Kansainvälisen suojelun perusteella myönnettävien oleskelulupien edellytysten tarkistaminen
SM054:00/2015 Lagstiftningsprojekt
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer SM054:00/2015
Ärendenummer SMDno-2015-1696
Projektets arrangör inrikesministeriet
Mandattid 2.11.2015 – 31.1.2016
Datum för tillsättande 2.11.2015
Lagberedning
Regeringsproposition 2/2016 Uppgifter om behandlingen i riksdagen
Riksdagens svar 38/2016
Antagen författning 332/2016
Mål och resultat
Hankkeen tavoitteena on valmistella tarvittavat lainsäädäntömuutokset, jotta Suomen kansainvälisen suojelun perusteella myönnettävien oleskelulupien edellytykset vastaisivat EU-sääntelyä. Tarkoituksena on, että Suomen lainsäädäntö ei olisi tältä osin suopeampi muihin EU-maihin verrattuna. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa humanitaarisen suojelun perusteella myönnettävää oleskelulupaa koskevan, ulkomaalaislain 88 a §:n kumoamista.
Hankkeen tavoitteena on myös tehostaa oleskeluluvan käsittelystä perittävien maksujen perintää. Ulkomaalaislakia muutettaisiin siten, että myös henkilökohtaisesti paikan päällä jätetyn, niin sanotun paperihakemuksen käsitteleminen alkaa vasta, kun oleskeluluvan käsittelymaksu on suoritettu. Vastaavanlainen sääntely on jo voimassa sähköisesti jätettävien oleskelulupahakemusten osalta.
Utgångspunkter
Kansainvälistä suojelua hakeneelle voidaan myöntää joko ulkomaalaislain 87 §:n mukainen turvapaikka, lain 88 §:n mukainen oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella taikka lain 88 a §:n mukainen oleskelulupa humanitaarisen suojelun perusteella. Kaikissa näissä on kyse kansainvälisen suojelun myöntämisestä. Turvapaikan ja toissijaisen suojelun perusteella myönnettävän oleskeluluvan edellytykset perustuvat Euroopan unionin määritelmädirektiivin (2011/95/EU) ja turvapaikka myös Yhdistyneiden kansakuntien pakolaissopimuksen (SopS 77-78/1968) asettamiin velvoitteisiin. Sen sijaan humanitaarista suojelua koskeva oleskeluluvan edellytykset eivät perustu Euroopan unionin tai kansainvälisiin velvoitteisiin vaan taustalla on kansallinen ratkaisu. Mahdollisuus myöntää oleskelulupa humanitaarisen suojelun perusteella on sisällytetty ulkomaalaislakiin edellä mainitun määritelmädirektiivin täytäntöönpanon yhteydessä. Tuolloin katsottiin, että pelkästään direktiiviin perustuva sääntely ei riittävissä määrin ota huomioon tilanteita, joissa ei varsinaisesti ole kyse yksilöön henkilökohtaisesti kohdistuvasta uhasta tai vaarasta, mutta maan yleinen tilanne esimerkiksi aseellisen selkkauksen tai ympäristökatastrofin vuoksi puoltaa suojelun myöntämistä. Direktiivin täytäntöönpanon jälkeisessä oikeuskäytännössä on kuitenkin katsottu, että toissijaisen suojelun myöntämisen kynnys voi poikkeuksellisesti ylittyä pelkästään alueen turvallisuustilanteen vuoksi.
Oleskeluluvan käsittelystä perittävä maksuja jää käytännössä tällä hetkellä saamatta, koska kaikki hakijat eivät henkilökohtaisesti paikan päällä niin sanotun paperihakemuksen jättäessään suorita käsittelymaksua kehotuksesta huolimatta. Vakiintunut tulkinta on ollut, että maksu tulisi suorittaa heti hakemuksen jättämisvaiheessa. Koska laista on puuttunut säännös käsittelymaksun suorittamisesta, on kuitenkin katsottu hallinnolliseksi velvoitteeksi aloittaa hakemuksen käsittely, vaikka maksua ei ole suoritettu.
Remissbehandlingar och höranden
-
15.12.2015 Maahanmuuttovirasto MIGRI
-
27.11.2015 Oikeusministeriö
-
27.11.2015 Eduskunnan oikeusasiamies
Lausunto PDF
25.11.2015 Pakolaisneuvonta ry
Lausunto PDF
25.11.2015 Suomen Pakolaisapu
Lausunto PDF
25.11.2015 Amnesty International
-
25.11.2015 Helsingin hallinto-oikeus
Lausunto PDF
25.11.2015 Suomen Punainen Risti
Lausunto, TEM/2143/03.01.08/2015 PDF
25.11.2015 Työ- ja elinkeinoministeriö
Lausunto, RVLDno/2015/2584 PDF
25.11.2015 SM/Rajavartio-osasto
Lausunto, OKM/192/050/2015 PDF
25.11.2015 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
25.11.2015 UNHCR
-
20.11.2015 Ympäristöministeriö
Lausunto, VM/2516/00.00.05/2015 PDF
17.11.2015 Valtiovarainministeriö
Lausuntopyyntö PDF
10.11.2015 Sisäministeriö
-
24.11.2014 Oikeuskanslerinvirasto OKV
Lausunto PDF
24.11.2014 Yhdenvertaisuusvaltuutettu
-
24.11.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
Tillsättande och organisering
Asettamispäätös PDF
2.11.2015 Sisäministeriö
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt