Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

OSA-neuvosto Brysselissä 5.12.

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 1.12.2006 9.30
Tyyppi:Tiedote -

EU:n oikeus- ja sisäasiainministerineuvosto 4.-5.12.2006, Bryssel

Suomen EU-puheenjohtajakauden viimeisessä oikeus- ja sisäasiainministerineuvostossa päätetään sisäasiainministeri Kari Rajamäen johdolla tiistaina 5.12. Schengen-alueen laajentumisaikataulusta, hyväksytään Haagin ohjelman arviointia koskevat päätelmät sisäasioiden osalta ja Suomen aloitteesta syntynyt EU:n ulkorajojen valvonnan kehittämistä koskeva strategia. Kokouksessa esitellään myös puheenjohtajamaan Haagin ohjelman etenemisestä Suomen puheenjohtajakaudella tekemä raportti.

Suomen puheenjohtajakaudella eteenpäin viety SIS II -hanke eli Schengenin tietojärjestelmän uudistaminen on ollut oikeudellisesti, poliittisesti ja teknisesti erittäin vaikea kokonaisuus. SIS II -tietojärjestelmä korvaa nykyisin käytössä olevan, teknisesti vanhentuneen ns. SIS 1+ -tietojärjestelmän. Uudistuksen yhteydessä järjestelmään toteutetaan uusia ominaisuuksia ja tietosisältöä laajennetaan.

Poikkeuksellisen haastavien sekä neuvoston sisällä että Euroopan parlamentissa kanssa käytyjen neuvottelujen jälkeen Suomen puheenjohdolla on saavutettu poliittinen yhteisymmärrys SIS II -hankkeeseen liittyvistä lainsäädäntöinstrumenteista. Ne hyväksytään lopullisesti keväällä 2007.

Sisärajatarkastukset ns. uusien ja vanhojen jäsenvaltioiden välillä halutaan purkaa mahdollisimman pian. Schengenin tietojärjestelmän saaminen käyttöön uusissa jäsenvaltioissa on olennainen osa tätä prosessia. Portugalin ehdotuksesta käynnistettiin "SISone4all" nimellä kutsuttu projekti väliaikaisen tietojärjestelmäratkaisun toteuttamiseksi. SISone4ALLin avulla uusien jäsenmaiden liittäminen vanhaan tietojärjestelmään olisi mahdollista, jolloin sisärajatarkastukset voitaisiin poistaa aikaisemmin kuin se olisi mahdollista ns. uuden sukupolven tietojärjestelmän (SIS II) käyttöönoton myötä.

Neuvostossa tehdään yhteenveto ja väliarvio kaikista Itävallan ja Suomen puheenjohtajakausilla tehdyistä Schengen-tarkastuksista. Yhteenvedon perusteella päätetään mahdollisista lisätarkastuksista vuodelle 2007. Sisärajatarkastusten poistaminen edellyttää vielä Schengenin tietojärjestelmään liittyviä tarkastuksia.

Muuttoliike- ja rajavalvonta-asiat keskeisesti esillä neuvostossa

Oikeus- ja sisäasiainneuvostossa käydään julkinen keskustelu Haagin ohjelman välitarkastuksesta sisäasioiden osalta, komission muuttoliikettä koskevasta tiedonannosta (Hampton Courtin seuranta) ja unionin eteläisten merirajojen valvonnan vahvistamista koskevasta tiedonannosta. Neuvostossa hyväksytään Haagin ohjelman arviointia koskevat päätelmät. Puheenjohtajamaa esittelee neuvostossa raporttinsa Haagin ohjelman etenemisestä puheenjohtajakaudellaan.

Suomi on puheenjohtajakaudellaan pyrkinyt edistämään keskustelua laajennetusta eurooppalaisesta yhteisvastuusta maahanmuutto-, turvapaikka- ja rajavalvonta-asioissa. Komission heinäkuussa antama laitonta maahanmuuttoa koskeva tiedonanto tukee Suomen epävirallisessa oikeus- ja sisäasiainministereiden kokouksessa Tampereella esittelemää laajennettua eurooppalaista yhteisvastuuta koskevaa aloitetta.

Neuvostossa hyväksytään Suomen aloitteesta syntynyt EU:n ulkorajojen valvonnan kehittämistä koskeva ns. ulkorajastrategia. Rajastrategiassa mm. ajanmukaistetaan yhdennettyä rajaturvallisuusjärjestelmää koskevat käsitteet ja määritellään EU:n rajaturvallisuusviraston, FRONTEXin kiireisimmät toimenpiteet. Kansallista viranomaisyhteistyötä (rajavartiolaitos, tulli, poliisi, kansalliset turvallisuus- ja muut viranomaiset) tehostetaan sekä edistetään jäsenvaltioiden osallistumista yhteisoperaatioihin ja alueellisiin yhteistoimintajärjestelyihin.

Rajastrategiassa korostetaan yhteistä rajatilannekuvaan liittyvää riskianalyysiä, jota edelleen kehittämällä on mahdollista tehostaa operatiivista toimintaa. Suomalaiset ovat aktiivisesti kehittäneet riskianalyysitoimintaa. EU:n rajavartijoiden riskianalyysimalli perustuu suomalaiseen rajavartioperinteeseen ja tutkimukseen.

