsbevakningsväsendets militära försvar.
Gränsbevakningsväsendets kompetens utvecklas med betoning på kärnfunktionerna. För kärnfunktionerna och de växande ansvarsområdena lösgörs behövliga resurser genom interna åtgärder.
Handlingsberedskapen förbättras i och med att de lätta helikoptrarna och patrullbåtarna börjar förnyas. Merparten av Gränsbevakningsväsendets fastighetstillgångar övergår till Senatfastigheter den 1 januari 2008.
Arbetskraftsinvandring främjas under ledning av inrikesministeriet
Migrationspolitiken skall stimulera laglig invandring och bekämpa olaglig invandring och människohandel samt ge internationellt skydd och främja integration och goda etniska relationer.
Migrationspolitiken i EU-länderna skall samordnas med behoven inom utvecklings- och människorättspolitiken och EU-ländernas egen arbetskraftspolitik. Finland ser till att de nationella intressena beaktas i samband med beredningen av migrations- och asylbestämmelserna inom EU.
Inrikesministeriet bereder i samarbete med utrikesministeriet ett förslag till statsrådet om regional uttagning inom ramen för flyktingkvoten. Ambitionen är att de personer som tas ut inom ramen för kvoten skall väljas samma år som beslutet om kvoten har fattats.
Inrikesministeriet ser i sin tur till att personer som blivit offer för människohandel blir hjälpta och försörjda och bidrar till deras återhämtning, integration och handlingsförmåga samt ett tryggt återvändande. Enligt regeringsprogrammet beviljas statsbidrag för finansieringen av organisationer som utför s.k. uppsökande arbete i syfte att identifiera offer för människohandel och rådgivningsarbete.
De åtgärder som inskrivits i det invandrarpolitiska programmet genomförs och ett åtgärdsprogram för arbetsrelaterad invandring bereds. För genomförandet av det invandrarpolitiska programmet har reserverats ett anslag på 1,0 miljon euro från början av 2008. I den första fasen tillsätts en övervakningsgrupp som följer genomförandet av det invandrarpolitiska programmet. Arbetskraftsinvandrare och deras familjemedlemmar kan få behövlig vägledning tack vare det system som anges i regeringsprogrammet.
Styrningen och uppföljningen av integrationen blir effektivare
Utgångspunkten för integrationen är att den är interaktiv.Ett brett ramprogram för etniska relationer och integration har utformats för att effektivare kontrollera hur integrationen fungerar, styrs och uppföljs. Med hjälp av det här ramprogrammet styrs de regionala och lokala integrationsprogrammen samt andra planer för att främja integration.Vid beredningen av programmet beaktas basserviceprogrammet och basservicebudgeten samt resultaten och framskridandet av projektet för kommun- och servicestrukturreformen.Också individuell integration främjas genom integrationsplanerna. Kvalitetskriterier tas fram för integrationsprogrammet och integrationsplanerna.
Inrikesministeriet sköter tillsammans med undervisningsministeriet och andra ministerier om att rasism förebyggs och motarbetas samt att goda etniska relationer och allmän likställdhet främjas.
> Inrikesministeriets förslag till budget 2008 samt till utgifter som överskrider ramen (på finska)
Närmare information: kanslichef Ritva Viljanen (09) 160 42803, ekonomidirektör Jukka Aalto (09) 160 44847, specialmedarbetare Ilkka Salmi (09) 160 44633, specialmedarbetare Stefan Svenfors (09) 160 43511 och specialmedarbetare Thomas Bergman (09) 160 44501