Arbetsgrupp ger nio rekommendationer för att förbättra säkerheten i multifunktionella lokaler
En arbetsgrupp som utrett säkerheten i multifunktionella lokaler och med vilka medel den kan förbättras överlämnade sin rapport till inrikesminister Anne Holmlund idag den 13 april. Arbetsgruppen föreslår nio rekommendationer för att förbättra säkerheten. För stora multifunktionella lokaler, såsom köpcenter, borde man utse en säkerhetsansvarig person och uppdatera de befintliga verktygen för säkerhetsledning.
Arbetsgruppen föreslår även ett gemensamt säkerhetsledningssystem för multifunktionella lokaler. I multifunktionella lokaler finns flera olika aktörer som har olika nivå på säkerhetsarrangemangen och olika säkerhetsförfaranden. Riskerna kan bättre hanteras med hjälp av enhetligare säkerhetsledningssystem. Det gäller de tillvägagångssätt som används i säkerhetsfrågor, säkerhetsutbildning och säkerhetsanvisningar mellan olika aktörer.
Samarbetet med myndigheterna bör förbättras
Enligt arbetsgruppen borde myndigheterna, i synnerhet räddningsväsendet och polisen, utse kontaktpersoner för säkerhetssamarbete på olika områden. Kontaktpersonen skulle främja informationsutbytet och stödja det förebyggande säkerhetsarbetet. Multifunktionella lokaler bör ha en fungerande gemensam introduktionsmodell för befintliga säkerhetssystem och de som arbetar i lokalerna bör göras insatta i dem.
Man bör regelbundet ordna praktiska räddnings- och säkerhetsövningar och ständigt upprätthålla beredskapen för krävande situationer på alla organisationsnivåer. Enligt arbetsgruppen bör nya multifunktionella lokaler ha ett kontrollrum därifrån man kan övervaka och samordna säkerheten i byggnaden.
Utmaningen är att förankra säkerhetskulturen i vardagen
Det har skapats många säkerhetsverktyg för multifunktionella lokaler. Utmaningen är att göra användningen av verktygen och tillvägagångssätten förknippade med dem en del av vardagen. Även frågor som gäller kontakten mellan såväl de multifunktionella lokalerna och myndigheterna som mellan lokalernas ledning och hyresgästerna och de andra aktörerna i lokalerna har diskuterats.
Enligt undersökningar är störande beteende i olika former den mest vanliga faktorn som påverkar säkerheten i multifunktionella lokaler. Kundernas hotfulla, oförutsägbara och störande beteende är ett säkerhetshot för både personal och andra kunder. Även stora publiktillställningar som ordnas i lokalerna kan inverka på säkerheten.
I multifunktionella lokaler bör man också förbereda sig på särskilda tillbud som kan äventyra människoliv. Det kan vara bland annat bränder, elavbrott, explosioner, skottdåd och möjliga terroristhandlingar. Sådana är mycket allvarliga hot med liten sannolikhet, men med omfattande följder.
Multifunktionella lokaler är öppna lokaler som är fritt tillgängliga och där det finns flera aktörer, såsom butiker, caféer, restauranger, biografer, bibliotek och andra privata och offentliga tjänster. Sådana är bland annat köpcenter. År 2010 fanns det i Finland totalt 74 köpcenter med sammanlagt 318 miljoner kundbesök. Köpcentren har under de senaste åren fått en allt starkare roll som mångsidiga center för närservice.
Inrikesministeriet tillsatte i december 2010 en arbetsgrupp för att utreda säkerheten i multifunktionella lokaler och för att lägga fram utvecklingsförslag. Arbetet är en del av programmet för den inre säkerheten. Arbetsgruppens ordförande var Matti Räisänen, ombudsman på Förbundet för Finsk Handel, och i arbetsgruppen fanns deltagare från polisen, räddningsväsendet och den privata säkerhetsbranschen. Arbetsgruppens rapport (på finska) finns på adressen: www.intermin.fi/publikation/182011.
Närmare information: arbetsgruppens ordförande Matti Räisänen, 050357 1959