Pelastuspalvelun rahoituksesta haetaan poliittista yhteisymmärrystä

Neuvostossa pyritään poliittiseen yhteisymmärrykseen pelastuspalvelun rahoitusvälineen sisällöstä lopullista hyväksyntää varten. Pelastuspalvelun rahoituksen osalta vallitsee erimielisyys siitä tulisiko komission rahoittaa kuljetuksia ja kalustoa. Nykyinen pelastuspalvelutoiminnan rahoitusjärjestelmä lakkaa vuoden 2006 lopussa.

Europolin tulevaisuutta koskevat päätelmät tarkoitus hyväksyä neuvostossa

Ministeri Rajamäen johdolla kokouksessa on tarkoitus hyväksyä Europolin tulevaisuutta koskevat päätelmät. OSA-neuvosto hyväksyi kesäkuussa 2006 päätelmät Europolin tulevaisuudesta. Päätelmät sisälsivät viisi toimintasuositusta koskien Europol-yleissopimusta muuttavien pöytäkirjojen kansallista ratifiointia ja pöytäkirjojen täytäntöönpanosääntöjen hyväksymistä, Europolin toiminnan tehostamista lyhyen aikavälin tavoitteiden avulla, Europol-yleissopimuksen korvaamista neuvoston päätöksellä ja Europol-yleissopimuksen kumoamista.

Neuvosto ottaa tiedoksi komission ja neuvoston pääsihteeristön laatimat OSA-ulkosuhdestrategiaan liittyvät edistymisraportit.

Neuvostossa on tarkoitus keskustella ihmiskaupan vastaisen toimintasuunnitelman toimeenpanosta ja lisätoimien tarpeesta sekä EU:n terrorismin vastaisen strategian ja radikalisoitumista ja terrorismiin värväämistä koskevan unionin toimintasuunnitelman täytäntöönpanosta. Strategia ja toimintasuunnitelma hyväksyttiin oikeus- ja sisäasiainneuvostossa joulukuussa 2005. Toimintasuunnitelma edellyttää, että neuvosto arvioi strategiaa ja toimintasuunnitelmaa vuosittain puheenjohtajamaan johdolla yhteistyössä EU:n terrorismikoordinaattorin ja komission kanssa.

Neuvostossa on tarkoitus saavuttaa viisumiasetuksen muuttamisesta poliittinen yhteisymmärrys

Neuvostossa on tarkoitus saavuttaa viisumiasetuksen muuttamisesta poliittinen yhteisymmärrys. Viisumiasetus koskee luetteloa niistä kolmansista maista, joiden kansalaisilta vaaditaan viisumia ja niistä, joiden kansalaisilta ei vaadita viisumia. Muutos koskee Boliviaa ja kuutta ns. mikrovaltiota.

Prqmin sopimuksen täytäntöönpanoa koskeva sopimus ja yhteinen poliittinen julistus allekirjoitetaan 5.12.

Seitsemän Prqmin sopimuksen allekirjoittanutta maata allekirjoittaa Prqmin sopimuksen täytäntöönpanosopimuksen tiistaiaamuna 5. joulukuuta Brysselissä. Sopimus sisältää täytäntöönpanoon liittyvät tekniset ja hallinnolliset määräykset. Samassa yhteydessä sopimuksen allekirjoittajavaltiot ja Prqmin sopimukseen kiinnostuksensa ilmaisseet maat allekirjoittavat yhteisen poliittisen julistuksen, jossa todetaan tilanne sopimuksen täytäntöönpanossa. Suomesta tässä allekirjoitustilaisuudessa on paikalla sisäasiainministeri Kari Rajamäki.

Suomen osalta julistuksessa todetaan, että virallinen liittymisprosessi alkoi, kun hallituksen esitys annettiin. Prqmin sopimukseen liittymistä koskeva hallituksen yksimielinen esitys on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä. Valtioneuvosto toimittaa myös täytäntöönpanosopimuksen eduskunnan arvioitavaksi.

Lisätietoja: valtiosihteeri Kari Salmi, (09) 160 42802, kansliapäällikkö Ritva Viljanen, (09) 160 42803, ylijohtaja Antti Pelttari, (09) 160 42290, erityisasiantuntija Hannele Taavila, +32 2 2878 504, +32 476 599 913 (poliisiyhteistyö ja pelastusasiat), erityisasiantuntija Annikki Vanamo-Alho, +32 2 3878 420 (maahanmuutto- ja turvapaikka-asiat), erityisasiantuntija Markku Hassinen, +32 2 2878 527, +32 478 887 463 (rajaturvallisuus ja viisumiasiat), erityisasiantuntija Sari Haavisto, +32 2 2878 626, +32 473 485 025

Kokouksen aikana tiedotusvälineitä palvelevat lehdistöneuvos Mikko Norros, +32 2 2878 456, +32 478 626 928, EUE ja viestintäjohtaja Kaija Uusisilta, (09) 160 42949, 040 561 2268, SM

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet