Systemet med kompletterande polispersonal ska utvecklas
Inrikesministeriet har tillsatt en arbetsgrupp för kompletterande polispersonal med uppgift att kartlägga hur systemet med kompletterande polispersonal i praktiken har fungerat och hur det kan utvecklas. Man överväger också om systemet i fortsättningen även kan utnyttjas under normala förhållanden och hurdana uppgifter detta kan gälla. Arbetsgruppens mandattid är den 1 juni 2013 till den 31 maj 2014.
För närvarande används kompletterande polispersonal endast under undantagsförhållanden. Vid undantagssituationer arbetar beredskapspoliserna bl.a. i par med ordinarie polismän t.ex. med uppgifter som hänför sig till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet. År 2010 fanns det ca 2000 beredskapspoliser som hade ett gällande avtal.
I regeringsprogrammet för statsminister Jyrki Katainens regering ingår kartläggning av möjligheterna att tillämpa systemet med kompletterande polispersonal. I systemet enligt den nuvarande polislagen finns det problem som är förknippade med grundlagen och tillgången till tillräcklig kompletterande polispersonal.
Från och med början av 2014 överförs den bestämmelse i polislagen som gäller kompletterande polispersonal till polisförvaltningslagen. Jämfört med den nuvarande situationen har en beredskapspolis enligt den nya lagen inte längre en polismans befogenheter.
Länk till projektets webbsida:
http://www.intermin.fi/sv/utveckling/kompletterande_polispersonal
Ytterligare information:
Timo Kerttula, ordförande för arbetsgruppen, specialsakkunnig, tfn 071 878 8589