Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
  • Work Help Finland

Selvitysmies esittää uudistuksia poliisin laillisuusvalvontaan ja lainsäädäntöön

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 17.11.2004 8.00
Tyyppi:Tiedote -

Sisäasiainministeri Kari Rajamäki asetti kesäkuussa 2004 apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkan selvittämään poliisin johtamisjärjestelmää ja sisäistä laillisuusvalvontaa, koska ministeriö halusi ulkopuolisen asiantuntijan näkemyksen näistä asioista. Selvitysmies Jonkka esittää juuri valmistuneessa selvityksessään useita uudistuksia poliisin laillisuusvalvontaan ja poliisin hallintolakiin.

Selvitysmies Jonkan mukaan poliisin sisäinen laillisuusvalvonta on ollut riittämätöntä, mm. tarkastuksia on tehty vähän. Poliisilaitoksissa on tullut esiin virheellisyyksiä ja puutteita, jotka toimivalla lähiesimiesvalvonnalla olisi voitu välttää.

Poliisin ylijohto on ryhtynyt jo toimenpiteisiin laillisuusvalvonnan tilanteen korjaamiseksi. Laillisuusvalvonta on organisatorisesti selkiytetty ja rakenteet alkavat olla kunnossa. Jatkon kannalta ratkaisevaa on kohdistetaanko siihen riittävästi asiantuntevia resursseja, millä asenteella työtä tehdään ja miten johto sitoutuu asiaan.

Jonkan selvityksen mukaan "normaalin poliisitoiminnan" valvonta on näillä yleisjärjestelyillä hoidettavissa. Poliisilla on kuitenkin eräitä toimintoja, jotka vaativat erityistä huomiota. Tällainen alue on esimerkiksi poliisin rekisterien käyttö. Rekisterien kautta poliisi pääsee ihmisten arkaluontoisiinkin tietoihin, joten niiden käytön lainmukaisuuden seuranta on tärkeää.

Jonkka esittää selvityksessään mm. rekisterien käytön seurantajärjestelmien parantamista (lokitoiminnot kattavammiksi), tietosuojan ja -turvallisuuden organisaation kehittämistä sekä rekisterien käytön selkiyttämistä viranomaisyhteistyössä.

Viime vuosien trendi on Jonkan mukaan ollut, että poliisitoiminta on yhä enemmän valunut "salaisen toiminnan alueelle". Telepakkokeinot, peitetoiminta ja valeosto ovat tästä selkeimmät esimerkit. Näihin on liittynyt koko ajan valvonnallisia ongelmia. Poliisin ylijohto on viime aikoina panostanut näiden ns. epäkonventionaalisten tiedonhankintakeinojen valvonnan tehostamiseen. Järjestelmä onkin selvästi kehittynyt myönteiseen suuntaan. Eräitä periaatteellisia kysymyksiä on kuitenkin jäljellä.

"Teknisesti" epäkonventionaalisten tiedonhankintakeinojen laillisuuden valvonta on Jonkan mukaan hoidettavissa saman perusjärjestelmän avulla kuin muunkin poliisitoiminnan valvonta. Sisäisessä valvonnassa avainasioita ovat koulutus, asennekasvatus, lähiesimiesvalvonta ja tarkastustoiminta. Tarkastustoiminnan onnistumisen edellytys on, että näiden keinojen käyttö on huolellisesti dokumentoitua.

Epäkonventionaalisten keinojen valvontaan kohdistuu poikkeuksellisen suuria vaatimuksia. Koska toiminta tapahtuu piilossa katseilta, korostuu valvonnan uskottavuuden merkitys. Lisävaikeutta aiheuttaa, että osa salaisesta poliisitoiminnasta - erityisesti peitetoiminta - on niin salaista, ettei valvontakaan voi välttämättä kertoa julkisesti havainnoistaan.

Jonkka on selvityksessä pohtinut tarvetta rakentaa jonkinlainen valvontamekanismi poliisin sisäisen laillisuusvalvonnan ja ylimpien laillisuusvalvojien etäisemmän valvonnan väliin esimerkiksi niin, että sisäistä valvontaelintä täydennettäisiin ulkopuolisella edustuksella. Näin saataisiin yhdistettyä tehokkuuden kannalta tärkeä riittävä läheisyys valvottavaan kohteeseen ja ulkopuolinen uskottavuus.

Jonkka esittää, että epäkonventionaalisten tiedonhankintakeinojen valvonta- ja oikeusturvajärjestelyt otettaisiin kokonaisuudessaan uudelleen tarkasteltavaksi. Peitetoiminnan ja kansainvälisen rikostiedusteluyhteistyön valvontajärjestelmän selvittäminen olisi erityisen tärkeää.

Suojelupoliisin valvonta on "teknisesti" mahdollista hoitaa saman järjestelmän avulla kuin muunkin poliisitoiminnan

Jonkan mukaan suojelupoliisin valvonta on ollut käytännössä puutteellista. Suojelupoliisin laillisuusvalvonta on hänen mukaansa "teknisesti" mahdollista hoitaa saman järjestelmän avulla kuin muunkin poliisitoiminnan. Laillisuusvalvonnalla on kuitenkin myös virkatoimintaa kohtaan tunnettavaa luottamusta ylläpitävä ja vahvistava tehtävä. Kun valvontaan luotetaan, vahvistuu luottamus valvottavaan virkatoimintaankin.

