Nödcentralernas verksamhet har förbättrats betydlgt
Inrikesministeriet har lämnat en utredning om genomförandet av nödcentralsreformen till riksdagens förvaltningsutskott. Nödcentralsreformen inleddes med statsrådets redogörelse 2007 och den genomförs i enlighet med riktlinjerna i riksdagens redogörelse från 2008.
Man har kunnat förbättra nödcentralstjänsterna avsevärt under de senaste åren. I år besvaras 92 procent av nödsamtalen inom tio sekunder, vilket är i enlighet med målet. Motsvarande siffra för 2006 var 71.
Tillfredsställelsen med nödcentralernas tjänster bland befolkningen är enligt en enkät som genomfördes våren 2010 mycket hög (4,33/5). Under första hälften av 2010 fick nödcentralerna 1422000 nödsamtal. Under samma tid lämnades 24 klagomål, besvär eller begäran om utredning till nödcentralsenheten. I sex fall fanns det något att anmärka på i nödcentralsoperatörens verksamhet, konstateras det i utredningen om genomförandet av nödcentralsreformen som inrikesminister Anne Holmlund lämnade till riksdagen.
Nödcentralsverksamhetens vision är att det senast 2015 finns ett enhetligt, nätverksbaserat och pålitligt nationellt Nödcentralsverk i Finland, och att verket som den första länken utan dröjsmål och professionellt svarar på hjälpbehov i nödsituationer. Enligt utredningen har de viktigaste besluten som förutsätts av visionen, bl.a. om nödcentralsverksamhetens strategi, kretsindelning och nödcentralernas placering, redan fattats och projekten har inletts. Reformen går framåt inom den planerade tidsramen.
Utvecklandet av nödcentralsverksamheten och datasystemet skapar enligt utredningen nya förutsättningar för ett närmare samarbete mellan polisen, räddningsväsendet, social- och hälsovården och gränsbevakningsväsendet. Jämfört med nuläget möjliggör detta en mer flexibel användning av myndighetsresurserna.
Tillgången till nödcentralstjänsterna ska tryggas och säkras i alla faser av reformprocessen. Nödcentralsreformen ska genomföras med beaktande av god personalpolitik. Diskussioner ska föras med personalen och föreskrivna samarbetsförfaranden ska tillämpas, konstateras det i utredningen.
Utredningen om genomförandet av nödcentralsreformen finns på finska på adressen www.intermin.fi/svenska/nodcentralsverksamhet.
Närmare information: statssekreterare Antti Pelttari, 050357 7194, räddningsöverdirektör Pentti Partanen,071 878 8400, direktör för IT-näten Pekka Tulokas, 071878 8450