Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
  • Work Help Finland

EU:n oikeus- ja sisäasiainministerit keskustelevat Aasian luonnononnettomuudesta

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 24.1.2005 9.30
Tyyppi:Tiedote -

EU:n oikeus- ja sisäasiainministerien epävirallinen kokous 27.-29.1. Luxemburg

EU:n oikeus- ja sisäasiainministereiden epävirallisessa kokouksessa Luxemburgissa 27.-29. tammikuuta keskustellaan muun muassa Aasian luonnononnettomuuden eurooppalaisten uhrien tunnistamisesta. Epävirallinen neuvosto paneutuu myös useisiin Haagin ohjelman toimeenpanon edellyttämiin konkreettisiin kysymyksiin. Suomea kokouksessa edustavat oikeusministeri Johannes Koskinen ja sisäasiainministeri Kari Rajamäki.

Aasian luonnononnettomuutta koskien vaihdetaan kokemuksia, miten EU:n jäsenmaiden uhrintunnistustyö on käynnistynyt ja onko olemassa tarvetta tsunamin jälkihoidosta saatujen kokemusten perusteella harkita, miten EU-yhteistyötä esimerkiksi pelastustoimessa voidaan vastaavissa tapauksissa tehostaa. Suomi on kannattanut Ruotsin EU:n siviilikriisihallintakomiteassa tekemää esitystä nopean toiminnan ryhmien perustamiseksi. Ryhmiä voitaisiin käyttää suuronnettomuuden tai luonnon katastrofin aiheuttamien tuhojen lieventämiseen.

Tapaamisessa keskustellaan alustavasti oikeus- ja sisäasioiden rahoituksesta vuosille 2007-2013. Komission ehdotus oikeus- ja sisäasioiden rahoitukseksi kaudelle 2007-2013 perustuu kolmeen puiteohjelmaan: vapaus, turvallisuus ja oikeus. Ehdotuksen mukaan vapauden alueeseen tullaan suuntamaan suurin osa oikeus- ja sisäasioiden rahoituksesta. Pääosa rahoitustarpeesta kohdistuisi ulkorajavalvonnan kehittämiseen sekä laittomasti unionin alueella oleskelevien kolmansien valtioiden kansalaisten palauttamiseen. Riittävä rahoitus on tärkeää, sillä puutteet EU:n rajavalvonnassa lisäävät muun muassa laittoman maahanmuuton ja vakavan rajat ylittävän rikollisuuden määrää koko unionin alueella. Turvallisuuden alueen suurin menokohde olisi nykyisin jäsenvaltioiden rahoittaman Europolin toiminnan siirtäminen EU:n budjetista rahoitettavaksi. Oikeutta ja perusoikeuksia koskevalla ohjelmalla edistettäisiin oikeusalan yhteistyötä ja oikeussuojaa sekä parannettaisiin yritysten ja kansalaisten oikeusvarmuutta.

EU:n yhteistä turvapaikkapolitiikkaa kehitetään keskustelemalla yhteistyöstä lähtö- ja kauttakulkualueiden kanssa, niiden suojelujärjestelmien kehittämisestä ja EU-tasoisesta vapaaehtoisesta pakolaisten uudelleensijoittamisohjelmasta.

Kokouksessa on esillä myös oikeus- ja sisäasioiden monivuotisen ns. Haagin ohjelman täytäntöönpanoa koskeva toimintaohjelma. Haagin ohjelman täytäntöönpanoa tehostaa määräenemmistöpäätöksentekoon siirtyminen maahanmuutto-, turvapaikka - ja rajakysymyksissä. Haagin ohjelman välitarkastus tehdään Suomen puheenjohtajuuskaudella syksyllä 2006. Suomi pitää tämän vuoksi tärkeänä, että ohjelman täytäntöönpanoon ryhdytään välittömästi.

Suomi pitää tärkeänä yhteisen turvapaikkajärjestelmän toteuttamista. Lähtö- ja kauttakulkumaiden suojelujärjestelmien kehittäminen sekä yhteistyö näiden kanssa ovat tärkeitä. Suomi tukee laillista maahanmuuttoa koskevaa säädösvalmistelua korostaen kuitenkin työmarkkinoiden vakauteen liittyviä näkökohtia. Yhteisen ulkorajojen valvontajärjestelmän kehittäminen, ml. rajavalvontaviraston toiminnan tehokas alkuun saattaminen ovat Suomelle tärkeitä. Poliisiyhteistyössä pääpainon on oltava operatiivisen yhteistyön tehostamisessa. Europolin mukauttamiseen perustuslaillisen sopimuksen mukaiseksi on varauduttava riittävän ajoissa. Suomen näkemyksen mukaan oikeudellisessa yhteistyössä pääpaino tulee antaa sellaisille vastavuoroista tunnustamista edistäville aloitteille, jotka tuovat ratkaisun käytännössä esiintyneisiin ongelmiin. Esimerkiksi Itävallan, Suomen ja Ruotsin yhteisaloite rangaistuksen täytäntöönpanon siirrosta on tällainen.

Epävirallinen neuvosto keskustelee operatiivisen poliisiyhteistyön ja rikosoikeudellisen yhteistyön järjestämisestä Euroopan unionissa. Käsiteltäviä asioita ovat yhteistyön tehostaminen esimerkiksi aloittamalla keskustelut perustuslaillisella sopimuksella perustettavasta sisäisen turvallisuuden operatiivisesta komiteasta, mallisopimuksista kahdenkeskisille poliisiyhteistyösopimuksille, Europolia ja Eurojustia koskevista tulevaisuuden visioista sekä viranomaisten välisessä tiedonvaihdossa noudatettavien periaatteiden kehittämisestä.

Keskusteluissa paneudutaan siihen, miten EU-tason operatiivinen yhteistyö tulisi järjestää ottaen huomioon EU:n perustuslaillisen sopimuksen määräykset ja Haagin ohjelman tavoitteet. Perustuslaillisen sopimuksen mukaan neuvoston yhteyteen perustetaan sisäisen turvallisuuden komitea, joka huolehtii operatiivisen yhteistyön edistämisestä ja tehostamisesta sisäiseen turvallisuuteen kuuluvissa asioissa. Suomi kannattaa laajaa komiteaa, jonka toimiala kattaisi poliisiviranomaisten ja oikeusviranomaisten lisäksi pelastuspalvelun, rajavalvonnan ja tullin.

Suomen näkemyksen mukaan tietojenvaihdon kehittäminen on keskeisessä asemassa lainvalvontaviranomaisten välisen yhteistyön tehostamisessa ja Suomi suhtautuu myönteisesti saatavuusperiaatteen käyttöönottoon tietojenvaihdossa. Suora pääsy muiden jäsenvaltioiden tietojärjestelmiin ei liene teknisten, kielellisten eikä tietosuojasyiden vuoksi toteutettavissa, joten suoraa pääsyä ei pitäisi ottaa pidemmän tähtäimen tavoitteeksi.

Oikeusasioissa esillä rikostuomioiden vastavuoroinen tunnustaminen

Oikeusministerit keskustelevat kokouksessa oikeuden vahvistamisen teeman alla. Puheenjohtajavaltio Luxemburg on pyytänyt ministereiden kannanottoja ja näkökulmia koskien ulkomaisten rikostuomioiden huomioon ottamista, oikeudenmenetysten rajat ylittävää täytäntöönpanoa, tietojenvaihtoa tuomioista sekä tuomitun henkilön siirtämistä. Tavoitteena on löytää yhteisiä, eurooppalaisia toimintatapoja ulkomaisten rikostuomioiden tunnustamiselle ja täytäntöönpanolle.

Suomi kannattaa sitä, ettätoisessa jäsenvaltiossa annetut rikostuomiot otettaisiin vastavuoroisesti huomioon rangaistukseen tuomittaessa ja myös rangaistusten täytäntöönpanossa. Seuraamusjärjestelmien eroista johtuen ei ulkomaisia tuomioita kuitenkaan voida rinnastaa kansallisiin tuomioihin. Kansallisille viranomaisille tulisi siten jättää harkintavalta ottaa toisessa jäsenvaltiossa annetut tuomiot huomioon omaan järjestelmäänsä suhteutetulla tavalla.

Suomi kannattaa tietojenvaihdon parantamista mutta ei sellaisen erillisen eurooppalaisen rikosrekisterin perustamista, johon olisi kerätty kaikki kansallisten rikosrekisterien sisältämät tiedot. Sen sijaan Suomi kannattaa ns. viitetietokannan perustamista, jossa olisi ainoastaan tiedot henkilöistä, joilla on jossain jäsenvaltiossa rikosrekisteri. Tiedot rekisterin sisällöstä saataisiin edelleen kahdenvälisen tietojenvaihdon avulla.

Suomi kannattaa oikeudenmenetysten vastavuoroista tunnustamista silloin, kun oikeudenmenetys tunnetaan sekä tuomion antaneen että sen vastaanottaneen jäsenvaltion oikeusjärjestyksessä. Suomen lainsäädännössä oikeudenmenetyksiä ovat esimerkiksi liiketoimintakielto ja ajokielto. Jos kyse on seuraamuksesta, jota vastaanottavan valtion lainsäädäntö ei tunne, ei tätä jäsenvaltiota voida velvoittaa panemaan oikeudenmenetystä täytäntöön. Sen sijaan toisessa jäsenvaltiossa annetulle rikostuomiolle voitaisiin antaa vastaavat vaikutukset kuin kansalliselle tuomiolle. Näin esimerkiksi toisessa jäsenvaltiossa annettu pedofiliatuomio voitaisiin Suomessa ottaa huomioon esteenä pääsylle työhön lasten parissa.

Itävalta, Suomi ja Ruotsi ovat tehneet ehdotuksen, jonka mukaan tuomitun siirtämistä asuinvaltioonsa suorittamaan hänelle tuomittua rangaistusta tehostettaisiin. Tällä hetkellä ongelmana on, ettei tuomitun kotivaltiolla ole velvollisuutta suostua siirtopyyntöön. Myös siirtoasioiden käsittely on hidasta. Suomen mielestä jäsenvaltioiden välille tulee laatia nykyistä velvoittavammat ja nopeampaan menettelyyn tähtäävät määräykset vankien siirtämisestä. Siirtämisen tulee periaatteessa voida tapahtua riippumatta siitä, suostuuko tuomittu siirtoon vai ei.

Lisätietoja: lainsäädäntöneuvos Laura Yli-Vakkuri, SM, (09) 1604 4643 tai 040-731 2429, ylitarkastaja Sari Haavisto, SM, (09) 1604 4646, neuvotteleva virkamies Elina Isoksela, OM, (09) 160 67566, erityisasiantuntija Harri Sivula, +32 475 751 495 (oikeusasiat), erityisasiantuntija Kalle Kekomäki, +32 476 5 99913 (poliisiasiat), erityisasiantuntija Lauri Hollmén, +32 475 953038 (maahanmuutto- ja turvapaikka-asiat) ja rajavalvonta-asiantuntija Markku Hassinen, +32 478 88 7463 (rajavalvonta-asiat)

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
kirjaamo.sm@gov.fi

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Pelastustoimen strategiset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Palautussopimukset
        • Kenet voidaan palauttaa ja miten
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
    • Work Help Finland
      • Saavutettavuusseloste
      • Yksityisyyskäytännöt
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
      • Sisäisen turvallisuuden selonteko 2021
      • 2021 selonteon tiivistelmä selkokielellä
      • Heikossa asemassa olevien turvallisuus selkokielellä
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Painopisteet EU- ja kansainvälisissä asioissa
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
        • Heikki Honkanen
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
      • Vireillesaattamislomake
    • Tietopyyntö ministeriöön
      • Tietopyyntölomake
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus