Styrgrupp framhåller behovet av en speciallag om människohandel
Styrgruppen för uppföljning av den preciserade handlingsplanen mot människohandel föreslår att en övergripande speciallag om människohandel ska stiftas. Särskild prioritet bör ges åt en bättre reglering av systemet för hjälp till offer för människohandel. Man efterlyser också en tydligare gränsdragning mellan människohandels- och koppleribrott.
Gränsdragningen mellan människohandelsbrott och ockerliknande diskriminering och eventuella behov av att ändra lagstiftningen bör klargöras i samarbete med arbetsmarknadsorganisationerna. Vid undersökning av ockerliknande diskriminering bör man som regel reda ut möjligheterna att utfärda näringsförbud.
Enligt styrgruppen bör man i syfte att göra det lättare att identifiera och hjälpa offren skapa transparenta och tydliga processbeskrivningar om vad som händer med offret i olika skeden av processen. Det är viktigt med en tydlig beskrivning av hur offrens ställning påverkas av att de får hjälp och samarbetar med myndigheterna. Myndigheternas roll i arbetet mot människohandel bör klargöras för alla medverkande parter. Detsamma gäller aktörerna i tredje sektorn.
Riskgrupperna bör identifieras bättre än i dagsläget
Styrgruppen föreslår att man utvecklar en riksomfattande verksamhetsmodell för att identifiera offren för människohandel i ett så tidigt skede som möjligt i början av asylförfarandet. Intervjuerav visumsökande som hör till riskgrupperna bör effektiviseras och personer som kommer till Finland för att arbeta ska få information om arbetstagarnas rättigheter och arbetslagstiftningen redan i ursprungslandet.Styrgruppen föreslår att ett riksomfattande samordningsnätverk skapas för utbildning av myndigheter och andra aktörer. Därtill bör medvetenheten om människohandel ökas med hjälp av effektivare kommunikation. Offren bör ges tillgång till rådgivning i form av en riksomfattande rådgivningstelefon.
Finland är ofta ett transitland
Finland är ett transit- och destinationsland för människohandel med kvinnor och flickor från Ryssland, de baltiska länderna, Kaukasus, Asien och Afrika som utnyttjas för sexhandel samt med män och kvinnor från bl.a. Indien, Kina, Pakistan och Bangladesh som utnyttjas som arbetskraft. Utnyttjande av arbetskraft förekommer speciellt i byggnadsbranschen, restaurangbranschen, städ- och hushållsbranschen samt inom jordbruk och bärplockning. Det geografiska läget vid EU:s östra gräns och den ökade Asientrafiken antas öka Finlands attraktivitet som transitland för människohandel.
År 2010 var sammanlagt 13 fall av människohandel och grov människohandel under förundersökning. 164 fall av s.k. brott med drag av människohandel (bl.a. grovt ordnande av olaglig inresa och ockerliknande diskriminering i arbetslivet) var under förundersökning.
Den preciserade handlingsplanen mot människohandel godkändes i juni 2008. För att följa upp den tillsattes en styrgrupp som också hade till uppgift att framföra rekommendationer för förbättring av verksamheten och lagstiftningen mot människohandel. Styrgruppen överlämnade sin rapport och sina rekommendationer till migrations- och Europaminister Astrid Thors idag den 6 april. En reservation till rapporten tillfogades.
Styrgruppens rapport finns i sin helhet på webbplatsen: www.intermin.fi/publikation/172011
Mer information: regeringsrådet Eero Koskenniemi, 071878 8615, överinspektör Tero Mikkola, 071878 8617