Utvärderingsrapport om basservicen: Polisen har klarat upp egendomsbrott i ökad grad
Polisens larmuppgifter 2005 låg kvantitativt på samma nivå som året innan. Polisens serviceförmåga försämrades något mätt med aktionsberedskapstiden för brådskande uppdrag. Medeltalet i hela landet steg i dessa uppdrag från i genomsnitt 21,6 minuter till 22,2 minuter. Detta framgår av den utvärderingsrapport om basservicen som länsstyrelserna ger ut i dag den 14 juni. Att tillhandahålla polisens larmtjänster så att de finns inom räckhåll för alla medborgare är en utmaning där det är nödvändigt att ta fram nya handlingsmodeller och effektivisera myndigheternas samarbete. De polistjänster som utvärderades var efterfrågan, utbud och tillgång på larm-, undersöknings- och tillståndstjänster.
Föremål för utvärdering var också egendomsbrott och brott mot liv och hälsa. Dessa brott håller på att sjunka i antal på nationell nivå. Endast i Lappland har antalet brott i förhållande till invånarantalet visat en stigande tendens.
Polisen har satsat sina resurser på att höja uppklarningsgraden för egendomsbrott. Uppklarningsgraden för dessa brott har mycket riktigt ökat under hela 2000-talet. Däremot har undersökningstiderna för brotten inte blivit kortare. Inrikesministeriet har fastställt servicemålen för bland annat polisens utredningstjänster för 2006.
För de nya räddningsområdena var året 2005 det andra verksamhetsåret. Länsstyrelserna har utvärderat omorganisationen har haft inverkan på tjänsterna. Beträffande förebyggande av olyckor kan konstateras att det inte har skett några större förändringar i fråga om brandsynernas antal och omfattning jämfört med året innan. Upplysningsarbetet som riktar sig till medborgarna har däremot ökat.
Antalet olyckor är oförändrat
Inga stora ändringar har skett i fråga om antalet olyckor även om väderförhållandena inverkar på antalet skogsbränder från år till år. Brandkårernas uppgifter har ökat på grund av att allt flera brandkårer har börjat sköta första akutomhändertagande, som hör till medicinsk räddningsverksamhet. De här uppgifterna utgör en fjärdedel av brandkårens alla räddningsuppgifter.
Inga stora förändringar har på det hela taget skett när det gäller brandkårernas aktionsberedskapstid. Oroväckande är att den riktgivande aktionsberedskapstiden i en del stora stadsregioner har överskridits i samband med över hälften av olycksfallssituationerna.
I det riksomfattande sammandraget av den utvärdering av basservicen som länsstyrelserna har genomfört har länsstyrelserna utvärderat tillgången och kvaliteten på tjänsterna inom sitt verksamhetsområde. Länsstyrelsernas utvärdering av basservicen som publiceras årligen ger information per län och på nationell nivå om befolkningsutvecklingen samt tillgången och efterfrågan på tjänster.
Den riksomfattande rapporten är ett sammandrag av rapporterna om de enskilda länen. Landshövdingen i Uleåborgs län Eino Siuruainen överlämnade den riksomfattande rapporten om utvärdering av basservicen till överdirektör Silja Hiironniemi vid inrikesministeriet i dag den 14 juni.
Rapporten finns i sin helhet på finska på adressen www.intermin.fi/julkaisu/272006
Närmare information: överdirektör Silja Hiironniemi (09) 160 42810, regeringsrådet Tarja Hyvönen (09) 160 42835, konsultativa tjänstemannen Eeva Puttonen (09) 160 42826, specialsakkunnige Aatos Haanpää (09) 160 42541 (polisväsendet), planeringsdirektör Veikko Peltonen (09) 160 42964 (räddningsväsendet).