Migrationsförvaltningens resultat har förbättrats
Migrationsförvaltningens resultat har förbättrats till följd av en omorganisering av Migrationsverkets arbete och i synnerhet de olika skedena av asylprocessen. Systemet för mottagning av asylsökande har också utvecklats och år 2012 användes det inemot 14,5 miljoner euro mindre anslag för mottagningsverksamheten än året innan.
Effektiviseringen av migrationsförvaltningen ansluter sig till de mål som skrivits in i regeringsprogrammet. Målet är att behandlingen av asylansökningar ska påskyndas före utgången av regeringsperioden. Samtidigt är målet att hålla kvaliteten på asylbesluten på minst samma nivå som för närvarande. Strävan är också att minska kostnaderna för mottagningssystemet och att förkorta behandlingstiderna. Vidare är strävan att avvisningar till följd av negativa asylbeslut ska verkställas snabbare än nu och likaså försöker man påskynda processen för ändringssökande i asylfrågor.
Asylprocessen har förtydligats och preciserats
Migrationsverket har omarbetat de arbetsskeden som ansluter sig till asylprocessen så att de har blivit snabbare och smidigare. I processen har man satsat på t.ex. sållning av ansökningar och koncentrerat resurser till undersökning i det inledande skedet. Strukturen av asylbesluten har förtydligats och asylsamtalet utförs enligt en för samtalet utformad modell. Detta har förbättrat kvaliteten, gjort förfarandet snabbare och ökat enhetligheten. Dessutom har spilltiderna mellan de olika skedena av asylprocessen och den belastning de medfört minskats.
Migrationsverket, polisen och gränsbevakningsväsendet har stärkt sitt samarbete som en del av effektiviseringen av asylprocessen. De åtgärder som vidtagits för att utveckla processen uppskattas allt som allt ha inverkat på det ökade antalet beslut. Under 2012 ökade antalet beslut som prövades av Migrationsverket med ca 400 jämfört med 2011. Vid Migrationsverket fattades det beslut i första instans för ca 1 900 asylsökande, och ca 54 % av sökandena fick beslutet på mindre än sex månader.
Vid Helsingfors förvaltningsdomstol förkortades den genomsnittliga behandlingstiden i asylfrågor med 21 dagar under 2012.
Den genomsnittliga tiden för polisens asylutredning har förkortats och förfarandet för avlägsnande ur landet effektiviserats. Antalet personer som avlägsnades ur landet ökade och uppgick 2012 till sammanlagt 2 440 personer, medan motsvarande siffra för 2011 var 2 252 personer. År 2012 var antalet verkställda avlägsnanden ur landet 5 % större än året innan.
Väntetiden vid förläggningarna fortfarande lång
Systemet för mottagande av asylsökande har anpassats så att det motsvarar antalet sökande. Utnyttjandegraden för inkvarteringskapaciteten har hållits på möjligast hög nivå (90 %) för att undvika underutnyttjande. Målet är att man övergår från en anstaltsmässig boendemodell till en förmånligare bostadsmodell. Av anslagen för mottagningsverksamheten användes det 2012 inemot 14,5 miljoner euro mindre än året innan.
Trots att asylprocessen och mottagningsverksamheten har utvecklats är det inte möjligt att genom anpassningsåtgärder påverka processen för flyttning till kommunerna eller påskyndandet av den. På grund av det otillräckliga antalet kommunplatser vistas i genomsnitt 550 asylsökande som har fått uppehållstillstånd vid förläggningarna. Detta medför betydande kostnader för mottagningsverksamheten.
Efter beviljat uppehållstillstånd är den genomsnittliga väntetiden vid en förläggning fortfarande dubbel jämfört med målet (målet i genomsnitt 2 mån., utfallet i genomsnitt 4 mån.). Förläggningarna stöder ett förfarande där personer som har beviljats uppehållstillstånd på eget initiativ flyttar till kommunerna, och förfarandet har redan visat sig vara smidigare än omplacering på officiell väg.
Granskningen av åtgärder som förbättrar resultatet har utförts av en arbetsgrupp som lyder under inrikesministeriet som ett samarbete mellan de myndigheter som deltar i asylprocessen och dess olika skeden. Mer information om utvecklandet av förvaltningen finns i arbetsgruppens rapport: www.intermin.fi/fi/kehittamishankkeet/maahanmuuttohallinnon_tuloksellisuuden_parantaminen
Ytterligare information: arbetsgruppens ordförande, migrationsdirektör Sirkku Päivärinne, inrikesministeriet, 071 878 8638, direktör Esko Repo, Migrationsverket, 071 873 3196