Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Parlamentarisk arbetsgrupp: Tillräckliga resurser för den inre säkerheten och rättsvården måste tryggas och verksamheten förnyas

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 6.3.2015 9.50
Typ:Pressmeddelande

Inrikesministeriet och justitieministeriet informerar

En parlamentarisk arbetsgrupp som utrett resursbehoven för den inre säkerheten och rättsvården överlämnade sin rapport till inrikesminister Päivi Räsänen och justitieminister Anna-Maja Henriksson i dag den 6 mars. Den inre säkerheten och rättsvården ingår i statens kärnuppgifter. Arbetsgruppen anser att tillräckliga resurser måste tillhandahållas för dessa kärnfunktioner. Dessutom måste funktionerna utvecklas kraftigt. Enligt arbetsgruppen räcker en sänkt ramnivå inte till för att trygga tjänster som är nödvändiga för medborgarna.

Arbetsgruppen menar att de anslag som motsvarar besparingarna som ingick i fjolårets rambeslut ska återföras till helheten av den inre säkerheten och rättsvården. Detta innebär ett tillägg på 75 miljoner euro till ramnivån för 2019. Tillägget motsvarar ungefär hälften av de besparingar som riktats till verksamhetsområdena under den pågående valperioden.

Dessutom förutsätter arbetsgruppen att det även i fortsättningen finns tillgänglig en årlig finansiering på 20 miljoner euro för bekämpningen av grå ekonomi.

På området för den inre säkerheten och rättsvården pågår som bäst flera strategiskt viktiga datasystemprojekt. Arbetsgruppen anser det vara viktigt att särskild finansiering även i fortsättningen anvisas för datasystemprojekt för att förbättra produktiviteten. Investeringar ska riktas i synnerhet till datatekniska projekt som en del av reformeringen av arbetsmetoderna.

Arbetsgruppen betonar att det inom den inre säkerheten och rättsvården fortfarande finns behov att utveckla arbetsmetoder, hitta strukturella lösningar och eftersträva besparingar. Enbart en återföring av de nedskärda anslagen, eller de tilläggsanslag som anvisas till datasystemen och bekämpningen av grå ekonomi, garanterar inte att verksamheten hålls på nuvarande nivå.

Strukturell utveckling av den inre säkerheten bör utredas

Arbetsgruppen lyfte även fram andra utvecklingsbehov i sitt arbete. Den föreslår att en utredning om en strukturell utveckling av den inre säkerheten inleds.

Utredningen bör ta upp bland annat följande förslag:

  • Utveckling av räddningsväsendets strukturer och styrsystem för att säkerställa ekonomiskt lönsamma och effektiva strukturer och samordning. Samtidigt bör man undersöka hur frivilligverksamheten kunde utnyttjas i större omfattning inom hela den inre säkerhetens område.
  • Utredning av styrningen av Tullens funktioner. En sammanföring av PTG-samarbetet (polisen, Tullen och Gränsbevakningsväsendet) inom ett förvaltningsområde skulle effektivisera genomslagskraften och produktiviteten.
  • Utredning av polisförvaltningens processer, verksamhet och strukturutveckling, samt möjligheten att överföra uppgifter som inte ingår i polisens kärnuppgifter till andra instanser (till exempel transport av berusade och fångar).

Dessutom förutsätter arbetsgruppen en omfattande utredning av läroanstalter inom säkerhetsbranschen samt en bedömning av möjligheten att grunda en läroanstalt inom säkerhetsbranschen i Finland.

Reformprogrammet för rättsvården bör fortsättas

Enligt arbetsgruppen bör genomförandet av det pågående reformprogrammet för rättsvården fortsättas. Arbetsgruppen anser det vara viktigt att fortsätta beredningen av särskilt följande åtgärder:

  • Sammanslagningen av de högsta domstolarna
  • Utvecklingen av omprövningssystemet och besvärstillståndssystemet i förvaltningsärenden. I detta sammanhang bör man utreda om det är skäl att ändra förvaltningsprocesslagen så att bestämmelserna om besvärstillstånd är huvudregeln och undantag regleras separat.
  • Inrättandet av ett domstolsverk
  • Förstärkningen av tingsrätterna
  • Höjningen av domstolsavgifterna
  • Utvidgandet av användningsområdet för administrativa sanktioner

Dessutom anser arbetsgruppen att Brottspåföljdsmyndighetens anstaltsbestånd bör förbättras så att man kan se till att verkställigheten av straff är meningsfullt till sitt innehåll. Arbetsgruppen föreslår även att det undersöks om en myndighets rätt att överklaga ett beslut av en annan myndighet kan begränsas.

- Den inre säkerhetens resurser och verksamhetsnivå har kunnat tryggas under denna regeringsperiod och för detta år. Det har förutsatt strukturreformer och kamper om anslagsökningar i budget- och ramförhandlingarna. Min egen uppfattning är att en tillbakadragning av besparingarna i rambeslutet utan att tydligt korrigera anslagsnivån inte räcker till för att hålla verksamheten på nuvarande nivå under de kommande åren. Jag hoppas att det politiska samförstånd som framgår av denna rapport bidrar till att säkerställa stabila resurser för all den myndighetsverksamhet som upprätthåller den inre säkerheten, konstaterar inrikesminister Päivi Räsänen.

- Viktigt att gruppen insett att man inte kan fortsätta nedskärningarna utan att rättsstatens kärnområden lider. Den gemensamma markeringen om att återgå till resursnivån 2014 är ytterst välkommen. Under denna valperiod har åtgärderna i reformprogrammet för rättsvården förts vidare på ett målmedvetet sätt. Det är nödvändigt att fortsätta vidta dessa åtgärder och målet ska även i fortsättningen vara att öka effektiviteten utan att äventyra rättsskyddet. Arbetsgruppen har gett sitt starka stöd till detta. Det är fint att alla partier engagerat sig i att garantera rättsskyddet och utveckla rättsvården, konstaterar justitieminister Anna-Maja Henriksson.

Arbetsgruppens rapport finns tillgänglig på följande adresser: http://www.intermin.fi/sv/utveckling/resursbehoven_for_den_inre_sakerheten
http://www.oikeusministerio.fi/sv/index/underarbete/kehittamishankkeita/sisaisenturvallisuudenjaoikeushoidonresurssitarpeet.html

Ytterligare upplysningar: arbetsgruppens ordförande, riksdagsledamot Kari Tolvanen, tfn 09 432 3182, minister Räsänens statssekreterare Marjo Anttoora, tfn 029 541 8802, minister Henrikssons specialmedarbetare Otto Andersson, tfn 029 515 0255

Korrigering av pressmeddelandet kl. 10.13: Minister Henrikssons citat har ändrats.

gränssäkerhet gränsövervakning polisväsen räddningsverksamhet räddningsväsen

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet