Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
  • Work Help Finland

OECD:n maakatsaus aluepolitiikasta: Uudistunut aluepolitiikka on innovatiivista, koordinaatiota ja yhtenäistämistä tarvitaan

inrikesministeriet
Julkaisuajankohta 3.11.2005 7.13
Tyyppi:Tiedote -

OECD:n mukaan Suomen tapa turvata taloudellinen kasvu on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut menestyksellistä ja se on edistänyt suhteellisen tasapainoista alueellista kehitystä. Globalisaatioon on reagoitu nostamalla vahvojen alueiden kilpailukyky ja innovaatioympäristöjen parantaminen keskeiseen asemaan. Kaupunkipolitiikka perustuu mahdollisuuksien ja vahvuuksien kehittämiseen, mikä on kansainvälisesti vertaillen erityislaatuista. Väestöään menettävien alueiden ja syrjäseutujen haasteet ovat merkittäviä. Niihin ei kuitenkaan ole yhtä yksittäistä ratkaisua, vaan useita eri toimenpiteitä tarvitaan. Käsillä oleva maakatsaus on ensimmäinen ulkomainen arvio Suomen aluepolitiikasta kymmeneen vuoteen.

Innovaatiopolitiikka lisännyt alueiden uudistumiskykyä

Uudistunut aluepolitiikka on vahvistanut alueiden roolia ja innovaatioiden levittämisestä on tullut osaamisperustaisen aluekehittämisen tärkeä osa. Tutkimuslaitosten, elinkeinoelämän ja julkisten toimijoiden yhteistyöhön pohjautuvat osaamiskeskukset ovat vaikuttaneet erityisen myönteisesti useiden alueiden kehittymiseen. Aluetason innovaatioympäristöillä on myös myönteinen vaikutus kansalliseen kasvuun. Innovaatiopolitiikka on toiminut menestyksekkäästi, mutta aluetason toiminnan ja kansallisen innovaatiopolitiikan vuoropuhelua tulisi lisätä. Yhteistyön lisäämiseksi keskeisten ministeriöiden välille tulisi OECD:n mukaan perustaa innovaatiokomitea. Jatkossa haasteena on ulottaa tällä hetkellä vain muutamalle kaupunkiseudulle keskittyneen innovaatiotoiminnan vaikutukset useammille alueille.

Kaupunkiseutujen kehittäminen erityislaatuista

Suomi on OECD-maista ainoa, jossa kaupunkipolitiikka painottuu selvästi kehittymismahdollisuuksien hyödyntämiseen eikä niinkään sosiaalisten ongelmien ratkaisemiseen. Politiikalle on leimallista pyrkiminen monikeskuksiseen aluerakenteeseen, jossa myös pienet ja keskisuuret kaupunkiseudut kehittyvät. Yliopistot, tutkimuslaitokset ja elinkeinoelämä ovat kaupunkien kehittämistyössä aktiivisesti mukana. OECD näkee, että kaupunkiseutuihin vaikuttavia ohjelmia tulisi selkiyttää ja kytkeä ne aiempaa yhtenäisempään strategiaan mm. eriyttämällä selkeämmin pienten ja keskisuurten kaupunkiseutujen ja toisaalta suurten kaupunkiseutujen politiikkaa. Kaupunkiseutujen keskeinen asema aluekehityksessä tulisi myös tunnistaa ja edistää sitä yhteistyössä maakuntien liittojen kanssa.

Väestöään menettävät ja syrjäiset alueet tarvitsevat monia työkaluja

Väestön ikääntyessä palvelurakenteiden turvaaminen asukkaitaan menettävillä alueilla on yksi merkittävimmistä tulevaisuuden haasteista. Syrjäisten alueiden palveluiden säilyttämiseen ei ole yhtä yksittäistä ratkaisua. Kustannustehokkuutta on lisättävä esim. informaatioteknologian käyttöä lisäämällä, tuottavuutta nostamalla, kuntien yhteistyön ja tehtävien uudella organisoinnilla sekä kannustamalla kuntaliitoksiin. Niin kauan kun kansallisia talouskriisejä ei ole näköpiirissä, tehokkuutta lisäämällä ja yhteistyötä kehittämällä tullaan OECD:n mukaan toimeen. Samalla OECD kuitenkin tukee kunta- ja palvelurakennehankkeen tyyppisiä laajoja aloitteita rakenteiden uudistamiseksi.

Yhteistyöverkostot alueellisen kehittämisen vahvuus

Pitkäjänteisesti kehitetty yhteistyö eri hallinnon toimijoiden välillä alueellisessa kehittämisessä toimii Suomessa hyvin. Yhteistyö perustuu suomalaiseen konsensuskulttuuriin ja mahdollistaa useiden eri organisaatioiden mukanaolon kehittäjäverkostoissa. Silti aluekehittämisjärjestelmä on monipolvinen ja rakenteiden yksinkertaistamiseen tulisi pyrkiä. Alueellisessa kehittämispolitiikassa tarvitaan riittävän vahvaa kansallista strategiaa. OECD:n mukaan maakunnan liitto on strategian alueellisessa toteuttamisessa ja täsmentämisessä keskeinen aluetason toimija. Sen asemaa tulisi vahvistaa ja samalla tarkastella tarvittaessa nykyistä suurempien aluekokonaisuuksien muodostamista.

Maakatsausta hyödynnetään aluepolitiikan kehittämisessä

OECD on arvioinut Suomen aluepolitiikkaa sisäasiainministeriön aloitteesta. Maakatsauksen tuloksia hyödynnetään aluepolitiikan kehittämisessä ja tulevan, vuonna 2007 käynnistyvän ohjelmakauden valmistelussa. OECD on laatinut kansallisia maakatsauksia ennen Suomea viimeksi Tshekistä, Kanadasta ja Japanista. OECD on tehnyt myös Helsingin metropolikatsauksen vuonna 2003. OECD julkaisee raportin englanninkielellä ja sisäasiainministeriö julkaisee raportista toimitetun suomenkielisen tiivistelmän. Raportti on tilattavissa OECD:sta osoitteesta http://www.sourceoecd.orgLänk till en annan webbplats. Suomenkielinen tiivistelmä on osoitteessa www.intermin.fi/julkaisu/312005Länk till en annan webbplats.

Lisätietoja: aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius, (09) 160 44506.

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • Strategiska mål för ordnandet av räddningsväsendet
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Frivillig återresa och återvändande
        • Avtal om återsändande
        • Vem kan återsändas och hur?
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
    • Work Help Finland
      • Tillgänglighetsutlåtande
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
      • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten 2021
      • Sammanfattning på lättläst språk
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Prioriteringar för EU-frågor och internationella frågor
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
      • Blankett för inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
      • Begäran om material
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet