Nödsamtalen kopplas till samma nödcentraler som tidigare
Vid årsskiftet meddelade vissa medier att nödsamtal från och med början av 2011 kommer att styras till en annan nödcentral om den närmaste nödcentralen är överbelastad. Detta stämmer inte. Det blir möjligt att styra samtalen till en annan nödcentral vid arbetstoppar först när det nya riksomfattande nödcentralsdatasystemet blir klart i slutet av 2015.
Den nya lagen och förordningen om nödcentralsverksamheten trädde i kraft den 1 januari 2011.
I början av 2011 blev Nödcentralsverket en nationell myndighet vars ämbetsområde är hela Finland utom Åland. De regionala nödcentralernas verksamhet ändrades inte i detta skede. Samtal till nödnumret tas emot som tidigare och samtalen kopplas fortfarande till de 15 regionala nödcentralerna.
Under åren 2011-2015 koncentreras nödcentralstjänsterna till sex områden. Ändringen sker stegvis enligt en tidsplan som fastställts av inrikesministeriet. För dem som ringer till nödcentralen innebär inte heller detta någon ändring i nuvarande praxis.
Närmare information: konsultativa tjänstemannen Ilpo Helismaa, 071878 8452, Nödcentralsverkets direktör Martti Kunnasvuori, 071 4716 500