Poliisin hallintorakenteen kehittämishanke
SM022:00/2012 Lagstiftningsprojekt
Hankkeen tehtävänä on:
1) kartoittaa poliisin hallintorakenneuudistuksen (Pora I ja II) nykytila ja toteutuminen asetettujen tavoitteiden näkökulmista,
2) laatia esitys Poliisihallituksen rakenteiden keventämisestä,
3) selvittää Aluehallintovirastojen poliisin vastuualueiden tarpeellisuus ja tehdä asiaa koskeva esitys vastuualueiden tehtävien suorittamisesta muilla yhteistyömuodoilla,
4) laatia esitys poliisin valtakunnallisten yksiköiden määrän vähentämisestä ja vaikutuksesta tehtäväalueisiin,
5) laatia esitys poliisilaitosten määrän vähentämisestä ja sen vaikutuksista poliisilaitosten tehtäväalueisiin,
6) laatia esitys poliisin palveluverkostoksi,
7) laatia esitys poliisikoulutuksen järjestämisestä,
8) tarkastella poliisin resursseihin ja niiden käyttöön liittyvät tukitoiminnot (Haltik, hankintatoimi jne.),
9) tehdä ehdotus henkilöstön asemasta muutoksessa,
10) tehdä mahdolliset muut tarpeelliset esitykset poliisin toiminnan tehostamiseksi,
11) arvioida ja seurata muutosten ...
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer SM022:00/2012
Ärendenummer
Projektets arrangör inrikesministeriet
Mandattid 12.4.2012 – 31.12.2015
Datum för tillsättande 12.4.2012
Lagberedning
Regeringsproposition-
Antagen författning-
Mål och resultat
Poliisin hallintorakenteen kehittämisellä tavoitellaan poliisin toiminnan tehokkuuden lisäämistä vähenevien voimavarojen tilanteessa siten, että poliisi kykenee turvaamaan parhaalla mahdollisella tavalla sisäisen turvallisuuden säilymisen hyvällä tasolla, sekä johto-, tuki- ja hallintoresurssien karsimista muun muassa keskushallintoa keventämällä, yksiköiden määrää vähentämällä ja toiminnallisia rakenteita kehittämällä. Uudistus koskee paikallispoliisia, valtakunnallisia yksiköitä ja Poliisihallitusta.
Osana hallintorakenteen uudistamista toteutettavalla palveluverkkouudistuksella tavoitellaan toiminnallista tehokkuuden kasvua sekä tilakustannusten kasvuun vaikuttamista parantamalla tilatehokkuutta huomioiden yhteispalvelun kehittäminen, sähköinen asiointi sekä poliisin tietojärjestelmien uudistaminen.
Hallintorakenteen kehittämisellä tulee saavuttaa taloudellisia säästöjä vuodesta 2016 alkaen, jolloin säästötavoite on 2,5 M. Täysimääräiset kustannussäästöt saavutetaan pidemmällä aikavälillä.
Hanke tulee toteuttaa kuullen poliisin keskeiset yhteistyöviranomaiset.
Utgångspunkter
Poliisin hallintorakenneuudistuksen ensimmäisessä (Pora I) vaiheessa toteutettiin paikallispoliisin rakenneuudistus. 1.1.2009 voimaan tulleessa uudistuksessa poliisilaitosten määrää vähennettiin 90:stä 24 poliisilaitokseen.
Poliisin hallintorakenneuudistuksen (Pora II) toisessa vaiheessa uudistettiin poliisin ylijohtoa, lääninjohtoja ja valtakunnallisia yksiköitä. Samassa yhteydessä erotettiin toisistaan Sisäasiainministeriön poliisiosaston strategiset ja Poliisihallituksen operatiiviset tehtävät. Muutos tuli voimaan vuoden 2010 alusta lukien.
Poliisin hallintorakenneuudistuksen I ja II vaiheen tavoitteena oli:
asiakaspalvelun näkökulmasta poliisin peruspalveluiden tuottaminen kansalaisille koko maassa asuinpaikasta riippumatta
tuottavuus- ja tuloksellisuusnäkökulmasta asetettujen tuottavuustavoitteiden toteuttaminen hallintorakenteita keventämällä sekä toimintaprosesseja kehittämällä ja tätä kautta operatiiviseen toimintaan tarvittavien resurssien turvaaminen
johtamis- ja tulosohjausnäkökulmasta johtamisjärjestelmän selkeyttäminen kaikilla hallinnon tasoilla
sidosryhmänäkökulmasta laadukkaan ja sujuvan esitutkintayhteistyön turvaaminen syyttäjäviranomaisten kanssa sekä kuntien kanssa tehtävien paikallisen turvallisuussuunnitelmien tehokas hyödyntäminen
henkilöstönäkökulmasta henkilöstön jaksamisen ja työmotivaation turvaaminen ja henkilöstön mukaanotto suunnittelutyöhön kaikilla hankeorganisaation tasoilla.
Pääministeri Kataisen hallitusohjelman mukaisesti: Hallitus hyväksyy poliisin resursseista pidemmän aikavälin kokonaissuunnitelman. Poliisipalvelut turvataan koko maassa. Tavoitteena on vakiinnuttaa poliisien määrä vähintään nykyiselle tasolle koko vaalikaudeksi. Poliisin tulosohjausta ja voimavarojen kohdennusta linjataan ministeriön johdolla.
Valtioneuvoston 4.4.2012 antamassa kehyspäätöksessä todetaan:
Poliisin määrärahoihin osoitetaan kehyskaudella tasokorotus poliisin talouden tasapainottamiseksi ja toimintakyvyn varmistamiseksi. Määrärahatason lisäys vaalikauden kehyspäätöksen (5.10.2011) tasoon verrattuna on 12,0 milj. euroa v. 2013, 23,1 milj. euroa v. 2014, 30,1 milj. euroa v. 2015 ja 30,1 milj. euroa v. 2016. Lisäksi poliisi toteuttaa osana taloutensa tasapainottamista toimenpiteet, jotka merkitsevät menotason alentumista v. 2016 yhteensä 35 milj. eurolla. Näiden toimenpiteiden ja määrärahojen tasokorotuksen seurauksena poliisin palveluksessa olevien henkilöiden määrän arvioidaan jonkin verran vähenevän. Vähennys pyritään mahdollisimman laajasti kohdentamaan muuhun poliisin palveluksessa olevaan henkilöstöön kuin kenttä- ja rikostutkintatehtävissä toimiviin poliiseihin.
Poliisin toiminnallisten tulosten pitäminen edelleen hyvällä tasolla edellyttää, että seuraavat rakenteelliset ja tietotekniset kehittämistoimet toteutetaan:
Käynnistetään poliisin palveluverkkouudistus, jolla parannetaan poliisin toimintavarmuutta sekä tilatehokkuutta karsimalla toimipisteiden määrää.
Toteutetaan vuosina 20142015 koko poliisihallintoa (Poliisihallitus, valtakunnalliset yksiköt ja poliisilaitokset) koskeva hallintorakenteen uudistus (Pora III), jolla vahvistetaan poliisiyksiköiden toimintakykyä niiden määrää vähentämällä ja tehtäväkenttää uudelleen arvioimalla. Uudistuksen tavoitteena on toiminnan tehokkuuden lisääminen ja organisaation yksinkertaistaminen.
Toteutetaan poliisin sähköisten palveluiden, erityisesti lupapalveluiden kehittämishanke rahoittamalla sitä valtionhallinnon yhteisen tuottavuusmomentin (28.70.20) määrärahasta.
Toteutetaan poliisiasiain toiminnanohjausjärjestelmähanke (Vitja) suunnitellussa aikataulussa vuoden 2014 alkuun mennessä.
Käynnistetään automaattisen liikennevalvonnan kehittämishanke lähtökohtana kansallisessa älyliikenteen strategiassa esitetty hankesuunnitelma.
Pääministeri Kataisen hallitusohjelman mukaisesti valtion tuottavuusohjelma on korvattu vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmalla, jonka avulla haetaan valtionhallinnon sisäisin toimin keinoja vastata julkisen talouden kestävyysvajeen supistamistarpeeseen sekä työmarkkinoiden muutokseen. Toimintojen tehokkuuden lisäämiselle asetetut tavoitteet säilyvät taloudelliselta kokonaisvaikutukseltaan ennallaan. Poliisihallinnon osalta tämä merkitsee, että aiempien päätösten mukaisesti henkilöstömäärää tulee sopeuttaa tuottavuusohjelman (I ja II vaihe) mukaisesti 670 henkilötyövuoden verran vuosien 2007-2016 välisenä aikana. Tämä tarkoittaa edelleen noin 360 henkilötyövuoden vähentämistä vuoteen 2016 mennessä.
Poliisin tulosohjausta ja voimavarojen kohdentamista tarkastelleen työryhmän 6.3.2012 luovuttamassa raportissa (Sisäasiainministeriön julkaisut 4/2012) esitetään toteutettavaksi joukko kehittämishankkeita, lainsäädännön uudistuksia ja rakenteellisia muutoksia. yhtenä näistä toimenpiteistä esitetään palveluverkon uudistuksen käynnistämistä.
1.1.2012-31.3.2013 toteutettavan keskushallinnon uudistushankkeen tavoitteena on saada valtioneuvostossa tehtävä politiikka-, lainsäädäntö- ja resurssiohjaus yhtenäiseksi sekä tukea nykyistä paremmin hallituksen strategisen näkemyksen toimeenpanoa ja vaikuttavuutta julkisessa hallinnossa ja yhteiskunnassa. Hankkeen tavoitteena on myös lisätä henkilöstön ja taloudellisten resurssien liikkuvuutta sekä edistää yhtenäisen toimintakulttuurin syntymistä valtionhallinnossa.
Pääministeri Kataisen hallituksen ohjelmassa yhteispalvelulle asetetaan seuraavat tavoitteet:
Luodaan koko maassa kuntatasolle kattava yhteispalvelupisteiden verkko. Määritellään jokaisessa yhteispalvelupisteessä vähintään etäpalveluna saatavilla olevat valtion, kuntien ja eri viranomaisten palvelut.
Selvitetään kuntien mahdollisuudet toimia yhteispalvelupisteiden vastuuviranomaisina ja ainoana keskeisenä asiakasrajapintana julkisiin palveluihin.
Yhteispalvelun kehittämiseksi on asetettu julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämishanke, jonka toimikausi on 15.1.2012-31.5.2013. Hankkeen työsuunnitelman mukaisesti tavoitteena on käsitellä hankkeen päälinjaukset elokuussa 2012 Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmässä (Halke).
Pääministeri Kataisen hallituksen kuntapolitiikan tavoitteena on turvata laadukkaat ja yhdenvertaiset kunnalliset palvelut asiakaslähtöisesti koko maassa, luoda edellytykset kuntien taloutta vahvistavalle kehittämistoiminnalle ja yhdyskuntarakenteen eheyttämiselle sekä vahvistaa kunnallista itsehallintoa ja paikallista demokratiaa. Helmi-maaliskuussa 2012 järjestetyn aluekierroksen sekä kuntakuulemisten jälkeen hallitus määrittelee kuntauudistuksen tarkemmat kriteerit ja etenemisen.
Hallintovaliokunta pyysi mietintöönsä HaVM 7/2009 vp viitaten 9 päivänä syyskuuta 2010 sisäasiainministeriöltä perustuslain 47 §:n 2 momentissa tarkoitetun kirjallisen selvityksen poliisin hallinnon uudistuskokonaisuuden toimeenpanosta. Sisäasiainministeriön antaman selvityksen johdosta antamassaan lausunnossa 51/2010 vp hallintovaliokunta katsoo poliisin hallintorakenneuudistuksen tavoitteiden toteutuneen kokonaisuutena arvioiden hyvin. Myös muun muassa Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan mietinnössä 26/2011 vp on käsitelty poliisihallintoa ja sen kehittämistä. Valiokunta korostaa, että poliisin voimavaroja kohdennettaessa tulee tarkastella kriittisesti myös poliisihallinnon organisointia ja arvioida poliisin hallintorakenneuudistuksen (PORA I ja PORA II) painopisteiden oikeellisuutta. Valiokunta toteaa edelleen, että poliisin toiminta ja määrärahat on välttämätöntä saada tasapainoon, jotta sisäinen turvallisuus voidaan taata ja sen tavoitteista voidaan pitää kiinni.
Valtioneuvosto on 26.1.2012 tehnyt periaatepäätöksen valtion henkilöstön asemasta organisaatioiden muutostilanteissa. Sen tarkoituksena on vahvistaa yhtenäiset toimintatavat valtionhallinnon organisaatioiden muutostilanteisiin ja henkilöstön aseman turvaamiseen sekä tukea muutosten hallintaa ja laadukasta johtamista.
Tillsättande och organisering
Jäsenten muutosesitys, Dno 6/35/2014 (Heikki Pyhälammin tilalle Mika Nygård) PDF
8.1.2014 Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry
Esitys hankeryhmän täydentämiseksi (jäseneksi Jorma Issakainen) PDF
15.10.2012 Poliisihallitus
Asettamispäätös PDF
12.4.2012 Sisäasiainministeriö
Publikationer och rapporter
Poliisin hallintorakenneuudistus Pora III täydentävät päälinjaukset, Hanketyöryhmän esitys
Sisäasiainministeriö
Julkaisunumero: 6/2013; Julkaisuvuosi: 2013; WWW-osoite: http://www.intermin.fi/julkaisu/062013;
Utredning i anslutning till omstruktureringen av polisförvaltningen
Sisäasiainministeriö
Julkaisunumero: 7/2013; Julkaisuvuosi: 2013; WWW-osoite: http://www.intermin.fi/julkaisu/072013;
Huvudsakliga riktlinjer för omstruktureringen av polisförvaltningen Pora III
Sisäasiainministeriö
Julkaisunumero: 34/2012; Julkaisuvuosi: 2012; WWW-osoite: http://www.intermin.fi/julkaisu/342012;
Möteshandlingar och bilagor
Päätös PDF
26.8.2013 Sisäasiainministeriö
Remissbehandlingar och höranden
Lausunto RTF
3.4.2013 Pirkanmaan poliisilaitos
Lausunto PDF
23.1.2013 Lappajärven kunta
-
23.1.2013 Länsi-Uudenmaan poliisilaitos
Lausunto PDF
22.1.2013 Tarvasjoen kunta
Lausunto PDF
22.1.2013 Kihniön kunta
Lausunto PDF
21.1.2013 Etelä-Pohjanmaan liitto
Lausunto PDF
21.1.2013 Kokkolan kaupunki
Lausunto PDF
21.1.2013 Kruunupyyn kunta
Lausunto RTF
21.1.2013 Liedon kunta
-
21.1.2013 Poliisihallitus
Lausunto PDF
21.1.2013 Pirkanmaan liitto
-
21.1.2013 Poliisihallitus
Lausunto PDF
21.1.2013 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
-
21.1.2013 Poliisin tekniikkakeskus
Lausunto, RVLDno/2012/7179 PDF
21.1.2013 Rajavartiolaitoksen esikunta
-
21.1.2013 Poliisiammattikorkeakoulu
Lausunto DOCX
21.1.2013 Jokilaaksojen poliisilaitos
-
21.1.2013 Päijät-Hämeen poliisilaitos
-
21.1.2013 Kymenlaakson poliisilaitos
-
21.1.2013 Oulun poliisilaitos
Lausunto RTF
18.1.2013 Mäntyharjun kunta
Lausunto RTF
18.1.2013 Virtain kaupunki
Lausunto PDF
17.1.2013 Päijät-Hämeen liitto
Lausunto PDF
16.1.2013 Sallan kunta
Lausunto RTF
16.1.2013 Savukosken kunta
Lausunto PDF
16.1.2013 Maskun kunta
-
16.1.2013 Suomen Poliisijärjestöjen Liitto SPJL
Lausunto PDF
15.1.2013 Varkauden kaupunki
Lausunto PDF
15.1.2013 Laihian kunta
Lausunto PDF
15.1.2013 Merikarvian kunta
Lausunto PDF
15.1.2013 Juupajoen kunta
-
15.1.2013 Miehikkälän kunta
Lausunto PDF
15.1.2013 Juuan kunta
Lausunto PDF
15.1.2013 Haapajärven kaupunki
-
15.1.2013 Keskusrikospoliisi
Lausunto PDF
15.1.2013 Sipoon kunta
-
15.1.2013 Keskusrikospoliisi
Lausunto RTF
14.1.2013 Sotkamon kunta
Lausunto RTF
14.1.2013 Haminan kaupunki
Lausunto RTF
14.1.2013 Hollolan kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Kristiinankaupunki
Lausunto PDF
14.1.2013 Vöyrin kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Mänttä-Vilppulan kaupunki
Lausunto PDF
14.1.2013 Pietarsaaren kaupunki
Lausunto RTF
14.1.2013 Muonion kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Naantalin kaupunki
-
14.1.2013 Savitaipaleen kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Valkeakosken kaupunki
Lausunto, 2/2013 PDF
14.1.2013 Kuopion kaupunki
Lausunto PDF
14.1.2013 Lahden kaupunki
Lausunto PDF
14.1.2013 Kauhavan kaupunki
lausunto PDF
14.1.2013 Alavuden kaupunki
Lausunto PDF
14.1.2013 Harjavallan kaupunki
Lausunto PDF
14.1.2013 Pellon kunta
Lausunto RTF
14.1.2013 Laitilan kaupunki
Lausunto RTF
14.1.2013 Kuortaneen kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Pyhäjärven kaupunki
Lausunto RTF
14.1.2013 Tornion kaupunki
Lausunto PDF
14.1.2013 Oriveden kaupunki
-
14.1.2013 Varsinais-Suomen liitto
Lausunto PDF
14.1.2013 Pohjois-Savon liitto
Lausunto, ISAVI/4238/00.02.00/2012 PDF
14.1.2013 Itä-Suomen AVI
Lausunto PDF
14.1.2013 Kymenlaakson liitto
Lausunto PDF
14.1.2013 Orimattilan kaupunki
Lausunto DOC
14.1.2013 Jokioisten kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Pirkanmaan liitto
Lausunto PDF
14.1.2013 Huittisten kaupunki
Lausunto, ÖFLP/308/04.02.04/2012 RTF
14.1.2013 Pohjanmaan liitto
Lausunto, VM/2128/00.00.05/2012 PDF
14.1.2013 Valtiovarainministeriö
Lausunto PDF
14.1.2013 Kouvolan kaupunki
Lausunto PDF
14.1.2013 Nivalan kaupunki
Lausunto RTF
14.1.2013 Mynämäen kunta
Lausunto RTF
14.1.2013 Perhon kunta
-
14.1.2013 Jalasjärven kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Keuruun kaupunki
Lausunto RTF
14.1.2013 Rautavaaran kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Kurikan kaupunki
Lausunto RTF
14.1.2013 Vimpelin kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Lavian kunta
Lausunto RTF
14.1.2013 Sulkavan kunta
Lausunto RTF
14.1.2013 Juvan kunta
Lausunto, 542/00.04.00/2011 PDF
14.1.2013 Vihdin kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Sonkajärven kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Kauhavan kaupunki
Lausunto RTF
14.1.2013 Jokioisten kunta
-
14.1.2013 Ulvilan kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Harjavallan kaupunki
-
14.1.2013 Ähtärin kaupunki
Lausunto RTF
14.1.2013 Luumäen kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Heinolan kaupunki
Lausunto PDF
14.1.2013 Pihtiputaan kunta
Lausunto PDF
14.1.2013 Sotkamon kunta
-
14.1.2013 Posion kunta
-
14.1.2013 Pohjois-Karjalan poliisilaitos
-
14.1.2013 Helsingin poliisilaitos
Lausunto PDF
14.1.2013 Kouvolan kaupunki
