Statssekreterare Anttoora: Bättre betjäningsförmåga hos större nödcentraler
Östra och Mellersta Nylands samt Helsingfors nödcentraler slog ihop sina nödsamtalsköer i juni 2012. Nödcentralerna verkar i samma lokaler i Kervo. I praktiken innebär sammanslagningen att nödcentralerna tar emot nödsamtal från både Helsingfors och Östra och Mellersta Nyland.
- Övergången till en gemensam kö lyckades bra. I augusti 2011 besvarade nödcentralerna i Östra och Mellersta Finland samt Helsingfors ca 91 procent av nödsamtalen inom 10 sekunder. Ett år senare hade resurserna sammanslagits, och 95 procent av nödsamtalen besvarades inom 10 sekunder. Verksamheten har blivit snabbare, konstaterade statssekreterare Marjo Anttoora i dag onsdagen den 12 september vid ett möte för gruppen för utvärdering av genomförandet av nödcentralsreformen.
Verksamheten i Helsingfors nödcentral överfördes till Kervo till samma lokaler som Östra och Mellersta Nylands nödcentral i oktober 2010. Syftet var att nödcentralerna sammanslås 2015. Eftersom verksamheten i samma lokaler gett goda erfarenheter ville personalen vid nödcentralerna slå ihop nödsamtalsköerna redan innan den egentliga sammanslagningen.
- Jag vill på inrikesministeriets vägnar tacka personalen vid Östra och Mellersta Nylands samt Helsingfors nödcentraler för det banbrytande arbete som de gjort. Erfarenheterna hos nödcentralerna i Östra och Mellersta Nyland, Helsingfors och Uleåborg har tagits till vara vid beredningen av de andra nödcentralernas sammanslagning. Resultaten vi har fått hittills talar för sig själva. Större nödcentraler har möjlighet att betjäna snabbare, konstaterade Anttoora.
Dessutom är nödcentralerna i Helsingfors samt Östra och Mellersta Nyland i dag populära arbetsställen. Det råder inte längre brist på personal.
Närmare information: statssekreterare Marjo Anttoora, 050 456 0808, direktör för IT-näten Pekka Tulokas, 050 456 0029