Erillistä ulkopuolista valvontajärjestelmää voidaan Jonkan mukaan perustella vain valvonnan uskottavuuden lisäämisen tarpeella. Tässä suhteessa parannusta toisi jo se, että vahvistettaisiin suojelupoliisin epäkonventionaalisten tiedonhankintakeinojen valvontajärjestelmää niiden suuntaviivojen mukaisesti kuin hän on muutoinkin esittänyt.

Poliisin laillisuusvalvonnan keskeiset periaatteet voidaan Jonkan mukaan kiteyttää seuraavasti: a) Laillisuusvalvonta on oikeudellisin kriteerein tapahtuvaa laadunvalvontaa. b) Uskottava valvonta on tärkeää virkatoimintaa kohtaan tunnettavan luottamuksen kannalta. Vain uskottavasti valvottu vallankäyttö voi olla aidosti luottamusta herättävää.

Poliisiyksiköiden tehtäviä tulisi lainsäädännöllisesti selkeyttää

Selvitysmies Jaakko Jonkan tehtävänä oli selvittää myös poliisin johtamisjärjestelmää. Jonkan mukaan lainsäädännöllä tulisi selkeyttää, missä kulkee ministeriön johdon ohjauksen ja poliisin ylijohdolle kuuluvan johtamisen raja. Sisäasiainministeriön poliisiosasto toimii sekä ministeriön osastona että poliisin ylijohtona. Poliisin hallintolaissa tulisi määritellä, mitkä tehtävät kuuluvat poliisin ylijohdolle ja mitkä ministeriön osastolle.

Lainsäädännöllistä selkeyttämistä kaipaa Jonkan mukaan myös poliisin lääninjohdon ja valtakunnallisten yksiköiden alueorganisaatioiden välinen työnjako ja johtosuhteet sekä yhteistoiminta, joka on sopimustasolla.

Myös PTR-yhteistyöstä, joka tällä hetkellä perustuu asetustasoiseen normistoon, olisi perusteltua säätää laissa. Lisäksi olisi arvioitava viranomaisyhteistyön normipohjan riittävyys talousrikollisuuden ja harmaan talouden tutkinnassa (VIRKE-projekti).

Tavoitteet tulisi asettaa selkeämmin tärkeysjärjestykseen

Jonkan mukaan järjestelmä, jolla poliittisen tahon poliisitoimintaa koskevat linjaukset siirtyvät poliisin valtakunnalliseen ohjaukseen, on perusrakenteeltaan selkeä. Poliisin toiminta- ja taloussuunnitelma on asiakirja, jolla sisäasiainministeriön poliisiosasto pääasiallisesti toteuttaa ohjaus- ja johtamistehtäväänsä. Tässä asiakirjassa on tarkoitettu otettavaksi huomioon poliittisen tason poliisitointa koskevat linjaukset.

Jonkan selvityksessä kävi ilmi, että tulossuunnitelmat sisältävät kentän mielestä sellaisia poliisitoiminnalle asetettuja vaatimuksia, joihin kenttä ei pysty vastaamaan. Jonkan mielestä poliisin ylijohdon tulisikin keskittyä suuriin linjoihin ohjatessaan yksiköiden toiminta- ja taloussuunnittelua. Tehtäviä pitäisi laittaa tärkeysjärjestykseen. Poliisin ylijohdon tulisi nimetä valtakunnan tasolla muutama erityisen tärkeä "kärkitavoite", jotka halutaan mukaan niin läänien kuin poliisilaitostenkin suunnitelmiin. Tavoitteiden toteutumista tulisi myös nykyistä paremmin seurata.

Poliisin tehtävien tärkeysjärjestyksen tulisi lähteä perusoikeuksista. Perusoikeusuudistuksessa kiteytettiin lakiin yhteiskuntamme keskeisimmät arvot. Tältä suunnalta on Jonkan mukaan löydettävissä vastauksia siihen, minkälaisia tehtäviä poliisin tulee toiminnassaan ensisijassa painottaa.

Askel vielä eteenpäin olisi se, että selvitettäisiin mahdollisuutta määrittää - lähinnä perusoikeuslähtökohdista - sellaiset poliisin perustoiminnot ja niiden laatutasot, jotka ainakin pitäisi pyrkiä kaikissa realistisesti huomioon otettavissa oloissa takaamaan.

Apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkan "Poliisin johtamisjärjestelmä ja sisäinen laillisuusvalvonta" -selvitys löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta www.intermin.fi/julkaisu/482004Linkki toiselle sivustolle.

Lisätietoja: apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkka, (09) 160 23931

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
kirjaamo.sm@gov.fi

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
        • CSAM-asetusehdotus
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
        • Turvallisuuskampanjat
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Pelastustoimen strategiset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
        • Pelastustoimen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toimintaohjelma
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Palautussopimukset
        • Kenet voidaan palauttaa ja miten
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
      • Lähtömaaviestintä
    • Work Help Finland
      • Saavutettavuusseloste
      • Yksityisyyskäytännöt
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Kriittinen infrastruktuuri
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
      • Sisäisen turvallisuuden selonteko 2021
      • 2021 selonteon tiivistelmä selkokielellä
      • Heikossa asemassa olevien turvallisuus selkokielellä
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Painopisteet EU- ja kansainvälisissä asioissa
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
      • Vireillesaattamislomake
    • Tietopyyntö ministeriöön
      • Tietopyyntölomake
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus