Myndigheterna får ett gemensamt system för enheternasbeteckningar
Polisen, räddningsväsendet, social- och hälsovårdsväsendet och Gränsbevakningsväsendet har avtalat om ett gemensamt riksomfattande system för fältenheternas enhetsbeteckningar. Systemet kan tas i bruk vid olika tidpunkter i de olika nödcentralskretsarna, men senast när varje ny nödcentral inleder sin verksamhet. Varje myndighet sköter om verkställandet av beslutet för sitt eget verksamhetsområdes del.
Syftet med systemet är att förbättra samarbetet mellan de myndigheter som arbetar i nödcentralernas gränssnitt. Det nya systemet är en del av totalrevideringen av myndighetsfältet, dit också revideringen av fältledningssystemet hör.
I framtiden kommer revideringen att synas på myndigheternas fordon som är utrustade med nya enhetsbeteckningar. Beteckningen består av tre bokstäver och högst fyra siffror. Bokstäverna anger vilken myndighet det är frågan om samt landskapet eller myndighetsområdet eller en riksomfattande enhet. Siffrorna anger regionen, fordonstypen och ordningsnumret.
Närmare information: Direktören för IT-näten Pekka Tulokas, 071 87 88450, beredskapsdirektör Janne Koivukoski, 071 87 88420.