Aselainsäädännön kokonaisuudistuksen toinen vaihe

SM0383:00/25/01/1998 Säädösvalmistelu

2.1 Aselainsäädännön kokonaisuudistuksen toinen vaihe

Aselainsäädännön toisen vaiheen valmistelusta vastaa ylitarkastaja Pertti Normia. Häntä avustaa tehtävään vielä nimittämättä oleva ylitarkastaja,jonka virkasuhde jatkuu 31.12.1999 asti.

Uudistuksen toiseen vaiheeseen kuuluu mm. ns. yhteisölupaa koskevien säännösten valmisteleminen, asealan elinkeinotoimintaa koskevien säännösten soveltamisalan laajentaminen, aseiden uudelleenrekisteröinnin toteuttamiseksi tarpeellisten säännösten valmisteleminen sekä niiden muutosten laatiminen, jotka mahdollisesti johtuvat asedirektiiviin tehtävistä muutoksista ja Schengenin yleissopimuksen sitovuuden täsmentymisestä.
Tehtävänä on myös valmistella asehallintokeskuksen tai vastaavan yksikön perustamisesta aiheutuvat muutokset ampuma-aselainsäädäntöön.

Yllä tarkoitetut säännökset tulee valmistella siten, että ne voivat tulla voimaan 1.1.2000.

Aselainsäädännön kokonaisuudistuksen toiseen vaiheeseen kuuluu edellä mainittujen päätösten perusteella ...

Hankkeen perustiedot Päättynyt

Hankenumero SM0383:00/25/01/1998

Asianumerot 1/00/96

Asettaja sisäasiainministeriö

Toimikausi/aikataulu 1.5.1998 – 31.8.2000

Asettamispäivä 3.4.1998

Hankkeen vaiheet

Lähtökohdat

1.1 Aselainsäädäntö

Sisäasiainministeriön poliisiosaston johtoryhmä on kokouksissaan 11.6. ja 8.10.1996 päättänyt, että aselainsäädännön uudistaminen toteutetaan kahdessa vaiheessa. Uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa tuli edellä mainittujen päätösten mukaan toteuttaa mm. Euroopan unionin jäsenyydestä ja Schengenin yleissopimuksesta aiheutuvat muutokset ampuma-aseita
koskevaan lainsäädäntöömme. Päätösten mukaan myös teräaselainsäädäntö tuli uudistaa aselainsäädännön uudistamisen toisen vaiheen yhteydessä. Uudistuksen toisen vaiheen yhteydessä tuli myös asehallintokeskuksen aloittaa toimintansa.

Sisäasiainministeriö asetti 31.10.1996 aselainsäädännön uudistamishankkeeseen kuuluvat ohjaus- ja työryhmät. Valmistelun yhteydessä on asetettu useita muitakin työryhmiä sekä muutettu niiden kokoonpanoja ja toimikausia.

Ampuma-aselain uudistamisen ensimmäinen vaihe toteutui ampuma-aselain (1/1998), poliisilain 23 §:n muuttamisesta annetun lain (2/1998) sekä poliisin henkilörekistereistä annetun lain 19 ja 20 §:n muuttamisesta annetun lain (3/1998) tultua voimaan 1.3.1998. Eduskunnan hallintovaliokunta kiinnitti
mietinnössään (HaVM 29/1997 vp) huomiota siihen, että luvatta hallussapidettyjen aseiden luovuttaminen yhteiskunnalle tulee mahdollistaa ilman rikosoikeudellisia seuraamuksia. Erityisesti puolustushallinnon piirissä on pidetty toivottavana myös sitä, että kansalaisten hallussa olevat, pääasiallisesti toisen maailmansodan aikaiset räjähteet voitaisiin luovuttaa viranomaisille ilman rangaistuksen pelkoa.

1.2 Yleisen turvallisuuden edistämistä koskeva uudistamishanke

Kuntalain (365/1995)7 §:n 1 momentin mukaan
kunnanvaltuusto voi hyväksyä järjestyssääntöjä,
joiden rikkomisesta voidaan tuomita sakkoon. Eduskunta edellytti lain hyväksyessään,että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin edellä tarkoitettujen, hallitusmuodon 6 a §:n kannalta ongelmallisten avoimien ja lisäksi lakia alemman tasoisten rangaistussäännösten poistamiseksi. Asiaan on kiinnittänyt huomiota myös apulaisoikeuskansleri. Asiallisesti kunnallisten järjestyssääntöjen
säännösten kanssa monessa mielessä samantyyppisiä säännöksiä on myös teräaselainsäädännösä.

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä