Rajavartiolaitoksen kokonaisuudistuksella lisäarvoa turvallisuuteen
Rajavartiolaitosta ja rajavyöhykettä koskeva lainsäädäntö esitetään uudistettavaksi. Tarkoituksena on selkeyttää olemassa olevia käytäntöjä ja vastuualueita. Uudistuksen myötä rajavartiolaitoksen resurssien käyttöä ja yhteistyötä muiden keskeisten sisäisen turvallisuuden viranomaisten kanssa voitaisiin entisestään tehostaa.
Hallitus päätti asiaa koskevan hallituksen esityksen sisällöstä tänään 10. helmikuuta. Tasavallan presidentin on tarkoitus antaa eduskunnalle hallituksen esitys rajavartiolaitosta ja rajavyöhykettä koskevan lainsäädännön uudistamiseksi perjantaina.
Ehdotetussa laissa säädettäisiin tarkkaan mm. rajavartiolaitoksen toimivaltuuksista, tehtäviin liittyvistä vastuista, rikostutkinnasta, hallinnosta ja rajavartiolaitoksen henkilörekistereistä. Esityksen myötä mm. rajavartiomiehen toimivaltuuksien saaminen edellyttäisi nykyisen kuuden kuukauden opiskelun sijasta yhden vuoden perusopintoja.
Rajaturvallisuuden ylläpitäminen keskeiseksi tehtäväksi - lisätehtävät kirjattaisiin myös lakiin
Rajavartiolaitoksen yksiköt sijaitsevat ja toimivat alueilla, joilla metsästystä ja kalastusta sekä merellisen ympäristön suojelua ja luonnonsuojelua koskevien säännösten noudattamisen valvonta on erityisen tarpeellista, tämä koskee myös muinaismuistoina suojeltuja laivahylkyjä. Näihin liittyvistä rajavartiolaitoksen muun toimintansa ohessa suorittamista valvontatehtävistä säädeltäisiin esityksen mukaan nyt selkeästi laissa.
Lisäarvoa sisäiselle turvallisuudelle kasvattaisi myös rajavartiolaitoksen mahdollisuus hoitaa itsenäisesti välitöntä puuttumista vaativat yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyvät tehtävät rajanylityspaikoilla, harvaanasutuilla rajaseuduilla ja saaristossa. Tämän mahdollistaisi se, että raja- ja merivartijat voisivat ilman nykyisin pääsääntöisesti tarvittavaa poliisin pyyntöäkin puuttua havaittuihin ongelmiin. Puuttumisesta aina kuitenkin ilmoitettaisiin poliisille, joka voi halutessaan ottaa johtovastuun. Rajaseudulla ja saaristossa asuville raja- tai merivartija on usein erityisesti talviaikaan se ainoa näkyvä, lähellä oleva turvallisuustekijä. Tätä turvaa korostaa rajavartiolaitoksen asianmukainen kalusto ja kyky toimia kaikenlaisissa olosuhteissa maalla ja merellä.
Valvonta-alueiden poistuminen mahdollistaisi mm. tehokkaamman viranomaisyhteistyön ja toiminnan joustavuuden. Nykytilanteessa raja- ja merivartijat ovat lähes täysin sidottuja vartiostojen valvonta-alueisiin. Aluerajoitukset poistamalla voitaisiin resursseja käyttää siellä, missä niitä tarvitaan eikä tehtävää tarvitsisi keskeyttää aluerajan vuoksi. Toiminnan maantieteellinen painottuminen kuitenkin säilyisi. Lisäksi esityksessä parannettaisiin rajavartiolaitoksen erikoiskoulutettujen ? ja varusteltujen valmiusjoukkojen käyttömahdollisuuksia niin, että valmiusjoukoilla on entistä paremmat valmiudet tarjota lisäarvoa turvallisuuden erityistilanteissa rajanylityspaikoilla, merialueilla ja tarvittaessa muuallakin.
Rikostutkinta tehostuu rajavartiolaitoksen erityisosaamisen alueilla
Rajavartiolaitos keskittyisi rikostutkinnassa toimialansa erityisalueisiin, millä sektorilla tutkintaa ja toimivaltuuksia jonkin verran syvennettäisiin. Rikostorjunnan kokonaisvastuu on poliisilla. Rajavartiolaitoksen ja tullin vakiintunutta tehtäväjakoa rikosasioiden esitutkinnassa tai rikostorjunnassa muutenkaan ei muutettaisi. Rajavartiolaitos on päätehtäviensä vuoksi keskeisessä asemassa rajat ylittävän henkilöliikenteen valvonnassa ja rajavartiolaitos huolehtii Euroopan unionin lukuun koko vapaan liikkuvuuden alueen rikostorjunnasta rajatarkastusten yhteydessä.
Rajavartiolaitos voisi nykyiseen tapaan hoitaa valvomaansa asiaan liittyvän suppean esitutkinnan eli esitutkinnan lievemmissä rikoksissa ja rikkomuksissa, esimerkkinä ulkomaalais-, metsästys- ja kalastuslainsäädäntöön kuuluvat asiat. Lakiuudistuksen myötä rajavartiolaitos voisi hoitaa loppuun saakka mm. ratti- ja ruorijuopumustapaukset sekä määrätä tilapäisen ajokiellon.
Rajavartiolaitokselle tehtäisiin mahdolliseksi hoitaa sen omaan toimialaan kiinteästi kuuluvien rikosten, kuten laittoman maahantulon ja ihmiskaupan sekä niihin liittyvien matkustusasiakirjaväärennysten esitutkinta myös silloin, kun kyseessä on vakava ja laaja juttu tai tutkinta edellyttää erillisiä kuulusteluja. Voimassa olevan lainsäädännön mukaan rajavartiolaitos hoitaa jo nyt tällaisissa jutuissa esitutkinnan, ellei niiden vakavuus tai laajuus taikka tarvittavat erilliset kuulustelut velvoita siirtämään niitä poliisille ja tullille.
Rajavartiolaitoksella olisi lisäarvoa annettavissa myös muilla sen erikoisosaamisen alaan kuuluvilla osa-alueilla, kuten merialueen ympäristörikosten mm. öljypäästöjen selvittämisessä. Lakiuudistuksen myötä esitutkintakoulutusta lisättäisiin entisestään mm. käyttämällä apuna poliisin asiantuntijoita. Rajavartiolaitoksen tutkintaan erikoistunutta henkilöstöä on käynyt jo harjoittelemassa poliisin eri yksiköissä. Poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen yhteistyötä tehostetaan mm. yhteisten tutkintaryhmien käyttöä lisäämällä. Tällä hetkellä monilla suuremmilla rajanylityspaikoilla on jo toiminnassa tällaisia PTR-tutkintaryhmiä.
Lakiuudistuksen taustalla myös tulevaisuuden sisäisen turvallisuuden haasteet
Lakiuudistushankkeessa on huomioitu erityisesti mm. sisäisen turvallisuuden ohjelma ja yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisesta tehty valtioneuvoston periaatepäätös. Uudistuksella pyritään myös varautumaan vuosikymmenen loppupuolella odotettavissa oleviin sisäisen turvallisuuden haasteisiin liittyen vapaan liikkuvuuden alueen laajenemiseen.
Vuonna 1999 voimaan tullutta lakia rajavartiolaitoksesta alettiin uudistaa 30.5.2002 asetetussa sisäasiainministeriön hanketyöryhmässä, johon kuului rajavartio-osaston lisäksi kiinteästi myös poliisiosasto. Hanketta tarkennettiin kesäkuussa 2002 siten, että tavoitteeksi asetettiin rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus.
Hallituksen esitys rajavartiolainsäädännön kokonaisuudistuksesta oli lausuntokierroksella keväällä 2004. Jatkovalmistelun yhteydessä käytiin tarkentavia neuvotteluja mm. keskusrikospoliisin, tullin ja valtiovarainministeriön kanssa. Neuvottelujen lopputuloksena päädyttiin rajavartiolaitoksen, poliisin ja tullin kesken yhteisymmärrykseen keskeisistä rikostorjuntaan liittyvistä linjauksista. Nyt hallituksen esitys rajavartiolaitosta ja rajavyöhykettä koskevan lainsäädännön uudistamiseksi on valmis annettavaksi eduskunnalle. Laaja lakiesitys käsittää yli kolmesataa sivua ja yli kaksikymmentä lakiesitystä. Tavoitteena on, että lait tulisivat voimaan 1.7.2005.
Hallituksen esitys on kokonaisuudessaan suomeksi ja ruotsiksi osoitteessa http://www.raja.fi
Lisätietoja: lainsäädäntöneuvos Tomi Vuori, 020 410 6600