Den nya polislagen preciserar polisens befogenheter
Regeringen föreslår exaktare och mera heltäckande bestämmelser om polisens befogenheter än de nuvarande i den nya polislagen. Lagen kommer också att innehålla betydligt exaktare och utförligare bestämmelser om de principer som ska iakttas i polisverksamheten. Regeringen fattade beslut om innehållet i en proposition med förslag till lag i ärendet den 28 oktober. Propositionen är förknippad med en annan proposition som avlåts samtidigt med förslag till en ny förundersökningslag och en ny tvångsmedelslag. Avsikten är att republikens president överlämnar propositionen till riksdagen på fredag.
Inga ändringar i bestämmelserna om användning av maktmedel
Den föreslagna lagens bestämmelser om polisens allmänna befogenheter är huvudsakligen överensstämmande med den nuvarande lagen. I de grundläggande bestämmelserna om användning av maktmedel föreslås inga ändringar, men i lagen tas in noggrannare bestämmelser om användning av skjutvapen. I lagen konstateras också att en polisman i tjänsteutövning har rätt till nödvärn enligt strafflagen. I nödvärn handlar en polisman då under tjänsteansvar.
Preciseringar i förutsättningarna för hemliga metoder för inhämtande av information
I bestämmelserna om hemliga metoder för inhämtande av information har i mån av möjlighet beaktats både rättssäkerheten och brottsbekämpningens effektivitet. Om t.ex. information som fåtts genom en täckoperation används i rättegång såsom en utredning till stöd för att någon är skyldig ska domstolen avgöra om det fanns förutsättningar för en täckoperation. Vidare föreslås preciseringar och justeringar av de nuvarande definitionerna och förutsättningarna för användning av hemliga metoder för inhämtande av information.
Hemliga metoder för inhämtande av information kan enligt förslaget användas för förhindrande av brott under nästan samma förutsättningar som för utredning av brott. Dessa metoder får användas för avslöjande av brott endast när det är fråga om landsförräderi- och terrorismbrott. Hemliga metoder för inhämtande av information är enligt den nya lagen bland annat teleavlyssning, teleövervakning, systematisk observation, teknisk observation, täckoperationer, bevisprovokation genom köp, styrd användning av informationskällor och kontrollerade leveranser.
Det föreslås att underrättelse om användning av hemliga metoder för inhämtande av information regleras noggrannare än för närvarande. När man överväger att skjuta upp underrättelsen eller att inte underrätta objektet, t.ex. för att skydda en polisman som deltagit i en täckoperation, måste man vid bedömningen också beakta objektets rätt att bevaka sina intressen.
Bestämmelserna om täckoperationer preciseras
Den föreslagna lagens bestämmelser om täckoperationer är noggrannare än för närvarande. Utgångspunkten är den att en polisman som utför en täckoperation inte får begå eller ta initiativ till brott. En polis som under en täckoperation deltar i en kriminell sammanslutnings verksamhet får under noggrant definierade förutsättningar och i begränsad utsträckning påverka sammanslutningens verksamhet. En förutsättning är att åtgärden skulle ha vidtagits också annars och att den inte kommer att orsaka fara eller skada.
Den föreslagna lagen träder i kraft tidigast ungefär ett år efter att den antagits och blivit stadfäst.
Närmare information: lagstiftningsdirektör Kimmo Hakonen, 071 878 8280och överinspektör Marko Meriniemi, 071878 8561