Kansainvälisen suojelun perusteella myönnettävien oleskelulupien edellytysten tarkistaminen
SM054:00/2015 Säädösvalmistelu
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero SM054:00/2015
Asianumerot SMDno-2015-1696
Asettaja sisäministeriö
Toimikausi/aikataulu 2.11.2015 – 31.1.2016
Asettamispäivä 2.11.2015
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys 2/2016 Käsittelytiedot eduskunnassaLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Eduskunnan vastaus 38/2016Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Hyväksytty säädös 332/2016Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen tavoitteena on valmistella tarvittavat lainsäädäntömuutokset, jotta Suomen kansainvälisen suojelun perusteella myönnettävien oleskelulupien edellytykset vastaisivat EU-sääntelyä. Tarkoituksena on, että Suomen lainsäädäntö ei olisi tältä osin suopeampi muihin EU-maihin verrattuna. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa humanitaarisen suojelun perusteella myönnettävää oleskelulupaa koskevan, ulkomaalaislain 88 a §:n kumoamista.
Hankkeen tavoitteena on myös tehostaa oleskeluluvan käsittelystä perittävien maksujen perintää. Ulkomaalaislakia muutettaisiin siten, että myös henkilökohtaisesti paikan päällä jätetyn, niin sanotun paperihakemuksen käsitteleminen alkaa vasta, kun oleskeluluvan käsittelymaksu on suoritettu. Vastaavanlainen sääntely on jo voimassa sähköisesti jätettävien oleskelulupahakemusten osalta.
Lähtökohdat
Kansainvälistä suojelua hakeneelle voidaan myöntää joko ulkomaalaislain 87 §:n mukainen turvapaikka, lain 88 §:n mukainen oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella taikka lain 88 a §:n mukainen oleskelulupa humanitaarisen suojelun perusteella. Kaikissa näissä on kyse kansainvälisen suojelun myöntämisestä. Turvapaikan ja toissijaisen suojelun perusteella myönnettävän oleskeluluvan edellytykset perustuvat Euroopan unionin määritelmädirektiivin (2011/95/EU) ja turvapaikka myös Yhdistyneiden kansakuntien pakolaissopimuksen (SopS 77-78/1968) asettamiin velvoitteisiin. Sen sijaan humanitaarista suojelua koskeva oleskeluluvan edellytykset eivät perustu Euroopan unionin tai kansainvälisiin velvoitteisiin vaan taustalla on kansallinen ratkaisu. Mahdollisuus myöntää oleskelulupa humanitaarisen suojelun perusteella on sisällytetty ulkomaalaislakiin edellä mainitun määritelmädirektiivin täytäntöönpanon yhteydessä. Tuolloin katsottiin, että pelkästään direktiiviin perustuva sääntely ei riittävissä määrin ota huomioon tilanteita, joissa ei varsinaisesti ole kyse yksilöön henkilökohtaisesti kohdistuvasta uhasta tai vaarasta, mutta maan yleinen tilanne esimerkiksi aseellisen selkkauksen tai ympäristökatastrofin vuoksi puoltaa suojelun myöntämistä. Direktiivin täytäntöönpanon jälkeisessä oikeuskäytännössä on kuitenkin katsottu, että toissijaisen suojelun myöntämisen kynnys voi poikkeuksellisesti ylittyä pelkästään alueen turvallisuustilanteen vuoksi.
Oleskeluluvan käsittelystä perittävä maksuja jää käytännössä tällä hetkellä saamatta, koska kaikki hakijat eivät henkilökohtaisesti paikan päällä niin sanotun paperihakemuksen jättäessään suorita käsittelymaksua kehotuksesta huolimatta. Vakiintunut tulkinta on ollut, että maksu tulisi suorittaa heti hakemuksen jättämisvaiheessa. Koska laista on puuttunut säännös käsittelymaksun suorittamisesta, on kuitenkin katsottu hallinnolliseksi velvoitteeksi aloittaa hakemuksen käsittely, vaikka maksua ei ole suoritettu.
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
Lausunto, MIGDno-2015-923 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
15.12.2015 Maahanmuuttovirasto MIGRI
Lausunto, OM 167/43/2015 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
27.11.2015 Oikeusministeriö
Lausunto, dnro 4903/5/15 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
27.11.2015 Eduskunnan oikeusasiamies
Lausunto Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
25.11.2015 Pakolaisneuvonta ry
Lausunto Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
25.11.2015 Suomen Pakolaisapu
Lausunto Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
25.11.2015 Amnesty International
Lausunto, H 00327/15 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
25.11.2015 Helsingin hallinto-oikeus
Lausunto Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
25.11.2015 Suomen Punainen Risti
Lausunto, TEM/2143/03.01.08/2015 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
25.11.2015 Työ- ja elinkeinoministeriö
Lausunto, RVLDno/2015/2584 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
25.11.2015 SM/Rajavartio-osasto
Lausunto, OKM/192/050/2015 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
25.11.2015 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lausunto, 128/RRNE/2015 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
25.11.2015 UNHCR
Lausunto, YM211/04/2015 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
20.11.2015 Ympäristöministeriö
Lausunto, VM/2516/00.00.05/2015 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
17.11.2015 Valtiovarainministeriö
Lausuntopyyntö Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
10.11.2015 Sisäministeriö
Lausunto, OKV/43/20/2015 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
24.11.2014 Oikeuskanslerinvirasto OKV
Lausunto Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
24.11.2014 Yhdenvertaisuusvaltuutettu
Lausunto, STM/4008/2015 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
24.11.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
Asettaminen ja organisointi
Asettamispäätös Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
2.11.2015 Sisäministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä