Kotikuntaratkaisun oikeudellisen luonteen mahdollinen muuttaminen
SM097:00/2005 Säädösvalmistelu
Hankkeen tehtävät:
1)Nykytilan, sen vaikutusten ja uudistamistarpeiden selvittäminen ja arviointi.
2)Mahdollisten kotikuntalakia ja muita asiaan välittömästi liittyviä erityislakeja koskevien säädösmuutosten valmistelu tai muiden tarvittavien jatkotoimenpiteiden valmistelu ja toteuttaminen.
3)Mahdollisen hallituksen esityksen antaminen yhdessä Kotikuntalain ja kotikunnan vaihtamisen rajoituksia selvittäneen työryhmän (SM:n julkaisuja 24/2005) esityksen johdosta annettavan kotikuntalain muutosta koskevan hallituksen esityksen kanssa.
4)Jos asiassa ei ole tarpeen ryhtyä edellä kohdassa 3 tarkoitettuihin lainsäädäntötoimenpiteisiin, annetaan muita jatkotoimenpiteitä koskeva selvitys eduskunnalle aikaisintaan syysistuntokauden 2006 aikana.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero SM097:00/2005
Asianumerot
Asettaja sisäasiainministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.11.2005 –
Asettamispäivä 1.11.2005
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen tavoitteena on tehdä edellä mainitussa Eduskunnan hyväksymässä lausumassa edellytetty selvitys kotikuntamerkinnän oikeusvaikutuksista sekä valmistella selvityksen lopputulosten perusteella tarvittavat toimenpiteet vallitsevan oikeustilan selkiyttämiseksi sekä kansalaisten oikeusvarmuuden ja -turvan edistämiseksi.
Lähtökohdat
Kotikuntalain 9 §:ssä säädetään väestötietojärjestelmään tehtävästä kotikuntamerkinnästä. Lain esitöiden (HE 104/1993) ko. pykälää koskevissa yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan kotikuntamerkinnästä mm. seuraavaa: Kotikuntamerkintä ei sinänsä ole valituskelpoinen hallintopäätös, vaan toteava hallintotoimi, joka toteutuu rekisterimerkinnän tekemisellä. Välillisesti merkinnällä on kuitenkin oikeutta luova vaikutus, sillä väestötietojärjestelmään merkityillä tiedoilla katsotaan olevan niin sanottu julkinen luotettavuus. Virheellinen kotikuntamerkintä voidaan lakiehdotuksen 16 ja 17 §:n perusteella korjata. Korjausta koskevaan ratkaisuun on lakiehdotuksen 18 §:n mukaan eräissä tapauksissa mahdollista hakea muutosta valittamalla lääninoikeuteen. Virheen korjausta koskevan menettelyn voi panna vireille maistraatti tai se henkilö, jota merkintä koskee. Muutoksenhakuoikeus korjausta koskevassa asiassa on kuitenkin vain asianomaisella henkilöllä itsellään.
Kotikuntalaki on yleislaki, jota sovelletaan lain 1 §:n 3 momentin mukaan väestökirjanpidon lisäksi myös muussa viranomaistoiminnassa silloin, kun henkilön kotikunnalla ja asuinpaikalla on vaikutusta ao. viranomaisen ratkaisuun. Lain esitöiden ko. säännöstä koskevissa yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan mm. seuraavaa: Kotikuntalaki ei aiheuta muutosta vallitsevaan oikeustilaan, jonka mukaan väestökirjaviranomaisten tekemät ratkaisut henkilön kotipaikasta eivät oikeudellisesti sido muiden hallinnonalojen viranomaisia. Henkilön kotikunta on siis edelleenkin mahdollista ratkaista kullakin hallinnonalalla itsenäisesti, mutta soveltaen kuitenkin kotikuntalakia. Väestökirjaviranomaisten tekemillä kotikuntamerkinnöillä on kuitenkin huomattava tosiasiallinen ohjaava vaikutus muiden hallinnonalojen viranomaisten toimintaan. Tähän vaikuttaa mm. väestötietojärjestelmään talletettuihin tietoihin liittyvä julkinen luotettavuus.
Kotikuntamerkintää edeltäneen kotipaikkapäätöksen oikeudellista luonnetta on käsitelty Kotipaikkapäätösten muutoksenhakujärjestelmien yhtenäistämistoimikunnan mietinnössä (Komiteanmietintö 1986:14). Toimikunta katsoi, että silloisen rekisteritoimiston (nykyisin maistraatti) päätöksellä tai sitä koskevan valituksen johdosta annetulla hallintotuomio-istuimen päätöksellä ratkaistua kotipaikkaa ei ole mahdollista säätää sitovaksi muilla hallinnonaloilla. Toimikunnan tekemien ehdotusten johdosta luovuttiin vuonna 1989 vuosittaisesta henkikirjoituksesta ja kunnan muutoksenhakuoikeudesta henkikirjoituspäätökseen (laki 1028/1989).
Asumisperusteista sosiaaliturvaa selvittänyt työryhmä on loppuraportissaan (STM:n työryhmämuistioita 2003:22) katsonut mm., että asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annettua lakia (1573/1993) ja kotikuntalakia soveltavien viranomaisten itsenäinen päätöksenteko-oikeus on perusteltu. Päätösten yhdenmukaistamisella tosin saatettaisiin selkeyttää tilannetta asiakkaan kannalta. Esiintyneitä ongelmia tulisi työryhmän mielestä kuitenkin pyrkiä ratkaisemaan esim. lainsäädäntöä muuttamalla ja yhdenmukaistamalla sekä muilla keinoin (viranomaisten välinen yhteistyö, viranomaiskoulutus jne.).
Eduskunta on käsitellessään kotikuntalain muuttamista koskevaa hallituksen esitystä (HE 67/2004 vp) hyväksynyt seuraavan lausuman: Eduskunta edellyttää hallituksen selvittävän eri näkökohdat huomioon ottaen, onko voimassa olevaa kotikuntalain sääntelyä täydennettävä siten, että maistraatin tekemä ratkaisu henkilön kotikunnasta muodostuu selkeästi eri tahoja sitovaksi valituskelpoiseksi hallintopäätökseksi.
Jos edellä mainitussa kotikuntatyöryhmän loppuraportissa (SM:n julkaisuja 24/2005) ehdotettua kotikuntalain muutoksen valmistelua ei ole aloitettu vuoden 2006 puoliväliin mennessä, voidaan mahdollisten säännösehdotusten yhdistämistä koskeva asia ottaa Hallinnon ja aluekehityksen johtoryhmän uuteen käsittelyyn.
Muut asiakirjat ja muistiot
-
8.11.2006 Sisäasiainministeriö
Kotikuntaratkaisun oikeudellisen luonteen selvittäminen, muistio
15.6.2006 Sisäasiainministeriö
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
Lausunto
26.9.2006 Sisäasiainministeriö, kuntaosasto
Asiakkaan kotikunnan vaikutus sosiaalipalvelujen saantiin ja rahoitukseen
1.9.2006 Kuusankosken kaupunki
Lausunto, KEHA: 2806/2006
31.8.2006 Oulun kaupunki
Lausunto
25.8.2006 Turun maistraatti
Lausunto, 722-2006-10/Ha-1
25.8.2006 Hämeenlinnan maistraatti
Lausunto, 997/09/2006
25.8.2006 Verohallitus
Lausunto kotikuntaratkaisun oikeudellisesta luonteesta
25.8.2006 Lappeenrannan maistraatti
Lausunto kotikuntamerkinnän oikeudellisesta luonteesta, 754-2006-16/Ma-1
25.8.2006 Raahen maistraatti
Lausunto
24.8.2006 Satakunnan maistraatti
Lausunto, 994/040/06
24.8.2006 Väestörekisterikeskus
Lausunto, H 00089/06
24.8.2006 Turun hallinto-oikeus
Lausunto, 753-2006-15/Ha-1
24.8.2006 Oulun maistraatti
Lausunto kotikuntaratkaisun oikeudellista luonnetta koskevasta selvityksestä, OM 121/43/2006
23.8.2006 Oikeusministeriö
Lausunto, 8/010/2006
23.8.2006 Kansaneläkelaitos
Lausunto, H 00028/06
22.8.2006 Kuopion hallinto-oikeus
Lausunto, H 00124/06
22.8.2006 Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Lausunto kotikuntaratkaisun oikeudellisesta luonteesta, H 00187/06
17.8.2006 Helsingin hallinto-oikeus
Lausunto kotikuntaratkaisun oikeudellista luonnetta koskevasta selvityksestä, HOB 31
16.8.2006 Kouvolan hallinto-oikeus
Selvitys kotikuntaratkaisun oikeudellisesta luonteesta, 760-2006-8/Ha-1
15.8.2006 Espoon maistraatti
Lausunto
8.8.2006 Seinäjoen maistraatti
Selvitys kotikuntaratkaisun oikeudellisesta luonteesta, HKA 12, H 00014/06
1.8.2006 Rovaniemen hallinto-oikeus
Lausunto kotikuntaratkaisun oikeudellista luonnetta koskevasta selvityksestä
26.7.2006 Rovaniemen maistraatti
Lausunto, 887/90/2006
26.7.2006 Suomen kuntaliitto
Ei lausuntoa
14.7.2006 Korkein hallinto-oikeus KHO
Lausunto Nro: 25/06
10.7.2006 Helsingin maistraatti
Lausunto kotikuntaratkaisun oikeudellista luonnetta koskevasta muistiosta
21.6.2006 Lapin maistraatti
Lausuntopyyntö kotikuntaratkaisun oikeudellista luonnetta koskevasta selvityksestä
15.6.2006 Sisäasiainministeriö
Asettaminen ja organisointi
Asettaminen
1.11.2005 Sisäasiainministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä