Utöver säkerhetsundervisningen ska uppmärksamhet fästas vid säkerhetskulturen i skolorna
Styrgruppen för säkerhet i den grundläggande utbildningen, som har gjort en utredning om förbättring av skolornas säkerhet, föreslår flera åtgärder för att förbättra säkerhetsfostran och -undervisningen i skolorna. Styrgruppen överlämnade sin rapport till inrikesminister Päivi Räsänen och undervisningsminister Jukka Gustafsson i dag den 14 mars.
Styrgruppen för säkerhet i den grundläggande utbildningen anser att främjande av säkerhet i den grundläggande utbildningen bör ses som en omfattande helhet. Förutom beaktande av säkerhetsfostran och -undervisning förutsätter främjande av säkerhet i skolorna att man även beaktar en trygg verksamhet, säkerhetskulturen och säkerhetsledningen. Säkerhetsaspekten ska tas i beaktande i de olika verksamheterna inom skolan. Dessutom ska man ställa upp mål för främjande av säkerhet samt planera, genomföra och följa upp säkerheten i likhet med andra verksamheter inom skolan.
Enligt styrgruppen förutsätter den säkerhetsfrämjande undervisningen i den grundläggande utbildningen åtgärder och samarbete mellan undervisningsförvaltningen och flera myndigheter, organisationer och andra aktörer. Man ska skapa ett nätverk för samarbete och utveckling för att främja säkerheten. Kunskaper och färdigheter som rör säkerhet ska ingå i grund- och kompletteringsutbildningen för varje lärare. I undervisningsväsendets personalutbildning ska säkerheten lyftas fram som ett utbildningspolitiskt betydande område. Dessutom ska läroplansgrunderna för den grundläggande utbildningen innehålla mål som främjar hela skolans säkerhet.
Styrgruppen betonar att främjandet av säkerhet i skolorna borde vara en del av den dagliga verksamheten. Förebyggande åtgärder borde bli en fast del av skolans verksamhet. Med hjälp av ett samhälleligt verksamhetssätt är det möjligt att bygga upp en trygg skolvardag. Även undervisningsmaterial som rör säkerhet borde utvecklas så att de utöver agerandet vid olyckor beaktar främjandet av egen och andras säkerhet ur förebyggande synvinkel.
Säkerheten måste garanteras i alla situationer
I läroplansgrunderna för den grundläggande utbildningen finns bestämmelser om hur man kan påverka säkerheten i skolan genom en god verksamhetskultur och det allmänna stödet för studier. Målet är att alla förfaranden inom skolan utarbetas konsekvent för att stöda uppnåendet av målen som uppställts för fostrings- och undervisningsarbetet. Vid ordnandet av den grundläggande utbildningen är utgångspunkten att säkerställa elevernas och skolpersonalens säkerhet i alla situationer.
I rapporten för säkerhet i den grundläggande utbildningen granskas säkerheten i skolorna ur flera olika perspektiv. Dessa är grundundervisningens säkerhetsundervisning och -fostran, elevvård och samhällelig verksamhetskultur, inlärningsmiljö och egen beredskap i enlighet med räddningslagen som gäller skolorna. Dessutom beskriver rapporten undervisningsförvaltningens åtgärder för att främja säkerheten i skolorna och stödet som andra myndigheter och instanser ger till skolorna.
Styrgruppen för säkerhet i den grundläggande utbildningen föreslår att den säkerhetsfrämjande undervisningen i den grundläggande utbildningen i fortsättningen utvecklas enligt styrgruppens förslag under ledning av undervisningsförvaltningen. Ministergruppen för den inre säkerheten följer upp utvecklingen av säkerhetsfrämjande undervisning i den grundläggande utbildningen.
Arbetsgruppens rapport finns på inrikesministeriets webbplats: www.intermin.fi/publikation/162012.
Närmare information: räddningsöverdirektör Pentti Partanen, 071 878 8400, inrikesministeriet, överinspektör Heli Jauhola, 09 160 77275, undervisnings- och kulturministeriet, undervisningsrådet Pekka Iivonen, 040 348 7200, Utbildningsstyrelsen, överinspektör Maija Peltokangas, 071 878 8433, inrikesministeriet