Kuntien peruspalvelujen turvaamista selvittävä neuvotteluryhmä
SM0680:00/03/02/1998 Kehittäminen
Neuvotteluryhmän tehtävänä on:
Arvioida käytettävissä olevien selvitysten ja asiantuntijanäkemysten perusteella kuntien velvoitteiden ja tehtävien tuleva kehitys sekä niihin tarvittavat voimavarat. Arvioinnin lähtökohtana ovat kuntien menoihin, valtionosuuksiin ja verotuloihin vaikuttavat päätökset sekä muut kuntien toimintaympäristön muutospaineet. Arvioinnissa on otettava huomioon myös kunnallisten maksujen merkitys kuntien tulopohjassa.
Arvioida, voidaanko rahoitustasapaino saavuttaa palvelurakenteita ja palvelujen tuotantotapoja muuttamalla tai säätelemällä muuten palvelujen kysyntää tai laajentamalla kuntien tulopohjaa.
Arvioida kuntien vastuulla olevien palvelujen saatavuus eri alueilla ja eri tyyppisissä kunnissa. Tällöin tulee selvittää, onko tarvetta poikkeuksellisten kuntaominaisuuksien tai olosuhteiden johdosta täydentää voimassaolevaa valtionosuuslainsäädäntöä.
Edellä olevien arvioiden pohjalta linjata tasapainon saavuttamiseksi tarvittava lainsäädännön muuttaminen ja ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero SM0680:00/03/02/1998
Asianumerot 2/041/1997
Asettaja sisäasiainministeriö
Toimikausi/aikataulu 23.4.1997 – 31.12.1997
Asettamispäivä 23.4.1997
Tavoitteet ja tuotokset
Neuvotteluryhmän tavoitteena on laatia strategiset linjaukset toimenpiteille, joiden avulla luodaan edellytykset kuntien toimintojen ja peruspalvelujen hoitamiselle niukkenevien voimavarojen olosuhteissa.
Lähtökohdat
Tausta, tavoitteet ja tehtävä -kohdat sisäasiainministeriön kuntaosaston muistiosta 22.4.1997.
Kunnallistalouden kehitysarvion mukaan kuntien rahoitusasema heikkenee huolimatta myönteisestä kansantalouden kehityksestä. Tämä arvio pohjautuu valtion ja Suomen Kuntaliiton asiantuntijoiden yhteiseen näkemykseen. Kunnallistalouden arvioidaan vuosina 1998 2001 heikentyvän ja pysyvän alijäämäisenä koko tarkastelukauden ajan ellei uusiin sopeuttamistoimiin ryhdytä. Tilanteen ongelmallisuutta kärjistää kehityspiirre, jonka mukaan kuntien väliset erot näyttävät olevan kasvussa.
Kehitys johtaa kuntien velkaantumisen kasvuun tai kunnallisen veroasteen kääntymiseen uuteen nousuun. Tämä on nykyisen talouspolitiikan tavoitteiden vastaista.
Kunnallistalouden heikkenevä kehitysarvio perustuu siihen, että tiedossa olevat menojen lisäykset ovat suuremmat kuin kuntien ennakoitu verotulojen kasvu. Samanaikaisesti toteutetaan myös valtionosuuksien leikkaus.
Kuntatalouden tasapainottamisessa ongelmana on, ettei kunnilla ole itsehallintonsa puitteissa mahdollisuuksia vaikuttaa juurikaan veropohjaansa. Veroperusteet säädetään valtakunnallisesti, kunnat voivat lisätä verotuloja vain veroastetta nostamalla. Tulojen lisäämisen mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon tai muita palvelumaksuja korottamalla ovat rajalliset.
Hallitusmuodon perusoikeuksia koskevat uudistukset, kuntalaki ja peruspalveluita säätelevät erityislait edellyttävät, että jokaisessa kunnassa pystytään tarjoamaan asukkaille välttämättömät koulu-, terveys- ja sosiaalipalvelut. Kuntien vastuulla on myös yhdyskuntien tekninen perusrakenne ja sen toimivuus kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Nykyisin kunnat huolehtivat myös laajasti työllisyyden hoidosta.
