Den förhandlingsgrupp som utreder tryggandet av basservicen i kommunerna

SM0680:00/03/02/1998 Projekt

Neuvotteluryhmän tehtävänä on:

Arvioida käytettävissä olevien selvitysten ja asiantuntijanäkemysten perusteella kuntien velvoitteiden ja tehtävien tuleva kehitys sekä niihin tarvittavat voimavarat. Arvioinnin lähtökohtana ovat kuntien menoihin, valtionosuuksiin ja verotuloihin vaikuttavat päätökset sekä muut kuntien toimintaympäristön muutospaineet. Arvioinnissa on otettava huomioon myös kunnallisten maksujen merkitys kuntien tulopohjassa.

Arvioida, voidaanko rahoitustasapaino saavuttaa palvelurakenteita ja palvelujen tuotantotapoja muuttamalla tai säätelemällä muuten palvelujen kysyntää tai laajentamalla kuntien tulopohjaa.

Arvioida kuntien vastuulla olevien palvelujen saatavuus eri alueilla ja eri tyyppisissä kunnissa. Tällöin tulee selvittää, onko tarvetta poikkeuksellisten kuntaominaisuuksien tai olosuhteiden johdosta täydentää voimassaolevaa valtionosuuslainsäädäntöä.

Edellä olevien arvioiden pohjalta linjata tasapainon saavuttamiseksi tarvittava lainsäädännön muuttaminen ja ...

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer SM0680:00/03/02/1998

Ärendenummer 2/041/1997

Projektets arrangör inrikesministeriet

Mandattid 23.4.1997 – 31.12.1997

Datum för tillsättande 23.4.1997

Projektets framskridande

Mål och resultat

Neuvotteluryhmän tavoitteena on laatia strategiset linjaukset toimenpiteille, joiden avulla luodaan edellytykset kuntien toimintojen ja peruspalvelujen hoitamiselle niukkenevien voimavarojen olosuhteissa.

Utgångspunkter

Tausta, tavoitteet ja tehtävä -kohdat sisäasiainministeriön kuntaosaston muistiosta 22.4.1997.

Kunnallistalouden kehitysarvion mukaan kuntien rahoitusasema heikkenee huolimatta myönteisestä kansantalouden kehityksestä. Tämä arvio pohjautuu valtion ja Suomen Kuntaliiton asiantuntijoiden yhteiseen näkemykseen. Kunnallistalouden arvioidaan vuosina 1998 – 2001 heikentyvän ja pysyvän alijäämäisenä koko tarkastelukauden ajan ellei uusiin sopeuttamistoimiin ryhdytä. Tilanteen ongelmallisuutta kärjistää kehityspiirre, jonka mukaan kuntien väliset erot näyttävät olevan kasvussa.

Kehitys johtaa kuntien velkaantumisen kasvuun tai kunnallisen veroasteen kääntymiseen uuteen nousuun. Tämä on nykyisen talouspolitiikan tavoitteiden vastaista.
Kunnallistalouden heikkenevä kehitysarvio perustuu siihen, että tiedossa olevat menojen lisäykset ovat suuremmat kuin kuntien ennakoitu verotulojen kasvu. Samanaikaisesti toteutetaan myös valtionosuuksien leikkaus.

Kuntatalouden tasapainottamisessa ongelmana on, ettei kunnilla ole itsehallintonsa puitteissa mahdollisuuksia vaikuttaa juurikaan veropohjaansa. Veroperusteet säädetään valtakunnallisesti, kunnat voivat lisätä verotuloja vain veroastetta nostamalla. Tulojen lisäämisen mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon tai muita palvelumaksuja korottamalla ovat rajalliset.

Hallitusmuodon perusoikeuksia koskevat uudistukset, kuntalaki ja peruspalveluita säätelevät erityislait edellyttävät, että jokaisessa kunnassa pystytään tarjoamaan asukkaille välttämättömät koulu-, terveys- ja sosiaalipalvelut. Kuntien vastuulla on myös yhdyskuntien tekninen perusrakenne ja sen toimivuus kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Nykyisin kunnat huolehtivat myös laajasti työllisyyden hoidosta.

Kuntalaisten peruspalvelujen turvaamiseksi on löydettävä toimintalinja, jonka avulla tarvittava sopeutuminen muuttuneisiin toimintaedellytyksiin saavutetaan ja varmistetaan kansalaisten peruspalvelujen saatavuus. Samalla on etsittävä menettely, jolla kuntanäkökulma otetaan riittävän varhaisessa vaiheessa huomioon valtion päätöksenteossa.

Suomen Kuntaliitto on ehdottanut valtion ja kuntien välisen yhteistyön tiivistämistä pääministeri Lipposelle jättämässään aloitteessa. Aloitteesta on käyty keskustelu kunnallistalouden ja –hallinnon neuvottelukunnan kokouksessa 21.2. Neuvottelukunnassa päätettiin, että hallintoministeri Backman kerää neuvotteluryhmän, joka kokoaa ehdotukset toimenpiteistä, joilla varmistetaan kuntien velvoitteiden ja voimavarojen yhteensovittaminen. Neuvotteluryhmän tulee lisäksi tehdä ehdotukset kuntia koskevien asioiden käsittelyn menettelytavoista valtioneuvostossa. Neuvotteluryhmän toimeksiannosta on keskusteltu neuvottelukunnan kokouksessa 14.3.

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt