Ansökningsprocessen för identitetskort blir elektronisk på samma sätt som för pass
Republikens president stadfäste i dag lagen om identitetskort och lagarna om ändring av vissa lagar som har samband med den. Genom ändringarna görs ärendehanteringen smidigare, kundservicen förbättras och myndigheternas arbete effektiviseras.
Ansökningsprocessen görs flexiblare på ett motsvarande sätt som det redan har gjorts i fråga om pass. Möjligheterna till elektronisk kommunikation utökas. Det är dock fortfarande möjligt att lämna in sin ansökan genom ett personligt besök hos myndigheten. Det färdiga identitetskortet levereras från tillverkaren av identitetskort till sökanden som en direktleverans, varvid sökanden kan avhämta identitetskortet vid den privata serviceproducentens verksamhetsställe.
Alla som fått uppehållstillstånd kan beviljas identitetskort för utlänningar
I fortsättningen kan alla som fått uppehållstillstånd och hemkommun beviljas identitetskort för utlänningar. Detta främjar integrationen för personer som beviljats tillstånd. Om sökanden inte har något dokument som bekräftar identiteten, kan man styrka identiteten genom att göra en jämförelse mellan sökandens fingeravtryck och fingeravtrycken i uppehållstillståndskortet. Giltighetstiden för kortet ska bindas till giltighetstiden för uppehållstillståndet.
Även utlandsfinländarnas ställning förbättras. Identitetskort för en finsk medborgare som vistas utomlands kan i fortsättningen utfärdas av en finsk beskickning. Identitetskort kan för närvarande endast beviljas av polisen. Ansökan kan dock inte anhängiggöras på elektronisk väg hos beskickningarna.
Den nya lagen om identitetskort träder huvudsakligen i kraft vid ingången av 2017. Polisstyrelsen ger närmare information om detta närmare tidpunkten för ikraftträdandet.
Mer information finns på projektsidan:
www.intermin.fi/sv/lagberedning/identitetskort
Ytterligare information:
Elina Rydman, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 488 586, [email protected]