Ulkorajayhteistyöohjelmia koskevan lain valmistelu

SM005:00/2007 Lagstiftningsprojekt

Työryhmän tulee antaa lainsäädäntöehdotuksensa hallituksen esityksen muodossa ja tehdä myös ehdotus mahdolliseen valtioneuvoston asetukseen tarvittavista säännöksistä. Työryhmän tulee työnsä aikana kuulla ja informoida eri hallinnonaloja, aluehallintoa sekä elinkeinoelämää edustavia järjestöjä ja työmarkkinajärjestöjä. Lisäksi työryhmä voi tarpeen mukaan kuulla asiantuntijoita.

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer SM005:00/2007

Ärendenummer

Projektets arrangör inrikesministeriet

Mandattid 31.1.2007 – 31.12.2007

Datum för tillsättande 31.1.2007

Lagberedning

Regeringsproposition-

Antagen författning-

Projektets framskridande

Mål och resultat

Tavoitteena on, ottaen huomioon EU:n tasolla tehdyt uudistukset sekä uuden rakennerahastolain (1401/06) säännökset erityisesti Euroopan alueellisen yhteistyön osalta sekä EU:n ulkosuhderahoitusta koskevat määräykset, yksinkertaistaa ja tehostaa ohjelmien hallinnointia ja lisätä alueiden roolia ohjelmatyössä sekä taata ohjelmien hallintoviranomaisina toimiville suomalaisille maakunnan liitoille riittävät toimintaedellytykset koko ohjelma-alueillaan.

Utgångspunkter

Vuonna 2007 alkaneella uudella rakennerahastojen ohjelmakaudella tähän asti Euroopan aluekehitysrahaston varoista EU:n alueella ja unionin ulkosuhdevaroista (TACIS, MEDA) muissa maissa rahoitettu rajat ylittävä yhteistyö siirtyy kokonaan rahoitettavaksi ulkosuhdevaroista. Euroopan aluekehitysrahaston varoista siirretään 465,69 miljoonaa euroa ulkosuhdevaroihin näitä ohjelmia varten.

Säännökset rahoituksesta sisältyvät 24.10.2006 hyväksyttyyn ENPI-asetukseen sekä sen nojalla annettaviin komission CBC-täytäntöönpanoasetukseen ja strategia-asiakirjaan. Täytäntöönpanoasetuksen arvioidaan tulevan hyväksytyksi toukokuussa 2007.

Vuosina 2004-2006 toteutettiin unionin ulkorajoilla INTERREG-TACIS-naapuruusohjelmia, joiden täytäntöönpano perustui pääosin EU:n rakennerahasto-ohjelmiin, kuitenkin niin että tukisopimuksista, maksatuksista, raportoinnista ja mahdollisista takaisinperimisistä kumppanuusmaissa vastasi Euroopan komission edustusto kyseisessä maassa. Suomen tavoitteena on ollut, että myös tulevien ENPI CBC -ohjelmien hallinnoimisessa sovellettaisiin mahdollisimman laajalti rakennerahasto-ohjelmista saatuja hyviä kokemuksia.

Ulkorajat ylittävien yhteistyöohjelmien hallinnointi komissiossa keskitetään unionin ulkosuhderahoituksesta vastaavalle EuropeAid -pääosastolle. Se soveltaa toiminnassaan niin kutsuttua PraG-säännöstöä (Practical Guide), joka poikkeaa huomattavasti rakennerahasto-ohjelmissa sovellettavista säännöistä.

Komission ENPI CBC-täytäntöönpanoasetuksen valmistelun yhteydessä pyritään yhteensovittamaan näitä kahta säännöstöä.

Suomen ja Venäjän välisellä rajalla oli kaudella 2004-2006 kolme INTERREG-TACIS -naapuruusohjelmaa: Kaakkois-Suomi - Venäjä, Euregio Karelia ja Pohjoinen/Kolarctic. Komission kanssa on jo sovittu, että ohjelmakaudella 2007-2013 ENPI CBC -ohjelmissa sovelletaan samaa aluejakoa. Komissio on osoittanut näille kolmelle ohjelmalle ohjelmakaudelle 2007-2013 yhteisörahoitusta yhteensä noin 87,6 miljoonaa euroa. Tavoitteena on enintään 50 prosentin yhteisörahoitustaso, joten ohjelmille tulisi vastaava määrä kansallista rahoitusta Suomesta ja Venäjältä.

Komission, Suomen ja Venäjän Federaation välisissä neuvotteluissa on sovittu tulevista ohjelma-alueista sekä siitä, että nykyisten naapuruusohjelmien hallintoviranomaisina toimivat Etelä-Karjalan liitto, Pohjois-Pohjanmaan liitto ja Lapin liitto jatkavat hallintoviranomaisina myös uusissa ohjelmissa.

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt