Selvitysmiehen asettaminen tutkimaan kuntien rahoitusasemaa ja kuntien valtionosuusjärjestelmän toimivuutta
SM0755:00/02/02/1999 Kehittäminen
Selvitystyössä arvioidaan
- kuntien rahoitusasemaa kokonaisuutena ottaen huomioon kuntien tehtävät hyvinvointipalvelujen järjestäjinä ja alueellisen tasapuolisuuden toteutuminen palvelujen saatavuudessa,
- valtion ja kuntien välisiä taloudellisia suhteita ja vastuita ottaen huomioon toisaalta kuntien itsehallinnollinen asema paikallishallinnon ja hyvinvointipalvelujen järjestämisessä ja toisaalta valtion talouspoliittinen kokonaisvastuu kansantalouden vakaudesta ja voimavarojen käytön tehokkuudesta samoin kuin julkisen vallan vastuu perusoikeuksien toteuttamisesta ja tämän myötä kuntien toimintaedellytysten turvaamisesta,
- kuntien tulorahoituksen kehittämistarpeita kuntien rahoitusaseman vakauden turvaamiseksi ja kuntatalouden kehityksen ennustettavuuden parantamiseksi ja
- kuntien valtionosuuksien, verotulojen ja muun tulorahoituksen sekä kuntien menojen erilaisen kehityksen vaikutuksia yksittäisten kuntien rahoitusasemaan.
Kuntien rahoitusasemaa arvioidaan erityisesti ottaen ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero SM0755:00/02/02/1999
Asianumerot
Asettaja sisäasiainministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.1.2000 – 31.12.2000
Asettamispäivä 10.12.1999
Tavoitteet ja tuotokset
Tässä päätöksessä tarkoitetun selvitystyön tavoitteena on arvioida kuntien tehtävien, rahoituspohjan sekä kuntien ja valtion välisten rahoitussuhteiden muodostamaa kokonaisuutta kokonaistaloudellisen vakauden, taloudellisen tehokkuuden, kuntien rahoituksen riittävyyden sekä alueellisen tasa-arvon kannalta. Selvitystyön yhteydessä laaditaan uudistusesitykset, joiden tavoitteena on kuntien rahoitusaseman varmistaminen ja kuntien tulorahoituksen vakauttaminen siten, että kunnallisten peruspalvelujen saatavuus ja laatu on riittävässä määrin turvattu maan eri osissa ja kunnilla on samalla edellytykset toimia tehokkaasti ja tukea osaltaan kokonaistaloudellista vakautta.
Lähtökohdat
Paikallishallinnon tehtävät ja rahoitus on järjestetty EU-maissa eri tavoin. Suomelle, kuten muillekin pohjoismaille, on ominaista kuntien laaja itsehallinto, niiden keskeinen asema julkisten palvelujen tuottamisessa sekä pitkälle ulottuva kuntien tulojen tasaus valtion toimesta.
Suomessa kuntien tulopohja sekä valtion ja kuntien väliset rahoitussuhteet ovat muuttuneet 1990-luvulla sekä taloudellisissa olosuhteissa tapahtuneiden muutosten että talouspoliittisten päätösten seurauksena. Kuntien saamat valtionosuudet ovat vähentyneet 1990-luvun taloudellisen laskusuhdanteen yhteydessä toimeenpantujen valtion menojen supistamisten seurauksena. Valtionosuuksien supistumista on korvannut kuntien saaman
yhteisöverotuoton kasvu sekä eräiltä osin vähennyksiä vastaava kuntien sosiaaliturvan rahoitusosuuden pieneneminen. Kuntien tulorahoituksen rakenne on kuitenkin muuttunut ja yksittäisten kuntien tulopohja on saattanut heikentyä. Kuntien taloudellisessa asemassa on tapahtunut eriytymistä.
Valtionosuusjärjestelmää on uudistettu 1990-luvulla useaan otteeseen. Vuonna 1993 siirryttiin aiemmasta, kustannusperusteisesta valtionosuusjärjestelmästä laskennalliseen, palvelujen tarvetta osoittaviin tunnuslukuihin perustuvaan järjestelmään. Kuntien kantokykyluokitus ja verotulojen täydennys korvattiin vuoden 1996 alusta lukien puolestaan kunnan verotulojen mukaan määräytyvällä tasauksella. Tätä järjestelmää tarkennettiin vuoden 1997 valtionosuusuudistuksen yhteydessä, jolloin kuntiin sovellettavalle valtionosuuksien vähennyksille asetettiin yläraja. Uudistuksen kuntakohtaisia vaikutuksia tasataan lisäksi vuoteen 2001 ulottuvin siirtymätasauksin.
Kuntatalouden rahoituksesta on niinikään laadittu useita selvityksiä. Sisäasiainministeriön asettama Kuntien tulopohjatyöryhmä esitti helmikuussa 1999 muistionsa kuntien tulorakenteen kehittämisvaihtoehdoista. Hallintoministeri Jouni Backmanin neuvotteluryhmä puolestaan selvitti pääministeri Paavo Lipposen I hallituksen aikana kuntien velvoitteiden ja voimavarojen yhteensovittamista peruspalvelujen turvaamiseksi. Valtioneuvostossa on lisäksi laadittu eduskunnan edellyttämä selvitys valtionosuusuudistuksen toimivuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta.
Pääministeri Paavo Lipposen II hallituksen hallitusohjelmassa on sovittu, että kunnallisten peruspalvelujen laatu ja saatavuus turvataan maan kaikissa osissa. Hallitusohjelman mukaan kuntien tehtävien, velvoitteiden ja rahoituksen tasapainoa arvioidaan ja lisäksi kuntien valtionosuusjärjestelmää tarkistetaan vuoteen 2002 mennessä. Valtionosuusjärjestelmän tarkistuksen tavoitteeksi on asetettu valtionosuusjärjestelmän kannustavuuden lisääminen ja kuntien erilaisten palvelutarpeiden ja - rakenteiden huomioon ottaminen.
Julkaisut ja raportit
-
Sisäasiainministeriö
Julkaisunumero: 1/2001; Julkaisuvuosi: 2001; WWW-osoite: http://www.intermin.fi/julkaisut/;
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
Kommentti selvitysmiehen raportista
11.4.2001 Mäntsälän kunta
Lausunto selvitysmiehen ehdotuksesta
3.4.2001 Uudenmaan kehystoimikunta
Lausunto selvitysmiehen ehdotuksesta
19.3.2001 Kemi-Tornio-alueen kehittämiskeskus
Lausunto selvitysmies Pekkarisen raportista
14.3.2001 Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
Lausunto selvitysmies Pekkarisen esityksestä
14.3.2001 AKAVA ry
Lausunto kuntien peruspalvelut -raportista
8.3.2001 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Kannanotto selvitysmiehen raportista
8.3.2001 Kainuun liitto
Lausunto selvitysmiehen raportista
7.3.2001 Suomen Keskusta
Lausunto selvitysmiehen esityksestä
6.3.2001 Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry
Lausunto selvitysmiehen esitykseen
5.3.2001 Vasemmistoliitto
Lausunto VM 8/05/2001
5.3.2001 Valtiovarainministeriö
Kannanotto selvitysmiehen esitykseen
5.3.2001 Keski-Pohjanmaan liitto
Lausunto selvitysmiehen esityksestä
5.3.2001 Kunta-alan ammattiliitto KTV ry
Lausunto selvitysmiehen esitykseen
2.3.2001 Valtioneuvoston kanslia
Lausunto selvitysmies Pekkarisen raporttiin 234/43/2001 OM
1.3.2001 Oikeusministeriö
Lausunto kuntatalouden selvitysmiehen esityksestä 11/04/2001
1.3.2001 Sosiaali- ja terveysministeriö
Kuntatalouden selvitystyö, lausunto
28.2.2001 Kansallinen Kokoomus
Lausunto 6/050/2001
28.2.2001 Opetusministeriö
Lausunto selvitysmiehen esitykseen 180/39/2001
28.2.2001 Verohallinto
Lausunto selvitysmies Jukka Pekkarisen raportista
22.2.2001 Suomen Kuntaliitto
Lausunto
22.2.2001 Suomen Sosialidemokraattinen Puolue r.p.
Lausunto selvitysmies Pekkarisen esitykseen
22.2.2001 Vihreä liitto
Lausuntopyyntö kuntien verotuloihin perustuvan valtionosuuksien tasausjärjestelmän uudistamista koskevaan ehdotukseen
21.2.2001 Sisäasiainministeriö
Lausunto selvitysmiehen raportista
13.2.2001 Halsuan kunta
Selvitysmies Jukka Pekkarisen esitys Kuntien peruspalvelujen rahoitus, lausuntopyyntö
12.2.2001 Sisäasiainministeriö
Lausunto kuntien peruspalvelujen rahoitusta koskevaan selvitysmiehen esitykseen
6.2.2001 Kauhajoen kunta
Selvitysmies Jukka Pekkarisen esitys Kuntien peruspalvelujen rahoitus, lausuntopyyntö
18.1.2001 Sisäasiainministeriö
Asettaminen ja organisointi
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä