Elektroniska tjänster underlättar ansökan om pass i fortsättningen
Inrikesministeriet har tillsatt ett projekt för att utreda möjligheten till elektroniska tjänster i passärenden och göra de ändringar som behövs i passlagen. Målet är att underlätta uträttandet av ärenden. Projektets mandat är den 14 oktober 2013 till den 31 oktober 2014. Avsikten är att regeringens proposition avlåts till riksdagen under vårsessionen 2014.
Målet är att den sökande i fortsättningen kan lämna in passansökan och betala behandlingsavgiften elektroniskt. Ansökan kompletteras hos myndigheten genom att ge namnteckningsprov och fingeravtryck, men besöket beräknas ta mindre tid. Ansökan om pass måste för närvarande lämnas in personligen hos myndigheten.
Det finns också planer på att ett nytt pass i vissa fall kan beviljas utan ett personligt besök. En förutsättning för detta kan t.ex. vara att den sökande under de fem senaste åren identifierats hos myndigheten och gett namnteckningsprov och fingeravtryck som behövs i ansökan. På det sättet behöver den sökande besöka myndigheten med tio års mellanrum i stället för fem som för närvarande.
De elektroniska tjänsterna bedöms bl.a. med tanke på tillförlitligheten och säkerheten i samband med förfarandet för utfärdande av pass. Föremål för granskningen är t.ex. frågor om dataskydd och datasäkerhet samt stark autentisering.
Dessutom utreder man inom projektet vilka möjligheter de finska medborgare som vistas utomlands har till elektroniska tjänster i passärenden med beaktande av att de inte nödvändigtvis har tillgång till något verktyg för stark autentisering som de elektroniska tjänsterna förutsätter.
Antalet tillstånd som beviljats av polisen har ökat avsevärt under de senaste åren. Målet med att utveckla de elektroniska tjänsterna är att göra uträttandet av ärenden lättare och snabbare samt att effektivisera och förenhetliga förfarandena inom tillståndsförvaltningen. Utvecklingen av de elektroniska tjänsterna i en kundorienterad riktning ingår också i regeringsprogrammet.
Länk till projektsidan: http://www.intermin.fi/sv/lagberedning/elektroniska_tjanster_vid_forfarandet_for_utfardande_av_pass
Ytterligare information: överinspektör Elina Setälä, tfn 071 878 85 86