Aselainsäädännön kokonaisuudistuksen toinen vaihe
SM0383:00/25/01/1998 Lagstiftningsprojekt
2.1 Aselainsäädännön kokonaisuudistuksen toinen vaihe
Aselainsäädännön toisen vaiheen valmistelusta vastaa ylitarkastaja Pertti Normia. Häntä avustaa tehtävään vielä nimittämättä oleva ylitarkastaja,jonka virkasuhde jatkuu 31.12.1999 asti.
Uudistuksen toiseen vaiheeseen kuuluu mm. ns. yhteisölupaa koskevien säännösten valmisteleminen, asealan elinkeinotoimintaa koskevien säännösten soveltamisalan laajentaminen, aseiden uudelleenrekisteröinnin toteuttamiseksi tarpeellisten säännösten valmisteleminen sekä niiden muutosten laatiminen, jotka mahdollisesti johtuvat asedirektiiviin tehtävistä muutoksista ja Schengenin yleissopimuksen sitovuuden täsmentymisestä.
Tehtävänä on myös valmistella asehallintokeskuksen tai vastaavan yksikön perustamisesta aiheutuvat muutokset ampuma-aselainsäädäntöön.
Yllä tarkoitetut säännökset tulee valmistella siten, että ne voivat tulla voimaan 1.1.2000.
Aselainsäädännön kokonaisuudistuksen toiseen vaiheeseen kuuluu edellä mainittujen päätösten perusteella ...
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer SM0383:00/25/01/1998
Ärendenummer 1/00/96
Projektets arrangör inrikesministeriet
Mandattid 1.5.1998 – 31.8.2000
Datum för tillsättande 3.4.1998
Lagberedning
Regeringsproposition 110/2000 Uppgifter om behandlingen i riksdagen
Riksdagens svar 61/2001
Antagen författning 601/2001
Utgångspunkter
1.1 Aselainsäädäntö
Sisäasiainministeriön poliisiosaston johtoryhmä on kokouksissaan 11.6. ja 8.10.1996 päättänyt, että aselainsäädännön uudistaminen toteutetaan kahdessa vaiheessa. Uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa tuli edellä mainittujen päätösten mukaan toteuttaa mm. Euroopan unionin jäsenyydestä ja Schengenin yleissopimuksesta aiheutuvat muutokset ampuma-aseita
koskevaan lainsäädäntöömme. Päätösten mukaan myös teräaselainsäädäntö tuli uudistaa aselainsäädännön uudistamisen toisen vaiheen yhteydessä. Uudistuksen toisen vaiheen yhteydessä tuli myös asehallintokeskuksen aloittaa toimintansa.
Sisäasiainministeriö asetti 31.10.1996 aselainsäädännön uudistamishankkeeseen kuuluvat ohjaus- ja työryhmät. Valmistelun yhteydessä on asetettu useita muitakin työryhmiä sekä muutettu niiden kokoonpanoja ja toimikausia.
Ampuma-aselain uudistamisen ensimmäinen vaihe toteutui ampuma-aselain (1/1998), poliisilain 23 §:n muuttamisesta annetun lain (2/1998) sekä poliisin henkilörekistereistä annetun lain 19 ja 20 §:n muuttamisesta annetun lain (3/1998) tultua voimaan 1.3.1998. Eduskunnan hallintovaliokunta kiinnitti
mietinnössään (HaVM 29/1997 vp) huomiota siihen, että luvatta hallussapidettyjen aseiden luovuttaminen yhteiskunnalle tulee mahdollistaa ilman rikosoikeudellisia seuraamuksia. Erityisesti puolustushallinnon piirissä on pidetty toivottavana myös sitä, että kansalaisten hallussa olevat, pääasiallisesti toisen maailmansodan aikaiset räjähteet voitaisiin luovuttaa viranomaisille ilman rangaistuksen pelkoa.
1.2 Yleisen turvallisuuden edistämistä koskeva uudistamishanke
Kuntalain (365/1995)7 §:n 1 momentin mukaan
kunnanvaltuusto voi hyväksyä järjestyssääntöjä,
joiden rikkomisesta voidaan tuomita sakkoon. Eduskunta edellytti lain hyväksyessään,että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin edellä tarkoitettujen, hallitusmuodon 6 a §:n kannalta ongelmallisten avoimien ja lisäksi lakia alemman tasoisten rangaistussäännösten poistamiseksi. Asiaan on kiinnittänyt huomiota myös apulaisoikeuskansleri. Asiallisesti kunnallisten järjestyssääntöjen
säännösten kanssa monessa mielessä samantyyppisiä säännöksiä on myös teräaselainsäädännösä.
Tasavallan presidentti on 14.6.2001 päättänyt jättää lain vahvistamatta, jolloin laki palautui eduskunnan käsiteltäväksi (VJL 4/2001 vp).
Eduskunta on hyväksynyt lain 19.6.2001 (EK 20/2001 vp).
Tiedottamista koordinoi poliisiosaston tiedotus. Asiasta tiedotettu kokonaisuudistuksen I vaiheen valmistelun ja voimaantulon sekä täytäntöönpanon yhteydessä. Jatkossa tarkoitus laatia I vaiheen tapaan erillinen tiedotussuunnitelma.
Remissbehandlingar och höranden
Lausunto HELD010-30
16.2.2000 Ulkoasiainministeriö
Lausunto 1/016/2000
15.2.2000 Kauppa- ja teollisuusministeriö
Lausunto LSLH-2000-467 Tu-51
14.2.2000 Länsi-Suomen lääninhallitus
Lausunto, LSLH-2000-467/Tu-51
14.2.2000 Länsi-Suomen lääninhallitus
Lausunto 81/3.1/D/I
11.2.2000 Pääesikunta
Lausunto 109/4900/2000/KE
10.2.2000 Puolustusministeriö
Lausunto 3/000/2000
9.2.2000 Museovirasto
Lausunto 12/04/2000
9.2.2000 Sosiaali- ja terveysministeriö
Lausunto
7.2.2000 Suomen Metsästäjäliitto
Lausunto 59-02-00
7.2.2000 Metsästäjäin Keskusjärjestö
Lausunnon antaminen 230/00/2000
7.2.2000 Maa- ja metsätalousministeriö
Lausunnon antaminen
7.2.2000 Suomen Metsästysmuseo
Lausunto ampuma-aselainsäädännön kokonaisuudistuksen II-vaiheeseen liittyvästä ampuma-aselain muutosehdotuksesta 1/001/00
4.2.2000 Tullihallitus
lausunto 25/04/00
4.2.2000 Poliisiammattikorkeakoulu
lausunto ampuma-aselainsäädännön II vaiheen uudistuksesta 32/90/2000
4.2.2000 Suomen Kuntaliitto
lausunto
4.2.2000 Patentti- ja rekisterihallitus
Ampuma-aselainsäädännön II vaiheen uudistus 155/43/2000
3.2.2000 Oikeusministeriö
Ampuma-aselainsäädännön II vaiheen uudistus
3.2.2000 Suomen Asehistoriallinen Seura ry
Ampuma-aselainsäädännön II vaihdeen uudistus 7/050/2000
2.2.2000 Opetusministeriö
Ampuma-aselainsäädännön II vaiheen uudistus 62/010/00
1.2.2000 Keskusrikospoliisi
Ampuma-aselain muuttaminen, lausuntopyyntö
14.1.2000 Sisäasiainministeriö
Ohjeluonnos ampuma-aseen deaktivoinnista ja aseen osan pysyvästi toimintakelvottomaksi tekemisestä
18.6.1998 Sisäasiainministeriö
Tillsättande och organisering
Aselainsäädännön kokonaisuudistuksen toista vaihetta koskevan hankkeen asettamiskirjeen muuttaminen
24.1.2000 Sisäasiainministeriö
Aselainsäädännön kokonaisuudistuksen toista vaihetta koskevan hankkeen asettamiskirjeen muuttaminen
21.7.1999 Sisäasiainministeriö
Määrärahan myöntäminen ASLU-hankkeelle
16.9.1998 Sisäasiainministeriö
Aselainsäädännön kokonaisuudistuksen toista vaihetta koskevan hankkeen asettaminen DOC
3.4.1998 Sisäasiainministeriö
Publikationer och rapporter
Loppuraportti; sis. väliraportin
25.1.1999 Ase-elinkeinotyöryhmä
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt