Verkkopalveluhanke

SM011:00/2001 Kehittäminen

Työryhmän tehtävänä on:

1. kartoittaa hallinnonalan verkkopalveluiden tämän hetkinen tilanne ja tarjonta

2. koota verkkoasioinnin kehittämisohjelma, johon sisältyy työn kannalta välttä-mättömien perusmäärittelyjen tekeminen sekä suunnitelma verkkopalveluiden toteuttamisesta vuosina 2001-2005

3. tehdä ehdotus kehittämisohjelman mukaisten verkkopalveluiden toteuttamisen organisoinnista toimialoittain ja osastoittain eri hallinnontasoilla

Työryhmä järjestää kartoituksen ja kehittämisohjelman laadintatyön toteutuksen sekä ohjaa ja seuraa tiiviisti molempia töitä.

Hankkeen perustiedot Päättynyt

Hankenumero SM011:00/2001

Asianumerot

Asettaja sisäasiainministeriö

Toimikausi/aikataulu 1.3.2001 – 30.11.2001

Asettamispäivä 21.2.2001

Hankkeen vaiheet

Tavoitteet ja tuotokset

Hankkeen tavoitteena on saada merkittävä osa sisäasiainministeriön hallinnonalan palveluista verkon kautta kansalaisten ja muiden palveluiden tarvitsijoiden saataville vuoteen 2005 mennessä. Tavoitteeseen edetään erikseen tehtävän kehittämisohjelman ja sen aikataulujen mukaisesti siten, että ensimmäisiä verkkopalveluita otetaan käyttöön vuoden 2001 loppupuolella.

Tilannekartoitusta ja kehittämisohjelman laadintaa varten asetetaan määräaikainen työryhmä. Kartoitus tehdään pääosin osastoilla, lääneissä ja virastoissa. Kartoituksen jälkeen ja siitä saatujen tietojen pohjalta kootaan verkkoasioinnin kehittämisohjelma, joka pohjautuu työn kannalta välttämättömien perusmäärittelyjen tekemiseen verkkoasioinnin toiminnallisista ja teknisistä edellytyksistä ja vaatimuksista. Kehittämisohjelmaan sisältyy suunnitelma hallinnonalan verkkopalveluiden toteuttamisesta ja aikatauluista vuosina 2001-2005 sekä ehdotus käytännön työn organisoinnista. Periaatteena on, että verkkopalvelut tehdään osastoilla ja niissä toimintayksiköissä, joissa huolehditaan perinteisistäkin palveluista.

Lähtökohdat

Julkisen palveluiden tarjoamista ja niiden käyttöä sekä hallintoa koskevien tietojen jakamista kansalaisille ja muille tarvitsijoille verkon kautta nimitetään verkkoasioinniksi. Sisäasiainministeriö on jo vuosia tuottanut kotisivuilleen monenlaista informaatiota ministeriöstä ja sen toiminnasta. Ministeriön web-sivuja on tarkoitus tuotannollisesti, loogisesti ja visuaalisesti edelleen kehittää ja yhtenäistää. Tämän toteuttamiseksi hankitaan keväällä 2001 yhteinen web-sivujen tekemiseen ja ylläpitoon soveltuva välineistö.

Kansalaisille suunnattuja verkkopalveluita on sen sijaan saatu käyttöön vähän. Muutamia palveluita on tuotettu yksittäisissä toimipisteissä, mutta työ on laajassa mielessä vielä käynnistämättä. Hallinto-osastolla kesäkuussa 2000 laaditussa muistiossa kuvattiin verkkoasioinnin taustoja ja todettiin, että ministeriöllä on tarve sopia verkkoasioinnin yhteisistä pelisäännöistä, laatia toteuttamissuunnitelma, selvittää käytännön vaikutuksia osastojen työhön ja järjestää yhteistyö palveluiden suunnittelijoiden ja tiedotuksen kesken.

Sisäasiainministeriön tietohallintostrategia hyväksyttiin 12.1.2001. Strategiassa on kuvattu
keskeiset käynnistettävät hankkeet, joista yksi koskee sähköisen asioinnin teknisten ja toiminnallisten edellytysten luomista ja verkkopalveluiden rakentamista sisäasiainministeriön hallinnonalalle. Hanke on ajoitettu vuosille 2001- 2005.

Sisäasiainministeriö laati vuonna 1999 julkaistun verkkoasioinnin oppaan "Kohti verkkoasiointia". Sisällöllisesti täysin uusittu opas julkaistaan keväällä 2001. Sisäasiainministeriö on myös antanut sähköisestä asioinnista hallinnossa annetun lain nojalla perustuvan ohjeen virkamiehen sähköisestä asiointikortista ja varmenteesta. Ministeriö on myös käynnistämässä tietohallintostrategiaan perustuen hanketta asiointikortin käyttöönottamisesta omalla hallinnonalalla.

Tämä asettamispäätös koskee lähinnä kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille suunnattuja verkkopalveluita. Sisäasiainministeriön on syytä edetä omien palveluittensa toteuttamisessa toimien niiden ohjeiden mukaisesti, joita ministeriö on sille kuuluvan toimivallan nojalla koko hallinnolle antanut.

Verkkopalveluiden toteuttamiseen tähtäävä työ tehdään kiinteässä yhteistyössä ministeriön tiedotuksen kanssa. Web-sivujen tuottamiseen tarkoitettu välineistö on tärkeä myös verkkopalveluiden suunnittelijoille. Viestintä-, tiedotus- ja informaatiopalvelut suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä kansalaisille suunnattujen verkkopalveluiden kanssa. Tämän hankkeen työryhmä on työnsä aikana kiinteässä yhteistyössä sisäasianministeriön tiedotuksen kanssa.

Työssä otetaan huomioon myös ministeriön muut tähän liittyvät projektit ja hankkeet. Virkamiehen sähköinen asiointikortin käyttöönottoon tähtäävää työtä seurataan kiinteästi. JUNA-hanke koskee koko julkista hallintoa ja on tärkeä monine avain- ja kumppanuushankkeineen. Hallintopalveluverkko-hankkeen yhteiseen käyttöön tarkoitetut hakemisto- ja muut palvelut liittyvät tiiviisti käynnistettävään työhön. Verkkolomakepalvelun kehittämistä jatketaan järjestämällä tarjouskilpailu uudesta palvelusta ja lääninhallitukset ryhtyvät käyttämään verkkolomakkeita kevään 2001 aikana. Nämä luovat pohjaa verkkoasioinnille. Hallinnonalalla tähän mennessä tehty verkkopalveluiden suunnittelutyö otetaan luonnollisesti lähtökohdaksi ja muiden hallinnonalojen sekä yksityisten palveluntuottajien kokemuksista pyritään hyötymään. Työssä otetaan huomioon käynnistymässä olevan poliisin verkkoasioinnin kehittämistyöryhmän työ ja sen tulokset.

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä