Behov att utveckla insatsstyrkans uppgifter och beredskap ska utredas
Inrikesministeriet har tillsatt en arbetsgrupp som ska utreda vilka behov det finns av att utveckla de uppgifter och den beredskap som polisens insatsstyrka har och vilken organisatorisk ställning den ska ha i polisförvaltningen.
Arbetsgruppen ska dessutom utreda till vilken del det ska föreskrivas om insatsstyrkan i lag. Insatsstyrkan har inrättats genom ett administrativt beslut av polisen och dess verksamhet bygger på inrikesministeriets föreskrift. Arbetsgruppen ska också utreda vilket behov det finns av samarbete med andra säkerhetsmyndigheter (försvarsmakten, Gränsbevakningsväsendet, tullen).
Ett rådsbeslut om förbättrat samarbete i krissituationer mellan Europeiska unionens medlemsstaters särskilda insatsgrupper träder i kraft den 23 december 2008. I beslutet fastställs allmänna villkor som möjliggör att en medlemsstat kan begära eller lämna bistånd i krissituationer enligt dess nationella lagstiftning. Finländsk gällande lagstiftning innehåller inga särskilda bestämmelser om vilka befogenheter en utländsk myndighet har i sådana fall som nämns i beslutet. Samarbetsmöjligheterna är därför för tillfället begränsade.
Arbetsgruppen ska utreda rättsliga och praktiska förutsättningar för internationellt samarbete enligt rådets beslut. Den ska i synnerhet utreda vilka behov det finns av att utveckla bestämmelser om beslutsförfarande, förutsättningar för samarbete, samarbetets innehåll och utländska myndigheters befogenheter.
Arbetsgruppen ska utarbeta de förslag som rör lagstiftning i form av en regeringsproposition. Arbetsgruppens ordförande är polisöverinspektör Esko Ruokonen. Arbetsgruppens mandattid är den 1 januari 2009 till den 31 december 2009.
Närmare information: polisöverdirektör Mikko Paatero, (09) 1604 2840