Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Polisen prioriterar sina uppgifter rätt och har lyckats väl med genomförandet

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 13.6.2018 9.41
Typ:Pressmeddelande 68/2018

Enligt enkäten Polisbarometern upplever cirka 88 procent av de tillfrågade att polisen till största delen eller helt klarar av att bära ansvaret för att garantera den allmänna ordningen och säkerheten i Finland. Resultaten från enkäten har varit goda redan en längre tid. Det är också anmärkningsvärt att resultaten till och med har förbättrats efter 2012.

– Polisen har gjort rätta prioriteringar i sin verksamhet och dessutom skött de uppgifter som medborgarna anser vara de allra viktigaste på ett utmärkt sätt, säger inrikesminister Kai Mykkänen.

Merparten av finländarna har alltjämt förtroende för polisen. Den färska polisbarometern visar att cirka 95 procent av finländarna har ganska eller mycket stort förtroende för polisen. De tillfrågade ansåg att polisens viktigaste uppgifter är att svara på brådskande larm, reda ut och bekämpa våldsbrott, ingripa i våld i hemmet och bekämpa terrorism.

– Förtroendet för polisen är verksamhetens kärna och viktigaste resurs. Förtroendet måste förtjänas, och vi har under inga omständigheter råd att förlora det. Förtroendet byggs upp dag för dag på basis av hur vi bemöter och behandlar våra kunder, men även utifrån hur vi själva som poliser strikt iakttar lagarna såväl i tjänsteutövning som på fritiden, konstaterar polisöverdirektör Seppo Kolehmainen.

Polisbarometern är en intervjuundersökning som syftar till att klarlägga medborgarnas uppfattningar om polisverksamheten och läget i fråga om Finlands inre säkerhet. Undersökningen har genomförts sammanlagt tio gånger mellan 1999 och 2018. För den nyaste barometern intervjuades sammanlagt 1 096 personer mellan november 2017 och januari 2018. Dessa var i åldern 15–79 år och bosatta i Fastlandsfinland.

Allt fler anmälningar om egendomsbrott

Brottsligheten upplevs nu vara något mer allvarlig än då föregående undersökning utfördes 2016, men utvecklingen har dock varit positiv på lång sikt. Bland de brottstyper som undersökts är stöld av egendom, skada på egendom och misshandel de vanligaste brottstyperna. Cirka 32 procent av de tillfrågade hade åtminstone en gång blivit offer för stöld av egendom. Cirka 22 procent av de svarande uppgav att de råkat ut för skada på egendom och cirka 16 procent att de fallit offer för misshandel.

Svaren indikerade att antalet egendomsbrott har minskat relativt jämnt under en längre tid. Aktiviteten när det gäller att anmäla egendomsbrott har dock ökat både på lång sikt och särskilt under de två senaste åren. Förändringen har varit stor i fråga om bilstölder eller försök till bilstöld samt i fråga om fall av skada på egendom. I fråga om bägge brottstyper var anmälningsaktiviteten 2018 cirka 10 procentenheter högre än 2016.

Polisens verksamhet är inte felfri

Av de personer som intervjuades för denna undersökning meddelade cirka 95 procent att de har ganska eller mycket stort förtroende för polisen. Cirka 87 procent ansåg att polisen ofta eller mycket ofta bemöter människor respektfullt samt fattar rättvisa och opartiska beslut.

Polisens verksamhet var dock inte felfri. För första gången ställde man nu frågan om de intervjuade hade observerat klara fel i den sedvanliga polisverksamheten, till exempel i samband med bötfällning eller utredning av ordningsproblem. Nästan en femtedel (18 procent) av de intervjuade ansåg att polisen har begått klara fel i sin verksamhet.

Utifrån de öppna svaren hade polisen gjort fel till exempel vid bedömning av trafikförseelser. De tillfrågade hade dessutom observerat att poliser själva hade gjort sig skyldiga till trafikförseelser eller osakligt beteende eller att de hade tillgripit för kraftiga maktmedel med tanke på situationen eller fattat orättvisa beslut i fråga om missgynnade personer eller personer med invandrarbakgrund. Det förekom också kommentarer om att polisen inte lyssnar, att polisen inte hade anlänt till platsen vid störningar eller att polisen hade låtit bli att undersöka fall eller brott eller att den utan grundad anledning låtit bli att slutföra en undersökning.

Sexualbrott anmäls sällan till polisen

Andelen fall av sexuella trakasserier eller sexuellt våld verkar vara större nu än i början av 2010-talet, men däremot ligger aktiviteten när det gäller att anmäla brott på samma eller något lägre nivå än under början av decenniet.

Cirka 76 procent av unga kvinnor under 30 år svarade att de aldrig har blivit utsatta för sexuella trakasserier eller fallit offer för sexuellt våld. År 2010 var motsvarande siffra cirka 87 procent. Bland äldre kvinnor verkar situationen vara densamma som i början av decenniet.

Resultatet kan bero på att andelen sexuella trakasserier eller sexuellt våld har ökat, eller på att en likadan eller liknande situation nu oftare upplevs som sexuella trakasserier eller våld än tidigare. Både situationerna och tolkningen av fallen har kunnat förändras.

Aktiviteten att anmäla sexuella trakasserier eller sexuellt våld verkar ha hållits på samma nivå eller sjunkit under de senaste åren. På basis av denna undersökning anmäls cirka 17 procent av fallen av sexuella trakasserier eller sexuellt våld till polisen. Andelen är betydligt mindre än i fråga om andra brottstyper.

Poliisibarometern 2018 (på finska) finns här:
www.polamk.fi/julkaisutLänk till en annan webbplats

Ytterligare uppgifter:
Matti Vuorensyrjä, specialplanerare, tfn 0295 483 806, matti.vuorensyrja@poliisi.fi
Titta Andersson-Bohren, specialmedarbetare, tfn 0295 488 502, titta.andersson-bohren@intermin.fi (intervjuförfrågningar till minister Mykkänen)
Seppo Kolehmainen, polisöverdirektör, tfn 0295 418 900, seppo.kolehmainen@poliisi.fi

Kai Mykkänen
polisväsen publikationer

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • Strategiska mål för ordnandet av räddningsväsendet
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Frivillig återresa och återvändande
        • Avtal om återsändande
        • Vem kan återsändas och hur?
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
    • Work Help Finland
      • Tillgänglighetsutlåtande
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
      • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten 2021
      • Sammanfattning på lättläst språk
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Prioriteringar för EU-frågor och internationella frågor
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
      • Blankett för inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
      • Begäran om material
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet