Lagändring tryggar tillgången till hjälp och en optimal användning av nödcentralernas resurser
Inrikesministeriet har sänt en regeringsproposition om ändring av lagen om nödcentralverksamhet på remiss. Avsikten är att främja befolkningens säkerhet genom att i fortsättningen trygga nödcentralsverksamheten allt bättre. Målet är också en optimal användning av nödcentralernas resurser. Avsikten är att lagändringen ska träda i kraft under nästa år.
Man kan för tillfället ringa nödnumret fast det inte finns något SIM-kort i telefonen. Samtalen besvaras i den ordning de kommer in. Avsikten är att Nödcentralsverket i fortsättningen kan överföra nödmeddelandet till en särskild kö för att vänta på svar ifall meddelandet kommer från en anordning som man inte kan identifiera eller bestämma positionen för. Med detta avses vanligen situationer där samtalen kommer från telefoner utan SIM-kort. Avsikten är att man i den särskilda kön hör ett meddelande efter vilket samtalet överförs till den normala nödmeddelandekön. Dröjsmålet uppskattas vara 17 - 34 sekunder.
I och med dröjsmålet ger de som ringer samtal som inte hör till nödcentralerna sannolikt upp innan samtalet besvaras, vilket betyder att den operativa resursen vid nödcentralerna är tillgänglig för att ta emot riktiga nödsamtal. Uppskattningsvis är 95 procent av de samtal som kommer från telefoner utan SIM-kort felaktiga, oavsiktliga eller osakliga samtal eller falska larm.
Att ringa är fortfarande det snabbaste sättet att få hjälp
Efter att det nya nödcentralsdatasystemet blir färdigt kan man också ta emot nöd-sms på nödnumret 112. Sms-tjänsten är i synnerhet riktad till hörselskadade och andra specialgrupper, t.ex. personer som inte kan producera tal. För att garantera servicenivån och tillgången till hjälp kräver den nya tjänsten att användarna registrerar sig i förväg.
Att ringa är fortfarande det snabbaste sättet att få hjälp. Det tar i medeltal 1 - 2,5 minuter att behandla ett nödsamtal med uppringaren. Att behandla ett nöd-sms tar uppskattningsvis 10 - 15 minuter.
Lagstiftningen om nödcentralsverksamheten är neutral när det gäller olika sätt att göra ett nödmeddelande. Enligt kommunikationsmarknadslagen är teleföretag som är verksamma i ett telefonnät skyldiga att sörja för att användarna per telefon och via sms avgiftsfritt får kontakt med nödnumret 112.
Närmare information:
www.intermin.fi/sv/lagberedning/mottagande_av_nodmeddelanden
På webbsidan kan du också prenumerera på nyheter till din e-post för att följa hur beredningen framskrider.
Ytterligare information:
Johanna Hakala, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 488 452