Lausunto
11.1.2013 Seinäjoen kaupunki
Lausunto PDF
11.1.2013 Jokilaaksojen poliisilaitos
Lausunto PDF
11.1.2013 Janakkalan kunta
Lausunto, KSL/169/05.0012.2012
11.1.2013 Keski-Suomen liitto
Lausunto PDF
11.1.2013 Rautjärven kunta
Lausunto PDF
11.1.2013 Sonkajärven kunta
Lausunto PDF
11.1.2013 Kalajoen kaupunki
-
11.1.2013 Kainuun liitto
Lausunto PDF
11.1.2013 Joutsan kunta
Lausunto RTF
11.1.2013 Kainuun poliisilaitos
Lausunto PDF
11.1.2013 Jämsän kaupunki
-
11.1.2013 Pohjois-Karjalan poliisilaitos
-
11.1.2013 Helsingin poliisilaitos
Lausunto RTF
11.1.2013 Mäntsälän kunta
Lausunto
10.1.2013 Satakuntaliitto
Lausunto PDF
10.1.2013 Etelä-Savon Maakuntaliitto
-
10.1.2013 Hangon kaupunki
-
10.1.2013 Puolangan kunta
Lausunto PDF
9.1.2013 Lapin liitto
Lausunto PDF
9.1.2013 Ylöjärven kaupunki
Lausunto PDF
9.1.2013 Pohjois-Savon poliisilaitos
Lausunto, Dnro 831/002/2012 PDF
9.1.2013 Lappeenrannan kaupunki
Lausunto PDF
9.1.2013 Utsjoen kunta
Lausunto PDF
9.1.2013 Etelä-Karjalan liitto
Lausunto PDF
8.1.2013 Ylivieskan kaupunki
Lausunto PDF
8.1.2013 Pohjois-Pohjanmaan liitto
-
8.1.2013 Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Lausunto PDF
8.1.2013 Oulaisten kaupunki
Lausunto RTF
8.1.2013 Hausjärven kunta
Lausunto RTF
8.1.2013 Ylitornion kunta
Lausunto PDF
8.1.2013 Parikkalan kunta
Lausunto PDF
8.1.2013 Pudasjärven kaupunki
-
8.1.2013 Pääesikunta
Lausunto RTF
8.1.2013 Kuhmon kaupunki
Lausunto PDF
7.1.2013 Uuraisten kunta
Lausunto RTF
7.1.2013 Euran kunta
Lausunto PDF
7.1.2013 Kaustisen kunta
Lausunto PDF
7.1.2013 Jyväskylän kaupunki
Lausunto PDF
7.1.2013 Nurmeksen kaupunki
-
7.1.2013 Iisalmen kaupunki
Lausunto PDF
7.1.2013 Leppävirran kunta
-
7.1.2013 Kaarinan kaupunki
Lausunto, 989/00/04/00/2012 PDF
7.1.2013 Imatran kaupunki
Lausunto PDF
7.1.2013 Siikalatvan kunta
Lausunto
7.1.2013 Kankaanpään kaupunki
Lausunto RTF
7.1.2013 Outokummun kaupunki
Lausunto PDF
7.1.2013 Isonkyrön kunta
Lausunto
7.1.2013 Limingan kunta
Lausunto PDF
7.1.2013 Kangasalan kunta
Lausunto RTF
7.1.2013 Someron kaupunki
Lausunto, 716/00.01.02/2012 RTF
7.1.2013 Forssan kaupunki
Lausunto RTF
7.1.2013 Luhangan kunta
-
7.1.2013 Raision kaupunki
Lausunto
7.1.2013 Kalajoen kaupunki
Lausunto PDF
7.1.2013 Rautalammin kunta
Lausunto PDF
7.1.2013 Hämeenlinnan kaupunki
Lausunto PDF
7.1.2013 Iitin kunta
Lausunto RTF
7.1.2013 Nurmijärven kunta
Lausunto PDF
7.1.2013 Nurmeksen kaupunki
Lausunto, Dno KH:1223/2012 PDF
7.1.2013 Rihimäen kaupunki
Lausunto PDF
7.1.2013 Muhoksen kunta
Lausunto PDF
7.1.2013 Siikalatvan kunta
Lausunto PDF
7.1.2013 Ruskon kunta
Lausunto PDF
7.1.2013 Nakkilan kunta
Lausunto PDF
4.1.2013 Närpiön kunta
-
3.1.2013 Etelä-Savon poliisilaitos
Lausunto PDF
2.1.2013 Ruokolahden kunta
Lausunto PDF
31.12.2012 Pohjois-savon poliisilaitos
Lausunto RTF
28.12.2012 Asikkalan kunta
Lausuntopyyntö DOC
21.12.2012 Sisäasiainministeriö
Lausunto RTF
19.12.2012 Vaalan kunta
Lausunto PDF
19.12.2012 Rauman kaupunki
Lausunto PDF
18.12.2012 Enontekiön kunta
Lausunto PDF
18.12.2012 Ranuan kunta
Alustava lausunto (varsinainen lausunto toimitetaan viikolla 4) DOC
17.12.2012 Kihniön kunta
-
17.12.2012 Keravan kaupunki
Lausunto RTF
17.12.2012 Pornaisten kunta
Lausunto PDF
17.12.2012 Kärkölän kunta
Lausunto PDF
17.12.2012 Pirkkalan kunta
Lausunto PDF
17.12.2012 Kaskisten kaupunki
Lausunto RTF
17.12.2012 Suonenjoen kaupunki
Lausunto PDF
17.12.2012 Vesannon kunta
Lausunto PDF
17.12.2012 Pälkäneen kunta
Lausunto PDF
17.12.2012 Urjalan kunta
Lausunto PDF
17.12.2012 Inarin kunta
-
17.12.2012 Lieksan kaupunki
Lausuntopyyntö PDF
4.12.2012 Sisäasiainministeriö
Kannanotto PDF
6.11.2012 Kouvolan kaupunki
Vetoomus PDF
2.11.2012 Lapin liitto
Lausunto, ISAVI/2741/00.02.00/2012 PDF
27.8.2012 Itä-Suomen AVI
Kannanotto PDF
20.8.2012 Pohjanmaan liitto
Lausunto, § 437 13.08.2012 ote pöytäkirjasta PDF
17.8.2012 Kokkolan kaupunki
Lausunto, 13.8.2012 365 58872012 PDF
15.8.2012 Vaasan kaupunki
Lausunto PDF
30.7.2012 Liikenneturva
-
24.7.2012 Valtioneuvoston oikeuskansleri
Lausunto 269/1Y PDF
17.7.2012 Onnettomuustutkintakeskus
-
26.6.2012 Eduskunnan oikeusasiamies
Lausunto PDF
19.6.2012 Seinäjoen kaupunki
Lausunto, VM/894/00.00.05/2012 PDF
7.6.2012 Valtiovarainministeriö
Lausunto, Dnro 1850/90/2012 PDF
6.6.2012 Suomen Kuntaliitto
-
1.6.2012 Oikeusministeriö
-
30.5.2012 Valtakunnansyyttäjänvirasto
-
30.5.2012 Puolustusvoimat, Pääesikunta
Lausunto, LVM/1238/02/2012 PDF
30.5.2012 Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausunto, LSAVI/1275/00.02.00/2012 PDF
29.5.2012 Lounais-suomen AVI
-
29.5.2012 Hallinnon tietotekniikkakeskus Haltik
-
29.5.2012 Rajavartiolaitos
Lausunto, MIGDno/2012/619
29.5.2012 Maahanmuuttovirasto
Lausunto, PSAVI 1120/00.02.00/2012 PDF
28.5.2012 Pohjois-Suomen AVI
Lausunto, ESAVI/3638/00.02.00/2012 RTF
28.5.2012 Etelä-Suomen AVI
-
28.5.2012 Tullihallitus
Lausunto RTF
28.5.2012 SM/Maahanmuutto-osasto
Lausunto, ISAVI/1727/00.02.00/2012 PDF
28.5.2012 Itä-Suomen AVI
Lausunto, LAAVI/469/00.02.00/2012 PDF
25.5.2012 Lapin AVI
Lausunto, LSSAVI/2170/00.02.00/2012 RTF
23.5.2012 Länsi- ja Sisä-Suomen AVI
Lausunto PDF
21.5.2012 Lapin liitto
Lausunto RTF
21.5.2012 SM/Pelastusosasto
Lausuntopyyntö PDF
10.5.2012 Sisäasiainministeriö
Övriga dokument och promemorior
Lisäaikapyyntö lausunnolle (21.1.2013) PDF
2.1.2013 Virtain kaupunki
Kannanotto PDF
18.12.2012 Hämeen liitto
Lisäaikapyyntö lausunnolle 22.1.2012 PDF
14.12.2012 Janakkalan kunta
PORA III kehittämistä koskevat linjaukset PDF
2.10.2012 Sisäasiainministeriö
Lausuntopyynnön liite (sisäasiainministeriön julkaisuja 4/2012) PDF
10.5.2012 Sisäasiainministeriö
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt