Lägesbildsverksamheten inom och ledningen av räddningsverksamheten förtydligas genom nya förordningar
Förordningar som preciserar ledningen av och lägesbildsverksamheten inom räddningsverksamheten trädde i kraft den 4 april 2024. Förordningarna svarar mot regeringsprogrammets mål om att stärka beredskapen inför olyckor och störningssituationer och om att inrätta enhetliga lednings- och lägescentraler inom räddningsmyndigheterna.
Inrikesministeriets och regionförvaltningsverkens uppgifter när det gäller lägesbildsverksamheten inom räddningsväsendet preciseras genom att uppgifter, ansvar och arbetssätt enligt den gällande räddningslagen preciseras. I en förordning som gäller detta beaktas lägesbildsverksamheten inom den riksomfattande och internationella räddningsverksamheten och inom befolkningsskyddet. Målet är att bland annat förändringar och hot som gäller räddningsväsendet i fortsättningen ska kunna identifieras bättre än tidigare.
Innehållet i lägesbilden ska i fortsättningen uppfylla en minimikravnivå. Syftet med detta är att förenhetliga den riksomfattande lägesbildsverksamheten. Målet är att förbättra räddningsmyndigheternas ledning av räddningsverksamheten.
Helsingfors stad ansvarar för de riksomfattande arrangemangen för läges- och ledningscentraler inom räddningsväsendet
Välfärdsområdena och Helsingfors ansvarar även i fortsättningen lokalt för ledningen av och lägesbildsverksamheten inom räddningsverksamheten. Genom de aktuella förordningarna koncentreras det regionala ansvaret för arrangemangen för läges- och ledningscentraler från välfärdsområdena till fem räddningsverk som ansvarar för samarbetet inom räddningsverksamheten. De räddningsverk som ansvarar för samarbetet är i enlighet med indelningen i samarbetsområden räddningsverken på de fem orterna med ett universitetssjukhus.
Den regionala och riksomfattande lägesbilden av räddningsväsendet eller arrangemangen för ledningscentraler behöver inte upprätthållas i alla välfärdsområden. Helsingfors stad ansvarar i fortsättningen för den riksomfattande lägesbilden av välfärdsområdenas räddningsväsende, arrangemangen för ledningscentraler och annan särskild beredskap i anslutning till den riksomfattande ledningen av räddningsverksamheten.
− Antalet omfattande, krävande och långvariga uppgifter inom räddningsverksamheten är litet. Bland annat av kostnadsskäl är det inte motiverat att i varje välfärdsområde upprätthålla beredskapen för den regionala och riksomfattande ledningen av sådana uppgifter inom räddningsväsendet, säger räddningsöverinspektör Tommi Luhtaniemi.
Välfärdsområdena deltar i ersättningen för de kostnader som föranleds Helsingfors stad av produktion av de riksomfattande arrangemangen för läges- och ledningscentraler. Välfärdsområdena deltar också i ersättningen för de kostnader som föranleds de räddningsverk som ansvarar för samarbetet inom räddningsverksamheten av produktion av de regionala arrangemangen för läges- och ledningscentraler.
Dessutom deltar välfärdsområdena i de kostnader som föranleds Helsingfors stad av det ansvar att ordna särskild beredskap för mottagande av internationellt bistånd som redan tidigare genom förordning ålagts staden. I praktiken innebär detta beredskap att ta emot internationellt bistånd vid räddningsinsatser till Finland och samordna biståndet på riksnivå.
Mer information:
Annika Parsons, lagstiftningsråd, tfn 0295 488 279, [email protected]
Tommi Luhtaniemi, räddningsöverinspektör, tfn 0295 488 387, [email protected]
Inrikesministeriets förordning om kostnaderna och ersättningsgrunderna i fråga om samlade uppgifter 150/2024 (på finska)
Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om räddningsväsendet 146/2024 (på finska)
Statsrådets förordning om samlande av arrangemang för läges- och ledningscentraler 145/2024 (på finska)