Kuntalaisten peruspalvelujen turvaamiseksi on löydettävä toimintalinja, jonka avulla tarvittava sopeutuminen muuttuneisiin toimintaedellytyksiin saavutetaan ja varmistetaan kansalaisten peruspalvelujen saatavuus. Samalla on etsittävä menettely, jolla kuntanäkökulma otetaan riittävän varhaisessa vaiheessa huomioon valtion päätöksenteossa.
Suomen Kuntaliitto on ehdottanut valtion ja kuntien välisen yhteistyön tiivistämistä pääministeri Lipposelle jättämässään aloitteessa. Aloitteesta on käyty keskustelu kunnallistalouden ja hallinnon neuvottelukunnan kokouksessa 21.2. Neuvottelukunnassa päätettiin, että hallintoministeri Backman kerää neuvotteluryhmän, joka kokoaa ehdotukset toimenpiteistä, joilla varmistetaan kuntien velvoitteiden ja voimavarojen yhteensovittaminen. Neuvotteluryhmän tulee lisäksi tehdä ehdotukset kuntia koskevien asioiden käsittelyn menettelytavoista valtioneuvostossa. Neuvotteluryhmän toimeksiannosta on keskusteltu neuvottelukunnan kokouksessa 14.3.
Julkaisut ja raportit
Kuntien tulorakenteen kehittämisvaihtoehtoja. Kuntien tulopohjatyöryhmän muistio
Sisäasiainministeriö
Julkaisunumero: 3/1999; Julkaisuvuosi: 1999;
Kuntien peruspalveluiden turvaaminen; loppuraportti PDF
19.2.1999 Sisäasiainministeriö
Kuntien peruspalvelut 2000-luvulla
28.4.1998 Sisäasiainministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
Kuntien peruspalvelujen turvaamista selvittävän neuvotteluryhmän jäsenen nimeäminen
29.7.1998 Sisäasiainministeriö
Esityksiä pidemmän aikavälin toimenpiteiksi
25.6.1998 Suomen kuntaliitto
Kuntien peruspalvelujen turvaamista selvittävälle työryhmälle.
14.5.1998 Suomen kuntaliitto
Neuvotteluryhmän väliraportti mahdollisia kommentteja varten
20.4.1998 Sisäasiainministeriö
Kuntien peruspalveluiden turvaamista selvittävän neuvotteluryhmän tehtävät, toiminta ja menettelytavat
29.5.1997 Sisäasiainministeriö
Kutsu neuvotteluryhmän jäseneksi ja neuvotteluryhmän tehtävät aikatauluineen (liite)
23.4.1997 Sisäasiainministeriö
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
Lausunto luonnoksista neuvotteluryhmän raporteiksi 5.3. ja 6.3.1998
25.3.1998 Opetusministeriö
Kommentteja kuntien peruspalveluiden turvaamista selvittävän neuvotteluryhmän raporttiluonnoksesta
24.3.1998 Veronmaksajain Keskusliitto
Lausunto kuntien peruspalvelujen turvaamista selvittävän työryhmän 5.3.1998 päivätystä alustavasta raportista ja 6.3.1998 päivätystä väliraportista
17.3.1998 Taisto Terävä
Lausunto
4.2.1998 Kauppa- ja teollisuusministeriö
Lausuntopyyntö kunnallisen kuluttajaneuvonnan järjestämisestä
2.2.1998 Sisäasiainministeriö
Kokousaineistot ja liitteet
Neuvotteluryhmän kokous
10.2.1998 Sisäasiainministeriö
Neuvotteluryhmän kokous
19.9.1997 Sisäasiainministeriö
Neuvotteluryhmän kokous
29.8.1997 Sisäasiainministeriö
Asettaminen ja organisointi
Tehtäväksianto DOC
23.4.1997 Sisäasiainministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet