Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne

Manninen: Puitelain soveltaminen ja kuntien toimeenpanosuunnitelmat

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 7.2.2007 10.00
Tyyppi:Puhe -

Arvoisat foorumin osanottajatHyvät naiset ja herrat

Kunta ja palvelurakenneuudistusta koskeva lainsäädäntö vahvistetaan presidentin esittelyssä lähiaikoina. Laki ja sen nojalla annettavat asetukset -uudistuksen edellyttämien tietojen toimittamisesta valtioneuvostolle ja erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevista kunnista -tulevat voimaan 15 päivänä helmikuuta. Näin ollen kunta- ja palvelurakenneuudistuksen lainsäädännölliset puitteet ovat valmiina.

Kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevan puitelain soveltaminen on tavanomaista lain soveltamista moniulotteisempi kysymys. Yleensä lain soveltamisella tarkoitetaan sitä, että viranomaiset tai tuomioistuimet soveltavat lakia yksittäisissä konkreettisissa tapauksissa, kuten tehdessään kuntia tai kansalaisia koskevia hallintopäätöksiä tai tuomioistuinten antaessa tuomioita.

Puitelaki sen sijaan sisältää kuntia sitovia palveluiden järjestämistä ja organisointia koskevia velvoitteita sekä erilaisia valtioon ja kuntiin kohdistuvia toimeksiantoja sekä suunnittelu- ja raportointivelvoitteita. Puitelain nojalla ei sen sijaan tehdä välittömästi yksittäiseen kuntaan tai kunnan asukkaaseen kohdistuvia päätöksiä. Päätökset esimerkiksi yksittäisenkuntalaisen palveluista tehdään jatkossakin kutakin palvelua koskevan erityislainsäädännön, kuten sosiaali- ja terveydenhuoltoa sekä koulutusta koskevan lainsäädännön nojalla.

Maan hallitus soveltaa puitelakia ryhtyessään siihen sisältyvien toimeksiantojen mukaisiin toimenpiteisiin voimassa olevan lainsäädännön muuttamiseksi. Tällaisia ovat esimerkiksi toimeksiannot eräiden tehtävien järjestämis- tai rahoitusvastuun siirtämiseksi kunnilta valtiolle sekä ennen muuta kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmän uudistamista sekä peruspalveluohjelman lakisääteistämistä koskeva toimeksianto.

Olen jo asettanut työryhmän selvittämään kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmän uudistamista. Ensi vaiheessa työryhmän tulee nopealla aikataululla tulevan hallitusohjelman laadinnan tueksi selvittää kahden vaihtoehdon pohjalta puitelakiin sisältyvää tavoitetta sektorikohtaisten valtionosuuksien yhdistämiseksi. Toisessa vaihtoehdossa sektorikohtaiset valtionosuudet yhdistetään ja toisessa ne säilyisivät jatkossakin erillään. Kummassakin vaihtoehdossa tulee ratkaista, miten niissä voitaisiin toteuttaa puitelaissa edellytetty kuntien verotulopohjan vahvistaminen siirtämällä kunnallisverotuksessa nykyisin tehtäviä verovähennyksiä valtion rasitukseksi. Uudistus toteutetaan siten, että siitä aiheutuva kuntien verotulojen lisäys vähentää valtionosuuksia.

Sisäasiainministeriö on asettanut lainvalmistelun koordinaatioryhmän sovittamaan yhteen puitelain muuhun lainsäädäntöön edellyttämien muutosten valmistelua eri ministeriöissä. Suomen Kuntaliitto on mukana tässä työssä. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen edellyttämät lainmuutokset on tarkoitus valmistella siten, että ne pääosiltaan tulevat voimaan viimeistään vuoden 2009 alusta.

Valtion ja kuntien tulee säädettyjen edellytysten täyttyessä yhdessä selvittää erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien kuntien mahdollisuudet turvata asukkailleen lainsäädännön edellyttämät palvelut sekä ryhtyä toimiin palveluiden edellytysten turvaamiseksi. Vuoden 2004 ja 2005 tilinpäätöstietojen mukaan selvitysmenettely koskee ensi vaiheessa 15 kuntaa. Näiden osalta selvitykset tehdään kuluvan vuoden aikana. Ensi vuoden alussa arvioidaan vuoden 2005 ja 2006 tilinpäätöstietojen perusteella, laajeneeko selvitysmenettely uusiin kuntiin.

Valtion ja kuntien tulee myös yhdessä kehittää tietojärjestelmiä ja yhteispalveluita. Tähän tarkoitukseen kuntien yleisestä valtionosuudesta on irrotettu yhteensä 10 miljoonaa euroa jaettuna kahdelle vuodelle.

Kysymys on kuitenkin ennen muuta kunta- ja palvelurakenteiden uudistamisesta. Lain mukaan kunnat ja alueet lain puitteissa itse etsivät paikallisiin ja alueellisiin olosuhteisiin soveltuvat ratkaisut. Näin ollen on luonnollista, että puitelain toimeenpano ja soveltaminen tapahtuu pääosin kunnissa kuntien välisenä yhteistyönä. Lain soveltamisessa on erotettava kuntiin kohdistuvat velvoitteet uudistuksen liittyvistä muista kuntien päättämistä toimenpiteistä.

Hyvät kuulijat

Puitelaki säätää kunnille kolmenlaisia velvoitteita. Ensinnäkin järjestämisvastuun perusterveydenhuollossa ja siihen kiinteästi liittyvistä sosiaalitoimen tehtävissä sekä ammatillisessa peruskoulutuksessa tulee olla säädetyt väestöpohjavaatimukset täyttävällä taholla. Jos mainittujen palveluiden järjestäjä ei ennestään täytä väestöpohjavaatimuksia, tulee kunnan ryhtyä toimenpiteisiin järjestämisvastuun saattamiseksi puitelain mukaiseksi. Tämä voi tapahtua joko kuntaliitoksen kautta tai perustamalla isäntäkuntamalliin tai kuntayhtymämalliin perustuva yhteistoiminta-alue, jolle palveluiden järjestämisvastuu annetaan. Kolmas vaihtoehto on järjestämisvastuun siirto sairaanhoitopiirille.

Haluan korostaa, että täytettäessä väestöpohjavaatimukset perustamalla yhteistoiminta-alueita päätösvalta palveluista siirtyy yhteistoiminta-alueelle. Lain velvoitteen täyttymistä arvioidaan tällöin silta pohjalta, onko vastuu palveluiden järjestämisestä oikeasti siirtynyt yhteistoiminta-alueille. Yhteistyöalueet voivat järjestää palveluita myös tilaamalla niitä muilta tahoilta, kuten kunnilta ja muilta kuntayhtymiltä. Viimeksi mainitut ovat tällöin palveluiden tuottajia, ei järjestäjiä.

Toiseksi jokaisen kunnan tulee kuulua kuntayhtymään, joka vastaa erikoissairaanhoidon ja kehitysvammaisten erityishuollon palveluiden järjestämisestä. Kaksikielisten ja yksikielisten ruotsinkielisten kuntien tulee mainituissa palveluissa lisäksi kuulua kuntayhtymään, jonka tehtävänä on turvata ruotsinkielisten palveluiden järjestäminen erikseen sovittavan työnjaon mukaiseksi.

Hoidon porrastaminen on saatava kuntoon. Kunnollisten tulosten aikaansaamiseksi on välttämätöntä merkittävästi tiivistää perusterveydenhuollon ja siihen kiinteästi liittyvän erikoissairaanhoidon yhteyttä

Kolmas velvoite on pääkaupunkiseutua sekä maakuntakeskuskaupunkeja ja niihin rajoittuvia laissa lueteltuja kuntia koskeva velvollisuus laatia suunnitelma siitä, miten maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamista sekä palveluiden käyttöä kuntarajat ylittäen parannetaan näillä seuduilla. Tässä on kysymys suunnitteluvelvollisuudesta kun taas kaksi ensiksi mainittua velvoitetta edellyttävät palveluiden järjestämisen uudelleen organisointia.

Puitelaki ei sen sijaan sisällä lakisääteistä velvoitetta kuntaliitoksiin. Kuntaliitoksia tuetaan kuitenkin varsin runsaskätisesti osana kunta- ja palvelurakenneuudistusta. Voidaankin sanoa, että kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki on muutettu yhdeksi keskeiseksi kunta- ja palvelurakenneuudistuksen työkaluksi. Tuki painottuu monikuntaliitoksiin sekä sellaisiin kuntaliitoksiin, joilla saavutetaan esimerkiksi puitelain edellyttämä 20000 asukkaan väestöpohja sosiaali- ja terveydenhuollossa. Lisäksi kuntaliitoksista mahdollisesti aiheutuvat valtionosuuksien menetykset kompensoidaan täysimääräisesti viiden vuoden ajalta. Kuntien yhdistymisen taloudellista tukea koskevia säännöksiä sovelletaan kuntaliitoksiin, jotka tulevat voimaan vuosien 2008-2013 alusta.

Edellä mainittujen velvoitteiden osalta voidaan todeta, että kuntien tulee soveltaa puitelakia siten, että velvoitteet toteutuvat. Lain tarkoituksena on saada liikkeelle aito kunta- ja palvelurakenteita muovaava uudistus. Suurin virhe, mikä kunnissa nyt voidaan tehdä, on että pidetään vanhasta kiinni lohduttautuen, ettei puitelaki sisällä erityisiä sanktioita tai valtioneuvoston toimivaltaa päättää ohi kunnallisen päätöksenteon. Tällainen ajattelutapa suorastaan kutsuu lisäämään kuntia velvoittavaa keskitettyä lainsäädäntöä. Hallituspohjasta riippumatta puitelaissa valitun säätelytavan toimivuutta tullaan kuluvan vuoden elokuun lopun jälkeen tarkalla silmällä arvioimaan, kun kunnat ovat toimittaneet valtioneuvostolle lain edellyttämät selvitykset ja toimeenpanosuunnitelmat.

Edellä kuvatut velvoitteet määrittelevät rungon, jonka pohjalta kunta- ja palvelurakenneuudistus toteutetaan. Sen puitteissa kunnat voivat arvioida palveluidensa järjestämistä uudelleen laajemminkin. Tämä on myös tarkoitus.

Yhteistoiminta-alueille sekä erikoissairaanhoidosta ja kehitysvammaisten erityishuollosta vastaaville kuntayhtymille voidaan antaa myös muita kuin laissa niille säädettyjä tehtäviä. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen yhteydessä voidaan arvioida kuntien harkinnan mukaan kaikkia kunnan järjestämisvastuulla olevia palveluita mukaan lukien esimerkiksi opetus- ja kulttuuritoimen palvelut, tekninen toimi ja maankäytön suunnittelu. Valtioneuvostolle annettavassa selvityksessä ja suunnitelmissa raportoidaan uudistuksen kokonaisuudesta.

Kunta- ja palvelurakenneuudistus pannaan täytäntöön kolmessa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen muodostaa nyt käynnissä oleva kuntien selvitysten ja toimeenpanosuunnitelmien valmistelu. Tämän prosessin aikana kunnat määrittelevät kunta- ja palvelurakenteiden uudistuksen sisällön ja päättävät siitä valtuustoissaan kuntien yhteistyön pohjalta.

Valtioneuvostolle kuluvan vuoden elokuun loppuun mennessä -kuntaliitostilanteissa vuoden loppuun mennessä -toimitettavassa selvityksissä raportoidaan siitä miten, millä organisaatiolla ja missä aikataulussa eri palveluille säädetyt väestöpohjavaatimukset tullaan täyttämään ja mitä muita kuin nimenomaisesti puitelaissa säädettyjä palveluita uudistus tulee koskemaan. Toimeenpanosuunnitelmilla tuetaan tätä työtä. Toimeenpanosuunnitelmalla pyritään turvaamaan, että kuntien päätökset perustuvat riittäville ja oikeille tiedoille väestön, ikärakenteen, henkilöstön ja talouden tulevasta kehityksestä. Kaupunkiseutuja koskevat suunnitelmat kuuluvat myös tähän vaiheeseen.

Toisessa vaiheessa kunnat panevat täytäntöön rakenteelliset uudistukset, joista ne ovat edellä mainittujen selvitystensä yhteydessä päättäneet. Tavoitteena on, että uudistukset pantaisiin täytäntöön mahdollisimman pitkälle jo vuodesta 2009, mutta kuitenkin viimeistään puitelain voimassaolon aikana vuoden 2012 loppuun mennessä. Kolmannessa vaiheessa on kysymys uudistuksen vakiinnuttamisesta ja edelleen kehittämisessä. Mitkään rakenteethan eivät ole ikuisia. Ikuisia ovat sen sijaan toimintaympäristön muutokset, joihin rakenteiden tulee vastata.

Kaiken kaikkiaan puitelain täytäntöönpano ei ole niinkään juridiikkaa, vaan enemmän politiikkaa. Uudistuksen ydin alusta pitäen on ollut kunta- ja palvelurakenteiden vahvistaminen lisäämällä kuntien yhteistyötä ja kokoamalla kuntaa laajempaa väestöpohjaa edellyttäviä palveluja. Tavoitteena on rakentaa riittävän vahvat hartiat kansalaisille välttämättömien palveluiden järjestämiselle. Tarpeeton saivartelu siitä, mikä täyttää lain yksityiskohdat, esimerkiksi 20000 asukkaan rajan, ei edistä uudistuksen ydintavoitteen toteuttamista.

Arvoisat foorumin osanottajat

Toivotan teille antoisaa koulutuspäivien jatkoa ja luovasti työntäyteistä kevättä kunta- ja palvelurakenneuudistuksen parissa.

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
kirjaamo.sm@gov.fi

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Palautussopimukset
        • Kenet voidaan palauttaa ja miten
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Painopisteet EU- ja kansainvälisissä asioissa
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
        • Heikki Honkanen
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus