Ulkorajayhteistyöohjelmia koskevan lain valmistelu

SM005:00/2007 Säädösvalmistelu

Työryhmän tulee antaa lainsäädäntöehdotuksensa hallituksen esityksen muodossa ja tehdä myös ehdotus mahdolliseen valtioneuvoston asetukseen tarvittavista säännöksistä. Työryhmän tulee työnsä aikana kuulla ja informoida eri hallinnonaloja, aluehallintoa sekä elinkeinoelämää edustavia järjestöjä ja työmarkkinajärjestöjä. Lisäksi työryhmä voi tarpeen mukaan kuulla asiantuntijoita.

Hankkeen perustiedot Päättynyt

Hankenumero SM005:00/2007

Asianumerot

Asettaja sisäasiainministeriö

Toimikausi/aikataulu 31.1.2007 – 31.12.2007

Asettamispäivä 31.1.2007

Lainvalmistelu

Hallituksen esitys-

Hyväksytty säädös-

Hankkeen vaiheet

Tavoitteet ja tuotokset

Tavoitteena on, ottaen huomioon EU:n tasolla tehdyt uudistukset sekä uuden rakennerahastolain (1401/06) säännökset erityisesti Euroopan alueellisen yhteistyön osalta sekä EU:n ulkosuhderahoitusta koskevat määräykset, yksinkertaistaa ja tehostaa ohjelmien hallinnointia ja lisätä alueiden roolia ohjelmatyössä sekä taata ohjelmien hallintoviranomaisina toimiville suomalaisille maakunnan liitoille riittävät toimintaedellytykset koko ohjelma-alueillaan.

Lähtökohdat

Vuonna 2007 alkaneella uudella rakennerahastojen ohjelmakaudella tähän asti Euroopan aluekehitysrahaston varoista EU:n alueella ja unionin ulkosuhdevaroista (TACIS, MEDA) muissa maissa rahoitettu rajat ylittävä yhteistyö siirtyy kokonaan rahoitettavaksi ulkosuhdevaroista. Euroopan aluekehitysrahaston varoista siirretään 465,69 miljoonaa euroa ulkosuhdevaroihin näitä ohjelmia varten.

Säännökset rahoituksesta sisältyvät 24.10.2006 hyväksyttyyn ENPI-asetukseen sekä sen nojalla annettaviin komission CBC-täytäntöönpanoasetukseen ja strategia-asiakirjaan. Täytäntöönpanoasetuksen arvioidaan tulevan hyväksytyksi toukokuussa 2007.

Vuosina 2004-2006 toteutettiin unionin ulkorajoilla INTERREG-TACIS-naapuruusohjelmia, joiden täytäntöönpano perustui pääosin EU:n rakennerahasto-ohjelmiin, kuitenkin niin että tukisopimuksista, maksatuksista, raportoinnista ja mahdollisista takaisinperimisistä kumppanuusmaissa vastasi Euroopan komission edustusto kyseisessä maassa. Suomen tavoitteena on ollut, että myös tulevien ENPI CBC -ohjelmien hallinnoimisessa sovellettaisiin mahdollisimman laajalti rakennerahasto-ohjelmista saatuja hyviä kokemuksia.

Ulkorajat ylittävien yhteistyöohjelmien hallinnointi komissiossa keskitetään unionin ulkosuhderahoituksesta vastaavalle EuropeAid -pääosastolle. Se soveltaa toiminnassaan niin kutsuttua PraG-säännöstöä (Practical Guide), joka poikkeaa huomattavasti rakennerahasto-ohjelmissa sovellettavista säännöistä.

Komission ENPI CBC-täytäntöönpanoasetuksen valmistelun yhteydessä pyritään yhteensovittamaan näitä kahta säännöstöä.

Suomen ja Venäjän välisellä rajalla oli kaudella 2004-2006 kolme INTERREG-TACIS -naapuruusohjelmaa: Kaakkois-Suomi - Venäjä, Euregio Karelia ja Pohjoinen/Kolarctic. Komission kanssa on jo sovittu, että ohjelmakaudella 2007-2013 ENPI CBC -ohjelmissa sovelletaan samaa aluejakoa. Komissio on osoittanut näille kolmelle ohjelmalle ohjelmakaudelle 2007-2013 yhteisörahoitusta yhteensä noin 87,6 miljoonaa euroa. Tavoitteena on enintään 50 prosentin yhteisörahoitustaso, joten ohjelmille tulisi vastaava määrä kansallista rahoitusta Suomesta ja Venäjältä.

Komission, Suomen ja Venäjän Federaation välisissä neuvotteluissa on sovittu tulevista ohjelma-alueista sekä siitä, että nykyisten naapuruusohjelmien hallintoviranomaisina toimivat Etelä-Karjalan liitto, Pohjois-Pohjanmaan liitto ja Lapin liitto jatkavat hallintoviranomaisina myös uusissa ohjelmissa.

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä